تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۴۸۰۴۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

دو قیمتی شدن فلزات؟

دو قیمتی شدن فلزات؟
‌می‌متالز - تنها معدن کبالت ایالات متحده در جنگل‌های شمال آیداهو، توده‌ای از فولاد و خاک است که برای مالک آن بسیار گران تمام شده است، زیرا رقبای چینی بازار‌های جهانی را با ذخایر ارزان فلز مایل به آبی مورد استفاده در باتری‌های خودرو‌های الکتریکی و لوازم الکترونیکی پر کرده اند.

به گزارش می‌متالز به نقل از رویترز، شرکت جرو ویس گلوبال که معدن را در کنار کوهی نزدیک به ۲۴۰۰ متر حفر کرده بود، سال گذشته شاهد سقوط قیمت کبالت پس از افتتاح معدن کیسانفو در جمهوری دموکراتیک کنگو توسط گروه CMOC چین بود که تولید جهانی آن را افزایش داد. سایت معدنی آیداهو، که در سال ۲۰۱۹ خریداری شد، در ژوئن ۲۰۲۳ تنها چند هفته قبل از افتتاح تعطیل و بیش از ۲۵۰ کارگر بیکار شدند.

متیو لنگریچ، مدیر سایت، در جریان بازدید از این مرکز به رویترز گفت: «ما صریحا به کارکنان گفته ایم که همه چیز به قیمت کبالت بستگی دارد. قیمت کبالت باید حداقل به ۲۰ دلار در هر پوند برسد تا این معدن باز شود.»، اما قیمت‌ها در ماه ژوئیه نزدیک به ۱۲.۱۷ دلار کاهش یافت.

BHP بیلتون، آلبمارل و دیگر شرکت‌های معدنی غربی با مشکل مشابهی مواجه هستند که تلاش می‌کنند با فلزات تولید شده توسط شرکت‌های مرتبط با چین رقابت کنند. برخی از آنها از برق تولید شده از زغال سنگ یا سایر روش‌هایی استفاده می‌کنند که استاندارد‌های تعیین شده توسط بسیاری از دولت‌ها و تولیدکنندگان را جدی نمی‌گیرند.

معدنچیان غربی می‌گویند رقبای آنها دارای مزیت‌های قیمتی ذاتی هستند که امکان گسترش سریع تولید را فراهم می‌کند، حتی در شرایطی که قیمت کبالت، لیتیوم و نیکل در ۱۸ ماه گذشته بیش از یک‌سوم کاهش یافته است. در نتیجه، هزینه‌های عملیاتی بسیاری از این شرکت‌های غربی بیشتر از قیمت‌های بازار بوده است.

نتایج مصاحبه با بیش از سی گروه از تاجران، سرمایه گذاران، مدیران اجرایی، نمایندگان خرید و آژانس‌های قیمت‌گذاری، به درخواست‌های رو به رشد برخی از سیاستگذاران و معدنچیان، از جمله جروویس و آلبمارل، برای یک سیستم قیمت‌گذاری دو لایه با حق بیمه برای فلزات تولید شده پایدار دامن زده است.

اساس طرح این است که برای فلزی که به طور پایدار تولید می‌شود، مبلغ بیشتری دریافت شود، چه از طریق معاملات مستقیم یا از طریق قیمت‌های متعدد برای فلزی که از طریق بورس اوراق بهادار ارائه شده است، بسته به روش‌های تولید. به عنوان مثال، یک قیمت برای نیکل استاندارد و قیمت دیگری برای نیکل سبز وجود داشته باشد.

مورگان بازیلیان، مدیر موسسه سیاست عمومی پین در مدرسه معادن کلرادو، گفت: «معدن داران غربی به سادگی نمی‌توانند با چین رقابت کنند و چین تمایل دارد تا قیمت‌های بازار را تا حدی پایین بیاورد.»

قیمت‌گذاری دو‌سطحی می‌تواند به طور اساسی نحوه خرید و فروش فلزات مورد نیاز برای انتقال انرژی را برای قرن‌ها تغییر داده و شفافیت بازار را کاهش دهد، زیرا معدنچیان می‌توانند مبادلات فلزات را برای مذاکره مستقیم با مشتریان دور بزنند.

به نظر تحلیلگران در مصاحبه با رویترز، این روش می‌تواند به تعاریف متعددی از آنچه دقیقا «فلز سبز» را تشکیل می‌دهد منجر شود. رهبران صنعتی چند سال است که بر دو ساختار قیمت‌گذاری فشار آورده اند، اما درخواست تغییر در پاییز گذشته توجه بیشتری را از سوی سرمایه گذاران، سیاستگذاران و مشتریان جلب کرد، زیرا دولت‌های غربی نگران رقابت چینی‌ها شدند.

در نشست‌هایی در سراسر واشنگتن و بروکسل، مدیران معدن از دولت‌ها درخواست نوعی مداخله کرده اند تا قیمت‌گذاری دو سطحی به طور گسترده‌تر مورد استقبال قرار گیرد، که نشان می‌دهد تعرفه ها، الزامات شفافیت زنجیره تامین، یا بیمه دولتی برای معادن می‌تواند روش‌هایی بالقوه باشد. به گفته دو منبع، مقامات ایالات متحده و اتحادیه اروپا به طور خصوصی با صنعت معدن ابراز همدردی کرده اند، اما تا کنون تمایلی به دخالت در مکانیزم نحوه تعیین قیمت‌ها توسط بورس‌ها و دیگران نداشته اند. خوزه فرناندز از وزارت امور خارجه آمریکا که بر برنامه طراحی شده برای تسهیل معاملات عرضه فلزات نظارت می‌کند، گفت: «نمی خواهم بگویم بازار‌ها برای اطمینان از عملکرد قوی ESG چه کاری باید انجام دهند یا نباید انجام دهند. اما این درست است که همه این تعهدات هزینه دارند.» در نتیجه، مشتریان صنعت معدن مانند خودروسازان در موقعیت ناخوشایندی از تلاش برای پایین نگه داشتن هزینه‌های خود و در عین حال حفظ منابع فلزی ایمن و متنوع هستند. برخی از معاملات در حال شکل گیری مربوط به مقررات مرتبط با انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است. اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۷ از سازندگان خودرو‌های برقی می‌خواهد که محل تهیه فلزات و ردپای کربن خود را مشخص کنند. امتناع از تبعیت به این معنی است که یک خودروی الکتریکی نمی‌تواند در منطقه فروخته شود. گامی که هنوز توسط ایالات متحده برداشته نشده است، اما به طور گسترده به عنوان تهاجمی‌ترین اقدام در سطح جهان برای افزایش شفافیت زنجیره تامین و احتمالا سوخت قرارداد‌های فلزات ممتاز شناخته می‌شود.

در کانادا سال گذشته، شرکت گرافیت شمالی با موفقیت شروع به درخواست حق بیمه از مشتریانی کرد که خواهان تامین تضمینی فلز باتری در آمریکای شمالی بودند. یک منبع مطلع اعلام کرد که تک ریسورسز در اوایل سال جاری شروع به فروش کنسانتره مس به اوروبیس کرد. این معامله به قیمت‌گذاری مبادله‌ای متکی نیست و عرضه ثابت کنسانتره مطابق با ESG را برای اوروبیس تضمین می‌کند که به مس برای فروش به صنعت خودرو تبدیل می‌شود. اگرچه این شرکت از اظهارنظر خودداری کرد. اوروبیس گفت که «راه رسیدن به یک صنعت مس دوستدار سبز را وظیفه‌ای مشترک برای کل زنجیره ارزش می‌داند که باید از تامین کننده مواد خام تا مصرف کننده نهایی مورد احترام قرار گیرد.» مشتریان در حال حاضر در صورت عدم تامین فلزات پایدار با جریمه مواجه نمی‌شوند، اما به طور فزاینده‌ای با خطر کاهش اعتبار مواجهند.

آب و هوای توفانی بازار فلزات

بی اچ پی بیلتون به عنوان بزرگ‌ترین شرکت معدنی جهان، اعلام کرد که فعالیت در معادن نیکل استرالیا را به دلیل «چالش‌های اقتصادی قابل توجه ناشی از عرضه بیش از حد جهانی نیکل» به حالت تعلیق در می‌آورد.

این اقدام ضربه به شرکتی بود که به طور ناموفق گویی شرط بندی کرده بود که مشتریانش حاضرند برای نیکل تولید شده در کشوری که به طور پایدار استخراج می‌کند، حق بیمه بپردازند. BHP هشدار داد که تقریبا دو سوم بازار نیکل استرالیا در بحبوحه قیمت‌های پایین بازار که ناشی از افزایش ۱۵۳ درصدی نیکل اندونزی از سال ۲۰۲۰ تا پایان سال گذشته است، در خطر بسته شدن قرار دارد. تولیدی که به گفته کارشناسان محیط زیست با از بین بردن جنگل‌های بارانی وسیع کشور تا حدی افزایش یافته است. همچنین مقامات ایالات متحده، جاکارتا را تشویق می‌کنند تا استاندارد‌های معدنی کشور را بهبود بخشد. بر اساس داده‌های موسسه مشاوره ESG Skarn Associates، صنعت نیکل استرالیا به دلیل نحوه مدیریت انتشار کربن، یکی از تمیزترین صنعت‌های جهان است با، اما و اگر‌هایی روبه رو شده است. داده‌ها نشان می‌دهد که نیکل فرآوری شده در اندونزی بیش از پنج برابر استرالیا، کربن منتشر می‌کند و البته در زمینه انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از صنعت نیکل، چین تقریبا هفت برابر بدتر از استرالیاست. آلبمارل، بزرگ‌ترین تولیدکننده جهانی لیتیوم، کارکنان خود را در ماه ژانویه به دلیل قیمت‌های پایین که بخشی از آن به دلیل افزایش تولید در چین بود، اخراج کرد. فرناندز، مقام ایالتی ایالات متحده، انتظار دارد افزایش تقاضای مواد معدنی برای جبران «مازاد عرضه جهانی» کنونی باشد، اما اذعان داشت که معدنچیان در حال حاضر در تنگنا هستند. فرناندز گفت: «ما باید راه‌هایی برای مقابله با توفان پیدا کنیم.»

شفافیت

از ژانویه، رهبران جهان اقداماتی را برای جبران قیمت در بازار چین انجام داده اند. جو بایدن در ماه مه تعرفه‌هایی را بر مواد معدنی حیاتی تولید شده در چین اعمال کرد و گفت: «قیمت‌های (فلزات) به طور ناعادلانه پایین است؛ زیرا شرکت‌های چینی نیازی به نگرانی در مورد سود ندارند.»

جیم چالمرز، خزانه دار استرالیا، گفت که دولت‌ها باید از «یک بازار تجاری بین المللی متمایز برای منابع تولید شده با استاندارد‌های بالاتر ESG حمایت کنند.» کریستیا فریلند، معاون نخست‌وزیر کانادا گفت که «اتاوا با تخلیه مواد معدنی حیاتی توسط چین، اندونزی و دیگران مبارزه خواهد کرد.» هیات چینی در سازمان ملل به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. چین در سال گذشته صادرات گرافیت و برخی فلزات را ممنوع کرده است. به گفته دستیاران سنا، چند سناتور آمریکایی از هر دو حزب گفته اند که در حال بررسی قانونی برای ارائه بیمه قیمت فلزات، مشابه برنامه بیمه دولتی برای محصولات کشاورزی هستند. چنین اقدامی بدون توجه به شرایط بازار، قیمت فلزات را برای معدنچیان تضمین می‌کند. با توجه به اینکه مصرف کنندگان تمایلی به پرداخت مبالغ بیشتر برای خودرو‌های برقی ندارند، خودروسازان با احتیاط پیش می‌روند؛ زیرا این روند برای قیمت‌گذاری سبز در حال تحول است. جنرال موتورز، بزرگ‌ترین خودروساز ایالات متحده، معتقد است مواد معدنی حیاتی باید به طور پایدار تولید شوند، اما نمی‌خواهد به دلیل نگرانی از اینکه نمی‌تواند با رقبای چینی رقابت کند، حق بیمه پرداخت کند. جنرال موتورز به رویترز گفت که تامین کنندگان را ملزم به رعایت استاندارد‌های بالا می‌کند، موضعی که توسط فولکس واگن، بی ام و و استلانتیس تکرار شده است. تسلا و فورد که در حال ساخت کارخانه فرآوری نیکل اندونزیایی هستند، به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

مبادلات

بورس فلزات لندن (LME) اعلام کرد که «بازخورد مثبتی از بازار» در رابطه با حرکت خود به سوی قیمت‌گذاری پایدار نیکل دریافت کرده است. شریک آن متالشوب، یک پلتفرم حراج آنلاین فلزات آلمانی، ۱۴۴ تن نیکل کم کربن را در ماه مه فروخت و قصد دارد در صورت انجام معاملات بیشتر، قیمت مربوطه را منتشر کند. بنچمارک مینرال اینتلیجنس، ارائه دهنده داده‌ها و قیمت‌گذاری مواد معدنی حیاتی مستقر در بریتانیا، قرارداد‌های قیمت‌گذاری فلزات سبز را راه اندازی کرده است که هر قیمت برگرفته از نحوه پایبندی یک شرکت معدنی به ۷۹ معیار است که بنچمارک گفت استاندارد‌های تولید بالا را نشان می‌دهد. دانیل فلچر‌مانوئل از بنچمارک گفت: «شما نمی‌توانید با هیچ تصوری، عرضه غیر چینی فلزات نادر خاکی را تضمین کنید، مگر اینکه مایل به پرداخت درجه‌ای از حق بیمه برای آن محصول باشید.» این پیامی است که جروویس به طور ناموفق به آن فشار آورده است. برایس کراکر، مدیرعامل این شرکت گفت: «در نهایت، ESG هزینه دارد. این یک هزینه ارزشمند است.»

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده