تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۳۸
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۹۹۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تزریق نقدینگی به بازار سرمایه در جهت تثبیت بازار و خروج از وضعیت پیچیده

تزریق نقدینگی به بازار سرمایه در جهت تثبیت بازار و خروج از وضعیت پیچیده
‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: تزریق نقدینگی به بازار در جهت تثبیت بازار و خروج از این وضعیت پیچیده خوب است، اما مشکلات صنایع باید رفع شود.

به گزارش می‌متالز، رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه گفت: در نشست فوق العاده هفته‌های گذشته شورای عالی بورس، بانک مرکزی از برنامه حمایتی خود از بازار سرمایه با تزریق منابع شبکه بانکی خبر داده بود. بانک‌ها اقدام به خرید یونیت‌های صندوق تثبیت بازار تا تکمیل ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌کنند. بانک مرکزی مجوز خرید سهام توسط بانک ملت رو صادر کرده و این بانک برنامه تزریق حدود ۲۰۰۰ میلیارد منابع را دارد. بانک تجارت و سپه هم در مرحله ارسال درخواست هستند هرچند بازار سهام با وعده‌های حمایتی برگشت اندکی را تجربه می‌کند، اما باید چارچوب این کمک اعلام شود در غیر این صورت چرخشی که نماگر تالار شیشه‌ای تجربه می‌کند کوتاه مدت و موقت خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: حجم معاملات در اکثر سهم‌ها بسیار پایین است و فروشنده خاصی وجود ندارد، این عدم وجود خریدار قوی است که تابلو معاملات را خسته و رو به پایین نشان می‌دهد و با کوچکترین موج تقاضا می‌توان شاهد بهبود و رشد قیمت سهام بود.

او افزود: هر چند اصل مشکل بازار ریشه در ریسک‌های سیستماتیک، سیاسی و کاهش حاشیه سود شرکت‌ها در نتیجه دستکاری‌های سال گذشته در نرخ خوراک و مواد اولیه و... یا قیمت گذاری دستوری محصولات تولیدی است. منتهی با توجه به گذراندن دوره بحرانی در بورس، کمک‌های مالی و اعتباری موقت می‌تواند از وخامت اوضاع کم کند. صندوق توسعه نقدینگی جذب شده را باید در تمام صنایع بزرگ و مهم برای حمایت و خرید تخصیص دهد. حمایت صرف از چند سهم بزرگ و شاخص ساز و افزایش شاخص کل نه تنها دردی را درمان نمی‌کند که بیشتر جنبه نمایشی و نوسان گیری دوره‌ای دارد. برای تغییر واقعی در شرایط بازار باید شاهد تغییرات مدیران با تفکرات غیرهمسو با دولت جدید برای کاهش عدم کارایی برنامه‌های کلان هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در کل تزریق نقدینگی به بازار در جهت تثبیت بازار و خروج از این وضعیت پیچیده خوب است، اما مشکلات صنایع باید رفع شود تا شاهد بهبود فروش و سود شرکت‌ها در صورت‌های مالی در ماه‌های پیش رو باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده