تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۲۷
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۴۸۰۵۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

محدودیت‌ها، بازار فولاد عراق را از ایران گرفت

محدودیت‌ها، بازار فولاد عراق را از ایران گرفت
‌می‌متالز - کارشناس صنعت فولاد گفت: تا سه سال پیش حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار عراق دست ایران بود که در شرایط فعلی این میزان به کمتر از ۴۰ درصد رسیده و متاسفانه با تداوم این روند، به تدریج کل بازار عراق را در صنعت فولاد از دست خواهیم داد.

به گزارش می‌متالز، محمد رستمی با اشاره به ناترازی‌های حوزه انرژی در صنعت فولاد بیان کرد: قطعی برق در صنایع ریخته‌گری تاثیر بسیار منفی دارد و با تمام توان ولتاژی که شرکت توانیر اعلام کرده، با افت ولتاژ تحویل واحد‌ها می‌شود. در پروسه تولید محصولات، نمی‌توان تنها چند روز از هفته را به آن اختصاص داد و بر همین اساس، در یک روز و حتی در حد ۲۰ ثانیه هم نباید تولید را توقف کرد. در واقع قطعی برق بیش از ۳ ثانیه، باعث می‌شود کل دستگاه‌ها و تمام قالب‌ها در خط تولید آسیب ببینند.

وی در ادامه اضافه کرد: بر همین اساس، می‌توان گفت عملاً قطعی برق یک یا دو روز در هفته نیز برای کارخانجات هیچ فرقی با قطعی برق در تمام هفته ندارد که تأثیر صد درصدی بر روند عرضه و تقاضا می‌گذارد. از سوی دیگر محدودیتی که از ابتدای سال برای صادرات صورت گرفت، باعث شد بازار فولادی عراق و ایران را دو دستی به چین تحویل دهیم.

کارشناس صنعت فولاد با تاکید بر اینکه محدودیت‌ها نه تنها به یک صنعت بلکه به کشور صدمه وارد می‌کند، گفت: در واقع با دستور توقف صادرات فولاد در ایران، خریداران عراقی به سمت خرید از محصولات چینی رفتند. در این راستا می‌توان گفت تا سه سال پیش حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار عراق دست ایران بود که در شرایط فعلی این میزان به کمتر از ۴۰ درصد رسیده و متاسفانه با تداوم این روند، به تدریج کل بازار عراق را در صنعت فولاد از دست خواهیم داد.

رستمی در پایان خاطرنشان کرد: برخی از واحد‌های فولادی ایران مانند واحد‌های نورد و میلگرد برای توسعه در بازار عراق حساب ویژه‌ای باز کرده بودند که با این دستورالعمل بسیاری از شرکت‌ها زیان‌ده شده و در حال حاضر با ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده