تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۲۵
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۴۹۹۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

پروژه مدیریت دانش در فولاد هرمزگان آغاز شد

پروژه مدیریت دانش در فولاد هرمزگان آغاز شد
‌می‌متالز - مدیر مهندسی صنایع شرکت فولاد هرمزگان گفت: با توجه به اهمیت مدیریت دانش (Knowledge management) در شرکت، طی چند سال گذشته به دنبال اجرای آن بودیم و طی جلسه‌ای با دعوت از تعدادی از مدیران شرکت، این پروژه را آغاز کردیم.

به گزارش می‌متالز، مرضیه حمیدی، با اشاره به اهمیت اجرای پروژه مدیریت دانش در شرکت‌ها به‌ویژه تولیدکنندگان بیان کرد: حیاتی‌ترین منبع سازمان‌های امروزی، دانش موجود در ذهن کارکنان و مشتریان است. ازاین‌رو باید سازمان‌ها به دنبال راهکار‌هایی برای جمع‌آوری و مدیریت دانش به‌ویژه انتقال آن به دیگر کارکنان باشند. در فولاد هرمزگان نیز با توجه به اینکه مدیریت دانش مبحث بسیار مهمی است، طی چند سال گذشته به دنبال اجرای آن بودیم و هفت پایلوت در این زمینه داشتیم. پروژه مدیریت دانش همواره در فولاد هرمزگان روبه‌جلو، حرکت کرده، اما در برخی مواقع سرعت آن بنا به دلایلی کند شده است.

وی افزود: امروزه بسیاری از سازمان‌ها در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که مدیریت دانش موضوع بسیار مهمی است و باید از آن در راستای بهبود فرآیند‌های کاری و افزایش بهره‌وری سازمان بهره‌مند شوند. ازاین‌رو هدف مدیریت دانش، تسهیل فرآیند انتقال و دسترسی به دانشی است که افراد به‌منظور انجام فرآیند‌های کاری به آن نیاز دارند.

مدیر مهندسی صنایع شرکت فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: مدیریت دانش به فرآیند خلق، گردآوری، ذخیره، بازیابی، تسهیم و به‌کارگیری دانش و اطلاعات در یک سازمان اطلاق می‌شود. با توجه به اینکه اطلاعات و دانایی در عصر حاضر حرف اول و آخر را می‌زد، اهمیت این حوزه از مدیریت روشن و بدیهی است. شاید بتوان گفت عنصر اصلی موفقیت در کسب‌وکار‌های کنونی مدیریت دانش است.

حمیدی اضافه کرد: این دانش حاصل کلیه آموزه‌های تولیدشده حین فرآیند‌های کاری بوده و به‌کارگیری آن باعث انجام بهتر کار‌ها می‌شود. مدیریت دانش بر سازماندهی و دسترسی به دانش‌های کلیدی شامل فرآیندها، رویه‌ها، به روش‌ها، دروس‌آموخته و راه‌حل مشکلات تکراری، در هر جا و هر زمان تمرکز دارد.

استفاده مجدد از دانش و تجربه خبرگان

در ادامه، سیدحمزه سیدمحسنی، رئیس تضمین کیفیت و استراتژی‌های شرکت فولاد هرمزگان نیز گفت: کسب و استفاده مجدد از دانش و تجربه خبرگان و بهبود فرآیند‌های کسب و خلق، تسهیم و بهره‌گیری از دانش‌های سازمانی نیز از سایر اهداف مدیریت دانش است. استفاده از شایستگی‌های محوری کسب‌وکار، حفظ دانش سازمانی اعم از دانش خبرگان و پروژه‌ها، تسریع در نوآوری‌ها، توانمندسازی کارکنان، بهبود زمان تصمیم‌گیری، تقویت تعهد سازمانی و ایجاد مزیت رقابتی پایدار از نتایج مدیریت بهینه دانش سازمانی است.

وی افزود: قرار است با بازنگری در رویکرد گذشته نسبت به مقوله مدیریت دانش، در یک پروژه جدید، این مهم با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری شود. در این خصوص از شرکت مشاوران توسعه آینده (MTA) برای پیشبرد پروژه مدیریت دانش در شرکت فولاد هرمزگان کمک گرفتیم.

محسنی در پایان بیان کرد: در مرحله نخست با دعوت از مدیران حوزه بهره‌برداری و تعدادی دیگر از مدیریت‌های شرکت که مدیریت دانش در آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، جلسه مدیریت دانش را برگزار و پروژه جدید را آغاز کردیم. امیدواریم با همکاری تمامی واحد‌های سازمانی و حمایت‌های مدیریت ارشد سازمان که از اهمیت موضوع مدیریت دانش آگاه هستند، بتوانیم مدیریت دانش را به تمامی سازمان تسری دهیم.

منبع: فولاد هرمزگان

عناوین برگزیده