تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۶
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۴۸۳۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل فولاد مبارکه مطرح کرد:

پیشرفت‌های بزرگ و کوچک در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی در منطقه با الگوی جدید فولاد مبارکه و با اتکا به ظرفیت‌های مردمی

پیشرفت‌های بزرگ و کوچک در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی در منطقه با الگوی جدید فولاد مبارکه و با اتکا به ظرفیت‌های مردمی
‌می‌متالز - محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه، روز جمعه ۱۹ مردادماه، در جریان بازدید از برخی پروژه‌هایی که با مشارکت این شرکت در منطقه پیرامونی آن در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی سازمان در دست اقدام است، گفت: در فلسفه وجودی فولاد مبارکه و به‌تبع آن، همه اقداماتِ نشئت‌گرفته از تفکر حاکم بر فولاد مبارکه، خلق آینده بهتر برای ایران و ایرانیان را محور قرار داده‌ایم. امروز مدل حرکتی فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، توانمندسازی و جلب مشارکت حداکثری ظرفیت‌های مردمی ازجمله جوانان، نخبگان، خیرین و کنشگران اجتماعی در مناطق مختلف است.

به گزارش می‌متالز، وی گفت: امروز ظرفیت‌های متعددی را در حوزه‌های مختلف تولید، توسعه، خودتأمینی در حوزه‌های برق، گاز و آب، فعالیت‌های زیست‌محیطی، نوآوری و فناوری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب تشکیل CVC و شرکت پشتیبانی از نوآوری و فناوری و مسوولیت‌های اجتماعی به کار گرفته‌ایم و خوشبختانه شاهد این هستیم که اتفاقات بزرگ و ارزشمندی در همه این حوزه‌ها رخ‌داده است.

فصل اول الگوی جدید فولاد مبارکه در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی، توانمندسازی و فصل دوم آن جلب مشارکت‌های مردمی و اجتماعی است

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: طی یکی دو سال اخیر فولاد مبارکه نگاه خود در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی را با جدیت هرچه بیشتر و البته با نوآوری در این زمینه دنبال کرده است. این شرکت در رویکرد جدید خود در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی دو فصل اساسی را دنبال کرده است: فصل اول آن توانمندسازی و فصل دوم آن جلب مشارکت‌های مردمی و اجتماعی است.

قرار گرفتن در کنار مردم با آموزش و توانمندسازی به‌جای ارائه بسته‌های حمایتی و نقدی

وی ادامه داد: در رویکرد جدید، بسترسازی جهت جلب مشارکت‌های مردمی و اجتماعی با به‌کارگیری ظرفیت‌های سایر خیرین و فعالان عرصه اجتماعی تعریف و پیاده‌سازی شده است. در این رویکرد، به‌جای اینکه فولاد مبارکه بسته‌های حمایتی ارائه کند و فعالیت‌های حمایتی در قالب توزیع کمک‌های جنسی و نقدی داشته باشد، در قالب توانمندسازی و آموزش در کنار مردم قرار گرفته و با جلب مشارکت آنها، مسیر رشد پایدار را برای مناطق محروم هموار نموده است.

امروز بعد از دو سال می‌توانیم بذر‌های کاشته‌شده در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی را خوشه‌چینی کنیم

طیب‌نیا با اشاره به اهمیت آموزش و توسعه فردی که در این فرایند برای مردم حاصل می‌شود گفت: اگرچه این راهبرد ممکن است نسبت به تخصیص کمک نقدی به متقاضیان زمان‌بر باشد و در بازه زمانی بیشتری پروژه‌های جاری به بار بنشیند؛ اما به‌عنوان‌مثال، امروز بعد از دو سال مشاهده می‌کنیم که تک‌تک برنامه‌ها و پروژه‌هایی که طی یکی‌دو سال اخیر در این حوزه در مناطق مختلف تعریف کرده‌ایم به ثمر نشسته و می‌توانیم بذر‌های کاشته‌شده در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی را خوشه‌چینی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز شاهد این هستیم که اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه رخ داده است؛ در حوزه کشاورزی، کشاورزان دوره‌های آموزشیِ خوبی را پشت سر گذاشتند و پس از این آموزش‌ها و بعد از اینکه با اهداف این طرح آشنا شدند، راندمان عملکرد آنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است. همچنین در حوزه دام‌پروری، واکسیناسیون و خوراک دام نیز شرایط به همین صورت است. از سوی دیگر شاهد هستیم که در حوزه شیلات نیز در منطقه‌ای که صد‌ها مرکز و حوضچه پرورش ماهی با مصرف آب زیاد و راندمان بسیار کم فعالیت داشتند، خوشبختانه با مطالعاتِ همکاران ما در این حوزه‌ها و پس از بررسی راهکار‌های نوین در این زمینه‌ها، امروز روش‌های اصولی در دست اقدام قرار گرفته و بهره‌وری تولید محصول حوزه شیلات را بیش از دو برابر افزایش داده است. علاوه بر این در مناطقی که با کمبود آب مواجهیم با اجرای پروژه‌های مدنظر مصرف آب نیز حدود ۹۰ درصد نسبت به قبل کاهش می‌یابد.

احداث مدارس پیشرفت و آبادانی به‌عنوان یکی از اتفاقات خوب دیگر در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی

مدیرعامل فولاد مبارکه از احداث مدارس پیشرفت و آبادانی به‌عنوان یکی از اتفاقات خوب دیگر در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی در مناطق موردنظر یاد و اضافه کرد: طی یکی‌دو سال اخیر با احداث، تجهیز و یا کمک به تجهیز هنرستان‌های موجود در مناطق مختلف سعی کردیم مراکزی را آماده کنیم که در حوزه‌های کشاورزی، دام، شیلات، گلخانه و سایر موارد به یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تبدیل شوند تا خودشان بتوانند در ادامه مسیر، حتی مواقعی که مجموعه‌هایی مانند فولاد مبارکه حضور ندارند، با آموزش افراد، این مسیر را با شتاب و قدرت بیشتری ادامه دهند.

افزایش راندمان، کاهش مصارف و درآمدزایی بیشتر با پیاده‌سازی الگو‌های جدید

طیب‎‌نیا گفت: معتقدیم وقتی آموزش و توانمندسازی لازم انجام شود، صد‌ها مربی پرورش یابند، وقتی مدارس پیشرفت منطقه‌ای شکل گیرد، شاهد این خواهیم بود که حتی در زمان عدم حضور ما نیز این جریان ادامه می‌یابد.

وی افزود: گلخانه جدیدی که با الگوی جدید فولاد مبارکه بنا نهاده شده از اولین گلخانه‌هایی است که در استان اصفهان با این تکنولوژی در کنار یکی از مدارس پیشرفت بنا شده و ازآنجا‌که در استان اصفهان به‌شدت با محدودیت آب مواجهیم، طراحی این گلخانه به روش جدید به‌گونه‌ای انجام شده است که نسبت به گلخانه‌های مشابه حدود ۹۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. درعین‌حال محصول آن در مقایسه با دیگر گلخانه‌ها در همین ابعاد، به ۵ برابر افزایش یافته است و از نظر زمان برداشت محصول نیز این زمان به یک‌سوم مدت‌زمان قبل کاهش پیدا کرده است. نکته حائز اهمیت این است که باتوجه‌به کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان، درآمدزایی بیشتری نیز حاصل خواهد شد و بازگشت سرمایه ۱۸ماهه خواهیم داشت.

ترویج فرهنگ افزایش بهره‌وری و دستیابی به بیشترین بازدهی

طیب‌نیا در همین زمینه افزود: به‌طورکلی با بنا شدن این مرکز در این منطقه آموزش‌هایی داده خواهد شد که پس از برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط و با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، به‌مرور شاهد ترویج فرهنگ افزایش بهره‌وری و دست‌یابی به بیشترین بازدهی در این مناطق هستیم.

امروز مدل حرکتی فولاد مبارکه جلب مشارکت حداکثری ظرفیت‌های مردمی ازجمله جوانان، نخبگان، خیرین و کنشگران اجتماعی در مناطق مختلف است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در چنین حرکت‌ها و فعالیت‌هایی گفت: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی نیز اقدامات خوبی انجام شده است که ازجمله آنها می‌توان به فعال‌سازی ده‌ها مرکز فرهنگی و تربیت مربی در صد‌ها روستای مورد فعالیت طی دو سال اخیر اشاره کرد. همچنین در حوزه سلامت، نسبت به فعال‌سازی و تکمیل مراکز درمانی و سلامت جدید و موجود اقدام شده استو امروز همچنان که اشاره شد، مدل حرکتی فولاد مبارکه جلب مشارکت حداکثری ظرفیت‌های مردمی از جمله جوانان، نخبگان، خیرین و کنشگران اجتماعی در مناطق مختلف است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با ذکر یک نمونه ادامه داد: در تکمیل ساختمان یکی از مراکز درمان و سلامت روستایی، حدود یک سال پیش، متولیان و مسوولین محلی در جلسه‌ای که با ما طرح موضوع کردند، حدود ۱۲۰ میلیون تومان بودجه برای تکمیل این مرکز داشتند که صرفاً برای انجام بخش بسیار اندکی از کار کفایت می‌کرد؛ ولی پس از جاری‌سازی رویکرد جدید فولاد مبارکه و با همت خود مردم، شاهد این بودیم که بخش جدید این مرکز که به حدود ۷ میلیارد تومان بودجه نیاز داشت، در فاصله زمانی حدود یک سال، با همت خود مردم و کنشگران حاضر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این در حالی است که فولاد مبارکه فقط ۲۵۰ میلیون تومان به‌صورت نقدی کمک کرد. نکته حائز اهمیت در کسب این موفقیت این است که با تغییر رویکرد، بستر و زمینه مناسبی برای حضور حداکثری مردم و مسوولین منطقه فراهم و باعث شده تکرار این اتفاقات بزرگ نهادینه شود.

به بهره‌برداری رسیدن ده‌ها سالن و زمین ورزشی با همراهی مختصر فولاد مبارکه و البته باهمت والای خود مردم

طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود به توفیقات حاصل‌شده در زمینه توسعه اماکن ورزشی مناطق موردنظر اشاره و اضافه کرد: در حوزه ورزش و توسعه اماکن ورزشی نیز شاهد رسیدن به چنین موفقیت‌هایی در مناطق مختلف بودیم؛ به‌نحوی‌که ده‌ها سالن و زمین ورزشی با همراهی مختصر فولاد مبارکه و البته با همت والای خود مردم و مسوولان منطقه تکمیل شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

فولاد مبارکه فراخوان، گردآوری و ترویج این الگو و این مدل را بر عهده داشته است

وی در تکمیل سخنان خود اظهار داشت: این موفقیت‌ها حاصل نشد، مگر با تغییر رویکرد و تغییر الگوی کار‌ها و البته با همتی که از سوی خود مردم، کنشگران اجتماعی و خیرین منطقه انجام شده است. در این بین، در حقیقت فولاد مبارکه فراخوان، گردآوری و ترویج این الگو و این مدل را بر عهده داشته است. امروز شاهد این هستیم که با به‌کارگیری این الگو که ارزش آن بیشتر از تک‌تک این اتفاقات است، اتفاقات بزرگ و کوچک زیادی در مناطق مختلف در حال رخ دادن است.

مدل جدید فولاد مبارکه در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی مبتنی بر نهادینه‌سازی تکرار این اقدامات توسط خود مردم است

وی در پاسخ به این سؤال که چه ضمانت اجرایی برای تداوم این الگوی فولاد مبارکه در مناطق مختلف وجود دارد، گفت: در اصل مدل جدید فولاد مبارکه در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی مبتنی بر نهادینه‌سازی تکرار این اقدامات توسط خود مردم است. وقتی سخن از توانمندسازی و جلب مشارکت‌های مردمی است و وقتی نتایج حاصل را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که این خودِ مردم هستند که در واقع وارد میدان شده‌اند و این اتفاقات بزرگ را رقم زده‌اند. در واقع فولاد مبارکه مدل و حرکتی را رقم می‌زند که خود مردم و فعالان منطقه‌ای کنشگران اصلی آن هستند.

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه: فولاد مبارکه، تسهیلگر نظام مسائل شهرستان‌هاست

محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه نیز در حاشیه بازدید از هنرستان پیشرفت شهرستان هرند اظهار کرد: رصد و بررسی پروژه‌هایی که ذیل الگوی جدید مسوولیت اجتماعی فولاد مبارکه آغاز شده و در مرحله اجرا و ثمردهی است در دستور کار مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه قرار گرفته تا با توجه به ملاحظات و ضرورت‌های موجود، به فراگیری این طرح و الگوی جدید مسوولیت اجتماعی جامه عمل بپوشاند.

هر روستا یک کانون پیشرفت شامل نخبگان، مسوولان و افراد اثرگذار هر روستا دارد

وی افزود: در واقع این الگو ذیل طرح پیشرفت و آبادانی مناطق با همراهی و مشارکت مردم بر اساس ظرفیت‌ها و استعداد‌های مناطق در حال پیاده‌سازی است که با شعار «پیشرفت را مردم رقم می‌زنند»، تلاش می‌شود تا تداوم این طرح‌ها وابسته به حضور فولاد مبارکه نباشد و مردم خود در ادامه مسیر پیش‌قدم باشند.

براتی با بیان اینکه نیازسنجی‌ها با همکاری کانون‌های پیشرفت در هر منطقه صورت می‌گیرد، گفت: هر روستا یک کانون پیشرفت شامل نخبگان، مسوولان و افراد اثرگذار هر روستا دارد و بر اساس نیاز‌های منطقه و نظام مسائل منطقه اولویت‌بندی را انجام می‌دهد. بر اساس این اولویت‌بندی، برنامه‌ریزی طرح و پروژه‌ها برای آموزش، توسعه و تثبیت اشتغال صورت می‌گیرد و به‌نوعی نقش فولاد مبارکه به‌عنوان تسهیلگر و پیشران مسائل است.

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه با اشاره به راه‌اندازی هنرستان پیشرفت و کشت گلخانه هیدروپونیک، گفت: این طرح به‌عنوان پایلوت در منطقه هرند باهدف آموزش شیوه‌های نوین کشاورزی اجرایی شده است.

پیشرفت‌های بزرگ و کوچک در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی در منطقه با الگوی جدید فولاد مبارکه و با اتکا به ظرفیت‌های مردمی

پیشرفت‌های بزرگ و کوچک در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی در منطقه با الگوی جدید فولاد مبارکه و با اتکا به ظرفیت‌های مردمی

پیشرفت‌های بزرگ و کوچک در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی در منطقه با الگوی جدید فولاد مبارکه و با اتکا به ظرفیت‌های مردمی

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین