تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۴۹۵۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازی معدنی قطر در زمین آمریکا

بازی معدنی قطر در زمین آمریکا
‌می‌متالز - قطر در صندوق مورد حمایت آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کند تا سلطه چین بر مواد معدنی حیاتی را کاهش دهد. این سرمایه گذاری در نوع خود اولین همکاری بین کشور‌های غربی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس برای به چالش کشیدن آسیایی‌ها بر سر تامین مواد معدنی انرژی پاک است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فایننشال تایمز، قطر در ابتکاری طراحی شده توسط ایالات متحده سرمایه‌گذاری کرده است که هدف آن کاهش سلطه چین بر مواد معدنی حیاتی برای انرژی پاک است که اولین همکاری معدنی بین یک کشور غربی و کشور حاشیه خلیج فارس به حساب می‌آید. صندوق سرمایه‌گذاری مستقل قطر موافقت کرده است ۱۸۰ میلیون دلار در تک مت سرمایه‌گذاری کند، یک ابزار سرمایه‌گذاری معدنی مستقر در دوبلین که توسط شرکت مالی توسعه بین‌المللی ایالات متحده و بانک توسعه این کشور حمایت می‌شود. سرمایه‌گذاری توسط سازمان سرمایه‌گذاری قطر لحظه مهمی در کشمکش ژئوپلیتیک بین ایالات متحده و چین برای کنترل منابع فلزات نادر خاکی، لیتیوم و کبالت مورد استفاده برای تامین انرژی خودرو‌های الکتریکی است.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، تلاش‌ها را برای از بین بردن تسلط چین بر مواد معدنی حیاتی افزایش داده و آن را به یکی از اهداف استراتژیک بزرگ خود در تغییر به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل کرده است. مجموعه‌ای از این اقدامات، تلاش برای متقاعد کردن عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی برای استفاده از توان مالی خود برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های ایالات متحده برای استخراج و فرآوری مواد معدنی حیاتی برای استفاده صنعتی بوده است. کشور‌های ثروتمند خلیج فارس امیدوارند با استفاده از بی‌طرفی خود در بن بست ژئوپلیتیکی بین ایالات متحده و چین به بازیگران بزرگی در بازار مواد معدنی حیاتی تبدیل شوند. قطر توسط ایالات متحده به عنوان متحد اصلی غیر ناتو معرفی شده است. همچنین روابط خوبی با چین دارد که یکی از بزرگ‌ترین خریداران گاز طبیعی مایع شده (LNG) قطر است. برایان منل، مدیر اجرایی تک مت، گفت: این ابتکار بر تمایل قطر برای سرمایه‌گذاری در مواد معدنی حیاتی و اذعان ایالات متحده مبنی بر اینکه برای به چالش کشیدن چین به شرکایی نیاز دارد، تاکید می‌کند. او گفت: «تشخیص این موضوع که نیاز به مشارکت با متحدان و تامین منابع مالی از سوی متحدان وجود دارد، در حال رشد است و به طور فزاینده‌ای عنصر کلیدی برای چگونگی پیشرفت منافع ایالات متحده در سطح جهانی خواهد بود. این موضوع که ایالات متحده به تنهایی نمی‌تواند مسائل معدن و پردازش مواد معدنی را انجام دهد و منابع مالی آن توان پاسخگویی به نیاز‌های این صنعت را ندارند، به رسمیت شناخته شده است.» با این حال، این بودجه تنها بخش کوچکی از میزانی است که چین برای مواد معدنی حیاتی سرمایه‌گذاری کرده است.

به گفته گلدمن ساکس، این کشور آسیایی حدود ۹۰‌ درصد از پالایش خاک‌های کمیاب جهانی را در اختیار دارد و ۶۸‌ درصد کبالت جهان، ۶۵‌ درصد نیکل و ۶۰‌ درصد از لیتیوم باتری EV را به شیوه‌های مختلف حتی از کشور‌های متفاوت فرآوری می‌کند که این امر به چین مزیت بزرگی در تولید فناوری پیشرفته می‌دهد. سرمایه‌گذاری ۱۸۰ میلیون دلاری بخشی از ششمین دور سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری است که توسط روچیلد توصیه شده است. ارزش تک مت به بیش از یک میلیارد دلار می‌رسد. DFC ایالات متحده موافقت کرد که ۵۰ میلیون دلار در این دور سرمایه‌گذاری کند. ۷۰ میلیون دلار دیگر توسط سایر سرمایه گذاران و دفاتر خانوادگی از جمله S ۲ G Ventures، بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر خانواده والتون، که والمارت را تاسیس کرد، جمع آوری شده است. تک مت که در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد، اولین سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری خود را سه سال بعد از DFC و سپس ازمرکوریا، یکی از بزرگ‌ترین معامله گران کالا در جهان به دست آورد. گروه مستقر در دوبلین ۴۵۰ میلیون دلار را در ۱۰ عملیات مستقر کرده است، از جمله کورنیش لیتیوم، شرکت معدنی لیتیوم بریتانیا. Rainbow Rare Earths که هدف آن تولید خاک‌های کمیاب از انبوه زباله‌های قدیمی فسفوژیپس در آفریقای جنوبی است و ترینیتی متالز، یک تولید کننده قلع و تنگستن در تانزانیا.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده