تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۰۳
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۸۶۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون استاندار کرمان:

بانک اطلاعاتی گوهرسنگ‌ها تهیه شود

بانک اطلاعاتی گوهرسنگ‌ها تهیه شود
‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: بانک اطلاعاتی گوهرسنگ‌ها تهیه و به صورت حرفه‌ای روی این موضوع کار شود و کرمان می‌تواند در این زمینه کمک کند.

به گزارش می‌متالز، امیر حسن‌زاده پیش از ظهر امروز ۲۲ مردادماه در جلسه هماهنگی برگزاری مسابقات ملی گوهرسنگ‌ها در کرمان اظهار کرد: صنعت گوهرسنگ در کشور ناشناخته است و هنوز در این زمینه زیر صفر قرار داریم.

وی با انتقاد از سنگ‌اندازی‌ها در ادامه با تاکید بر موضوع «گوهرسنگ، معدنی خانگی» بیان کرد: باید گوهرسنگ به عنوان یک واحد درسی در مدارس تدریس شود.

به اعتقاد معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان، شرکت ملی مس باید علمدار گوهرسنگ باشد، زیرا با وجود طلا، نقره، فیروزه و مس متاسفانه کار جدی در این زمینه نکرده و مدیرعامل جدید این شرکت در این راستا قول‌هایی داده است.

حسن‌زاده با اشاره به برگزاری همایش‌های متعدد در استان کرمان بیان کرد: باید افراد متخصص و پیشکسوت در حوزه گوهرسنگ‌ها در این مسابقات معرفی و تجلیل شوند و بستری فراهم شود تا جوانان از تجربیات آنها استفاده کنند و همچنین باید پیگیری لازم از دستگاه‌های مربوطه در خصوص لغو ممنوعیت ورود سنگ خام را داشته باشیم.

افشین شهرکی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان نیز در این نشست گفت: استان کرمان میزبان دومین دوره از مسابقات ملی آزاد تراش سنگ و گوهرسنگ انتخاب شده است.

به گفته وی، اولین دوره آن سال گذشته در شهر فردوس خراسان جنوبی برگزار شد و امیدواریم استان کرمان محل دائمی برگزاری این مسابقات انتخاب شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمان با بیان این مطلب که در کنار این مسابقات کارگاه‌های آموزشی خواهیم داشت، تصریح کرد: حدود سه ماه برای برگزاری این مسابقه وقت داریم.

ابومحمد هاشمی مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ و معاون آموزش ایمیدرو نیز گفت: در گوهرسنگ فعالیت‌های زیادی صورت گرفته و اولین نمایشگاه تخصصی گوهرسنگ در سال گذشته برگزار شده است.

به گفته وی، مسابقات آزاد ملی مهارت با هدف شناسایی صنعتکاران داخلی، جایگاه مواد اولیه، تکمیل اکتشافات و حضور در بازار‌های بین‌المللی و نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.

به اعتقاد معاون آموزش ایمیدرو، در کرمان اقدامات خوبی در حوزه آموزش و تجهیز کارگاه‌ها انجام شده و زیرساخت‌های خوبی برای برگزاری این مسابقات در کرمان وجود دارد.

طبق اعلام وی، نمایشگاهی در حاشیه این مسابقات برپا خواهد شد تا مواد اولیه و ارزش افزوده استان کرمان را معرفی کنیم.

کاروینگ، دامله، فست ۰.۱ و ۰.۰۱، طراحی و فیروزه‌تراشی از جمله رشته‌های این مسابقه است.

مسابقات آزاد مهارت با هدف کشف استعداد‌های حرفه‌ای افراد ماهر و ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی مهارت و همچنین ایجاد فرصت لذت بردن در فرآیندی که ترکیبی جذاب از آموزش، تجاری‌سازی و خلاقیت است و برای تبادل اطلاعات فنی و تجارت حرفه‌ای شاغلین، بنگاه‌های اقتصادی و برندسازی در حوزه گوهر سنگ‌ها بالاخص فیروزه و گارنت برگزار می‌شود.

همچنین صدر مدیر روابط عمومی ایمیدرو نیز در این جلسه مطرح کرد که با توجه به ظرفیت‌های ایران، این مسابقات پتانسیل آن را دارد که در سطح بین‌المللی برگزار شود؛ بنابراین نماد این مسابقات بر اساس فکر طراحی شود.

به اعتقاد وی، گوهرسنگ‌ها می‌توانند اقتصاد منطقه را متحول کند بنابراین نباید این مسابقه همیشه در یک منطقه اجرا شود. البته حامی اصلی این مسابقات باید کرمان باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده