تاریخ: ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۲۷
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۸۹۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس کمی جان گرفت

بورس کمی جان گرفت
‌می‌متالز - در پی برگزاری نشست شورای عالی بورس و سه اقدام بانک مرکزی برای حمایت از این بازار، امروز شاخص کل ۷۰۳۴ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۹۹۸ هزار واحد رسید. قرار است هفته آینده دامنه‌نوسان که هم‌اکنون به یک درصد کاهش یافته افزایش پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، بازار سهام پس از حدود سه هفته کاهش امروز با اقبال خریداران مواجه شد و بازار لباس سبز پوشید. امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افزایش ۰.۳۵ درصد ۷۰۳۴ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۱۱۸ واحد رسید.

شاخص هم‌وزن هم ۶۹۴ واحد افزایش یافت و در عدد ۶۳۳ هزار و ۱۴۷ واحد ایستاد.

تعداد معاملات بورس بیش از ۱۲۰ هزار فقره بود که ارزش آن ۴۵۵۵ میلیارد تومان شد.

فملی، فولاد و نوری بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. ثفارس، وبملت و ذوب نیز از نماد‌های پرتراکنش بودند.

فرابورس ایران هم در آخرین روز کاری هفته ۱۱ واحد افزایش داشت و به ۲۰ هزار و ۶۶۶ واحد رسید.

روز چهارشنبه حدود ۸۳ هزار معامله به ارزش ۵۴۶۶ میلیارد تومان در فرابورس انجام شد.

فزر اثر منفی بر شاخص فرابورس داشت، اما خاور و حسینا تاثیر مثبت ایجاد کردند. خنور، کرمان و گدنا هم از نماد‌های پرتراکنش بودند.

روز گذشته بانک مرکزی با شورای عالی بورس به توافق رسید که برای بهبود شرایط بازار سرمایه و امیدواری سهام‌داران به آینده بازار تلاش‌های مضاعفی در کوتاه‌مدت صورت بگیرد.

«محمدرضا فرزین» رییس کل بانک مرکزی سه اقدام مهم بانک مرکزی برای حمایت از بورس را چنین برشمرد:

۱. تضمین ۳۶۰ همت اوراق تامین مالی توسط بانک‌های عامل برای انتشار اوراق تامین مالی ریالی جهت طرح‌های توسعه و تامین سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی.

۲. انتشار ۲ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه شرکت‌های بورسی علی‌الخصوص در حوزه پتروشیمی و معدن.

۳. اعطای ۱.۵ میلیارد یورو وام ارزی برای شرکت‌های بورسی که درآمد ارزی و طرح‌های زودبازده داشته باشند تا از این طریق به افزایش صادرات آنها منجر شود.

در روز‌های اخیر نیز مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه بازار سرمایه گفت: این صندوق درصدد است برای حمایت از شرایط فعلی بازار سرمایه، اوراق تبعی از نوع تامین مالی را، به میزان ۵۰۰۰ میلیارد تومان (پنج همت) منتشر و در صورت نیاز، صندوق توسعه بازار سرمایه از آمادگی لازم برای انتشار اوراق تبعی، از نوع بیمه سهام، برخوردار است.

امروز هم «احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد، گفت: شورای عالی بورس تصمیم به افزایش دامنه‌نوسان گرفته و قرار شد هفته آینده از طریق سوی سازمان بورس اعلام شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده