تاریخ: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۴۸
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۴۹۳۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

ثبات بهای شمش فولادی ایران با وجود ریزش بی‌سابقه قیمت‌ها در چین

ثبات بهای شمش فولادی ایران با وجود ریزش بی‌سابقه قیمت‌ها در چین
‌می‌متالز - شمش فولادی صادراتی طی ۱۰ تا ۱۶ آگوست در مناطق مختلف جهان بین ۳۹۹ تا ۴۸۵ دلار در هر تن قیمت‌گذاری شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار شمش فولادی با وجود ریزش قیمت‌ها نیمه اول آگوست را با رکود به پایان رساند و تنها دو مناقصه بزرگ در ایران و هند منعقد گردید.

به گزارش می‌متالز، رکود در بازار صادراتی شمش فولادی در طول هفته گذشته منجر به افت چشمگیر قیمت این محصول در مناطق مختلف جهان شد و نتیجه این ریزش اثر بسیار منفی در صورت مالی فولادسازان در مناطقی از قبیل جنوب شرق آسیا و چین برجای گذاشت. آخرین گزارش بیگمینت نشان می‌دهد با وجود کاهش محسوس قیمت شمش صادراتی در اکثر نقاط جهان، بهای شمش صادراتی فولاد ایران در طول هفته گذشته ثابت باقی ماند.

ثبات بهای شمش فولادی ایران با وجود ریزش بی‌سابقه قیمت‌ها در چین

جنوب شرق آسیا

قیمت شمش فولادی در جنوب شرق آسیا در طول هفته گذشته نوسانی تجربه نکرد. بر این اساس هر تن شمش فولادی (۱۵۰ x ۱۵۰ mm، ۳ SP) وارد شده از فیلیپین هفته گذشته حوالی ۴۷۵-۴۸۵ دلار قیمت‌گذاری شد. ولی قیمت شمش فولادی صادراتی کوره بلند ویتنام در طول هفته گذشته با کاهش پنج دلاری به ۴۶۵ دلار در تن رسید. پیشنهادات قیمتی برای شمش فولادی تایلند نیز ۴۷۵ دلار در ازای هر تن ثبت شد. طبق بررسی‌های بیگمینت خریداری در بازار جهانی برای شمش فولادی فیلیپین، ویتنام و تایلند طی ۱۰ تا ۱۶ آگوست وجود نداشت تا بازار شمش فولادی در جنوب شرق آسیا نیمه اول آگوست را با رکود کامل به پایان برساند.

چین

قیمت شمش فولادی صادراتی چین از ۱۰ تا ۱۶ آگوست ریزش بی‌سابقه‌ای را به ثبت رساند، به طوری که قیمت هر تن شمش فولادی تانگشان در ۱۶ آگوست با افت ۲۱۰ یوان معادل ۲۹ دلار به ۲۸۶۰ یوان معادل ۳۹۹ دلار رسید. با این حال بازار شمش فولادی چین با رشد تقاضا به ویژه از سوی ترکیه رو به رو شده است. طبق ارزیابی‌های بیگمینت خرید شمش فولادی چین با قیمت فعلی از تولید این محصول در ترکیه به صرفه‌تر است.

ایران

بررسی‌ها از ثبات قیمت هر تن شمش فولادی صادراتی ایران در طول هفته گذشته حکایت می‌کند و فولادسازان ایرانی این محصول صادراتی خود را با قیمت ۴۷۰ تا ۴۷۵ دلار در هر تن به فروش رساندند. آخرین ارزیابی‌های بیگمینت نشان می‌دهد مناقصه صادراتی ۲۵ هزار تن شمش فولادی با موعد تحویل اواسط اکتبر مصادف با اواسط مهر ماه در ایران نهایی شد که فولادسازان ایرانی در این معامله قیمت نهایی برای شمش فولادی خود را ۴۷۲ دلار در هر تن تعیین کردند.

هند

بازار صادراتی شمش فولادی هند جهت تعیین دقیق قیمت‌ها در انتظار نتیجه نهایی مناقصه بزرگ شرکت دولتی ویزاگ استیل (RINL) به سر می‌برد. طبق جزئیات این مناقصه فولادسازان هندی باید ۳۰ هزار تن شمش فولادی را تا ۳۰ سپتامبر تحویل دهند و هنوز قیمت نهایی شمش فولادی در این مناقصه مشخص نشده است.

ثبات بهای شمش فولادی ایران با وجود ریزش بی‌سابقه قیمت‌ها در چین

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده