تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۴۱
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۹۶۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نماینده مجلس:

اتابک، درک درستی از صنعت، تولید و مشکلات بخش خصوصی دارد

اتابک، درک درستی از صنعت، تولید و مشکلات بخش خصوصی دارد
‌می‌متالز - نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، «سیدمحمد اتابک» وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را فردی مومن، متدین، انقلابی، متخصص، متعهد، کاربلد و توانمند با کارنامه‌ای شفاف و موفق دانست و تصریح کرد: وی با درک درستی که از صنعت، تولید و مشکلات بخش خصوصی دارد، می‌تواند سکاندار این وزارت‌خانه شود.

به گزارش می‌متالز، عبدالحکیم آق‌ارکاکلی روز سه‌شنبه بیان کرد: حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور با مشکلات زیادی از جمله «نبود استراتژی توسعه صنعتی، معدنی، تجاری و فناوری الزام آور، کم بودن جذابیت برای جذب سرمایه سطحی و کاهش مزیت تولید، ناترازی در زنجیره‌های تولید، صنعت و توزیع و استقرار واحد‌های تولیدی و صنعتی بدون توجه به شرایط اقلیمی و آمایش سرزمینی و نیز نبود استراتژی مناسب در دیپلماسی اقتصادی و تجاری با هدف ورود به زنجیره ارزش جهانی» مواجه است.

وی افزود: علاوه بر مشکلات اشاره شده، این بخش مهم با برخی چالش‌ها از جمله ناپایداری سرمایه‌گذاری صنعتی، نزولی بودن سهم صنعت در خلق ارزش افزوده، وابستگی ساختار تولید به واردات، نامطلوب بودن فضای کسب‌وکار، ضعف در رقابت‌پذیری و تنوع محدود صادرات غیرنفتی، پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید و سهم کم آن از فناوری‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

آق آرکاکلی، تعارض موجود در وظایف برخی سازمان‌های دولتی و اهداف توسعه‌ای بخش معدن به‌خصوص منابع طبیعی و محیط زیست، عدم بهره‌گیری از ظرفیت سازمان نظام مهندسی معدن و کم توجهی به ظرفیت اصناف که دیتای و بانک واقعی منابع و نخبه‌های انسانی هستند، تعرفه‌های نامناسب گمرگی، تنظیم نادرست بازار، عدم توسعه شهرک‌های صنعتی و وضعیت نامناسب صنعت خودرو چه در کیفیت و چه در کمیت و نیز تدبیر برای واردات خودرو را از دیگر چالش‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور برشمرد.

اتابک، درک درستی از صنعت، تولید و مشکلات بخش خصوصی دارد

عضو کمیسیون شورا‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای رفع و ساماندهی مشکلات و چالش‌ها به مدیری در وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت نیاز داریم که در تصمیم گیری‌های سازنده و تحول گرا مستقل باشد، متخصص و اعتقاد به تعهد و تغییر داشته و قدرت برخورد با مفاسد و رانت‌ها را داشته و نیز مرد میدان، عمل و آشنا به صنعت و تولید و تجارت باشد.

وی بابیان اینکه اتابک انسانی مومن، متدین، انقلابی، متخصص، متعهد، توانمند، کاربلد و مسلط به وضعیت کشور، دارای کارنامه شفاف و موفق است و درک درستی نیز از صنعت، تولید و مشکلات بخش خصوصی دارد، افزود: وی می‌تواند سکاندار وزارت صنعتف معدن و تجارت باشد.

آق‌ارکاکلی اضافه کرد: به عنوان یک مهندس که ۱۷ سال در صنعت، فولاد، سیمان، برق و ساختمان و ۱۳ سال به عنوان مشاور پروژه‌های عمرانی و بیمارستانی کار کرده‌ام در سه بار گفت و گوی مفصل با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به لحاظ فنی، مدیریتی و انقلابی بودن وی، قانع شدم.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: اتابک یک مدیر موفق و کارآمد در بخش خصوصی و دارای سوابق مدیریتی متعدد است و می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های کشور در سه بخش صنعت، معدن و تجارت به سمت تراز تجاری متعادل و حتی مثبت حرکت کند.

وی، مهندس و کارآفرین بودن و شناخت بخش خصوصی را سه نقطه قوت، اتابک، گزینه پیشنهادی وزارت صمت دانست و افزود: از دکتر پزشکیان در معرفی چنین گزینه‌ای برای این وزارت‌خانه قدردانی می‌کنم و پیشنهاد می‌دهم ستاد احیای صنعت در وزارت صمت زیرنظر شخص رئیس جمهور با سازوکار و برنامه مشخص تشکیل شود.

آق‌ارکاکلی، تهیه سند آمایش صنعت با برش ۳۱ استان، تبدیل گلستان به استانی صنعتی باتوجه به شاخص‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد، تقویت صنایع تبدیلی و رعایت عدالت در توزیع صنعت را از دیگر پیشنهادات خود به وزیر صمت و دکتر پزشکیان اعلام کرد و بیان داشت: سهم مردم گلستان از معادن ید، شورابه‌های آن نیست و انتظار داریم رئیس جمهور به گلستان سفر کند و ظرفیت‌ها، مردم، نیرو‌های جوان، تولیدکنندگان و صنعت‌گران نوپا را بشناسند و دریابند.

وی تصریح کرد: در اعطای مجوز‌ها فرد و رانت‌محور نباشیم و به صنایعی توجه کنیم که خروجی آن بهره‌وری باشد نه فقط استخراج و استحصال ید از مناطق شمالی گلستان که سود آن به عده‌ای خاص و ظلم آن به مردم، محیط زیست و منابع طبیعی می‌رسد

عضو کمیسیون شورا‌های مجلس شورای اسلامی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان راه عزت و خدمت بویژه شهیدان پرواز نافرجام اردیبهشت و آیت الله رئیسی، گفت: ایران عزیز در شرایطی قرار دارد که باید تمام جریانات سیاسی، سلایق و علاق و همه نیرو‌های کشور همدل و منسجم باشند چراکه توفیق مجلس و دولت، توفیق نظام است.

آق‌ارکاکلی افزود: امروز به حق، زمان وفاق ملی است و دنیا بداند که نه نفس‌های ایران به تلاطم افتاده و نه کشتی انقلاب بدون سکاندار است بلکه در گام دوم انقلاب، نفس‌هایش تازه‌تر و قدومش ثابت‌تر شده و با تدبیر رهبری هوشمند و فرزانه و نیز همدلی قوای سه‌گانه، تمام رجل سیاسی و نمایندگان مجلس ایران بیش از هر زمانی در مسیر خدمت و سرافزاری قرار دارند.

وی اضافه کرد: ایران برای همه ماست و ما نیز همگی برای ایران، وفاق، همدلی، وحدت، برادری، اخوت، برابری و هم تراز دیدن شدن همه اقوام و آحاد ملت است، زود قضاوت نکنیم، به دولت فرصت دهیم برای اثبات خود و عملکرد خود، صبور بوده و هوشمندانه نظارت کنیم، وفاق ملی باید در اندیشه صورت گیرید، اندیشه‌های خود را به هم نزدیک کنیم.

آق‌ارکاکلی ادامه داد: از دکتر پزشکیان برای تشکیل دولت وفاق ملی تشکر می‌کنم و می‌دانم در ادامه با استفاده از ظرفیت نیرو‌های انسانی کشور در فرایند انتصاب مدیران و شایسته سالاری، توجه خواهد کرد.

فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، یکشنبه ۲۱ مردادماه به هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد و کمیسیون‌های تخصصی مجلس از روز دوشنبه ۲۲ مردادماه، بررسی برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی دولت را در ۲ شیفت آغاز کردند.

وزرای پیشنهادی دولت در هفته گذشته در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و کمیسیون‌ها هم نتیجه بررسی‌های انجام شده و جمع‌بندی را به هیات رییسه اعلام کردند.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم از شنبه ۲۷ مرداد آغاز شد و این روند به صورت ۲ شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مرداد) ادامه خواهد داشت.

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده