تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۴۹۰۶۳
سرویس خبر : انرژی

پرونده توسعه پارس جنوبی در یک سال آینده بسته می‌شود؟

پرونده توسعه پارس جنوبی در یک سال آینده بسته می‌شود؟
‌می‌متالز - میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و اصلی‌ترین منبع انرژی ایران و قطر محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، میدان گازی پارس جنوبی بزرگ‌ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و اصلی‌ترین منبع انرژی ایران و قطر محسوب می‌شود.

بسته شدن پرونده توسعه پارس جنوبی در ۲۴ فاز، از دولت دهم در دستورکار قرار داشته و وزرای نفت هر چهار دولت قبلی، هر کدام در این زمینه قول‌هایی دادند، اما پرونده توسعه این میدان مشترک گازی همچنان باز است.

اگرچه تکمیل توسعه فاز‌های متعدد پارس جنوبی در بخش دریایی و خشکی انجام شده، اما فاز ۱۱ و چاه‌های به مدار نیامده آن، پرونده توسعه پارس جنوبی را باز نگه داشته است.

در طی دولت سیزدهم نیز که عمر آن با شهادت آیت‌الله رئیسی زودتر از موعد به اتمام رسید، پرونده فاز ۱۱ و به تبع آن پرونده توسعه پارس جنوبی بسته نشد و این موضوع به دولت چهاردهم موکول شده است.

فاز ۱۱ پارس جنوبی که ابتدا باید در بخش نخست با تکمیل ۲۴ حلقه چاه به تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز خام برسد و سپس با استقرار تجهیزات فشارافزایی شاهد حفظ و نگهداشت و افزایش تولید از این فاز مرزی باشیم، اکنون با تولید حدود ۱۵ میلیون مترمکعب گاز در مدار بهره‌برداری است.

محسن پاک‌نژاد گزینه پیشنهادی وزارت نفت، بسته شدن پرونده پارس جنوبی را نه در ۴ سال، بلکه در یک سال در دستورکار قرار داده و در برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرده، تکمیل فاز ۱۱ را در یک سال اول وعده داده است.

حال باید دید، در صورت کسب رأی اعتماد مجلس و آغاز کار در وزارت نفت، پرونده توسعه پارس جنوبی در بخش نخست، در یک سال آینده بسته خواهد شد؟

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده