تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۵:۳۹
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۵۱۹۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون استاندار کرمان:

ابزار و ماشین‌آلات کنونی جوابگوی تولید یک میلیون تن کاتد مس نیست

ابزار و ماشین‌آلات کنونی جوابگوی تولید یک میلیون تن کاتد مس نیست
‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با بیان اینکه بزرگ‌ترین استان کشور حقش این محرومیت‌ها نیست، گفت: ظرفیت‌های استان بالاست و بدون اکتشاف جدید، به اندازه ۲۰۰ سال در استان کرمان مس داریم، اما طبق برنامه‌ریزی، به تولید یک میلیون تن کاتد با ابزار و ماشین‌آلات کنونی نمی‌توان دست یافت.

به گزارش می‌متالز، «امیر حسن‌زاده» ۲۰ شهریورماه در جریان بازدید رئیس سازمان بازرسی کل کشور از کارخانه مس شهید باهنر کرمان اظهار کرد: رتبه فضای کسب‌و‌کار استان کرمان در ابتدای دولت سیزدهم در آخر جدول بود و با همکاری دوستان قضائی، بازرسی، ستاد اقتصاد مقاومتی و ... این رتبه بهبود یافت و اکنون جزء ۱۰ استان برتر کشور هستیم و نشان می‌دهد با همین اختیارات استان می‌توانیم کار کنیم.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین استان کشور حقش این محرومیت‌ها نیست، افزود: ظرفیت‌های استان بالاست و بدون اکتشاف جدید، به اندازه ۲۰۰ سال در استان کرمان مس داریم، اما طبق برنامه‌ریزی، به تولید یک میلیون تن کاتد با ابزار و ماشین آلات کنونی نمی‌توان دست یافت.

معاون استاندار کرمان با تاکید بر اینکه باید برای ۵۰۰ هزار تن کاتد در پایین‌دست برنامه‌ریزی کنیم، افزود: از کرمان تا بزرگ‌ترین معدن مس خاورمیانه (سرچشمه) ۱۵۰ کیلومتر فاصله داریم و رویای من این است که در تمام این فاصله صنایع پایین‌دستی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در اکتشافات مس کار زیادی داریم و اینکه معدن جایگزین نفت بشود، امکان‌پذیر است.

حسن‌زاده در ادامه بیان کرد: در استان کرمان آموزش‌های مهارتی آغاز شده و به معادن اعلام کردیم رشته‌های مورد نیاز را اعلام کنند و در حوزه‌های مورد نیاز آموزش‌ها و دوره‌ها را برگزار می‌کنیم.

«احسان نمازی‌زاده» مدیرعامل مس شهید باهنر نیز در این نشست اظهار کرد: دولت برای رد دیون، شرکت‌ها را به جای بخش خصوصی واقعی به بخش عمومی واگذار کرد و این بنگاه‌ها از مجموعه تخصصی خود خارج شده و به بخش غیرتخصصی وارد و دچار چالش شده‌اند.

وی با اشاره به اتصال شرکت‌های به صندوق‌های بازنشستگی افزود: بنگاه‌ها تحت فشار برای شناسائی سود و تامین حقوق بازنشستگان هستند و دست‌شان برای توسعه باز نیست.

نمازی‌زاده تصریح کرد: باید صندوق‌های بازنشستگی به سمت مدیریت سهام بروند و وقتی زنجیره صنعت متصل باشد، پیشرفت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مس شهید باهنر کرمان در ادامه با اشاره به رونمایی از قطعات بومی‌سازی آلیاژی دانش‌بنیان با پایه مس در این کارخانه بیان کرد: به دلیل تحریم و بدعهدی صاحبان تکنولوژی در تامین قطعات دستگاه‌های مربوطه، در تولید مشکل داشتیم و با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و توان نیروی داخلی، این قطعات تولید و تست شد و در فرآیند تولید قرار گرفت و مشکل تامین قطعات حل شد. اکنون توان تولید انبوه و رفع نیاز سایر صنایع استان و کشور را داریم.

حدود ۱۰۰ قطعه بومی‌سازی‌شده با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور، مدیرکل بازرسی استان کرمان و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - کرمان

عناوین برگزیده