تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۰۰۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازدهی شاخص کل پس از ۵ هفته متوالی مثبت شد

بورس در هفته رستگاری کابینه

بورس در هفته رستگاری کابینه
‌می‌متالز - شاخص کل بورس پس از گذشت ۵هفته متوالی بالاخره بازدهی مثبتی را در هفته پایانی مردادماه به‌ثبت رساند، به‌طوری‌که نماگر اصلی، با رشد ۲درصدی و نماگر ثانویه با افزایش ارتفاع حدود یک درصدی مواجه شد.

بورس در هفته رستگاری کابینه

به گزارش می‌متالز، پس از اظهارات رئیس‌کل بانک‌ مرکزی کشور مبنی‌بر تزریق ۱۰ همت نقدینگی به بورس و حمایت مالی از صنایع بورسی با تضمین انتشار اوراق توسط این شرکت‌ها، اهالی بازار به رونق بورس تهران امیدوار شدند. همچنین واکنش مثبت بازار سهام طی هفته گذشته به کابینه جدید اقتصادی در دولت چهاردهم سبب‌شد تا سرمایه‌گذاران احتمال ادامه روند صعودی شاخص بورس را بالاتر ارزیابی کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌رغم رشد قیمت جهانی فلزات و افت قیمت نفت طی هفته قبل، بازار سرمایه با وزن دهی بیشتر به تحولات سیاسی در کشور، شاهد سبزپوشی اکثر نماد‌ها بود. هرچند با بازگشایی احتمالی دامنه‌نوسان طی هفته‌های آینده، اهالی بازار با سرعت بالاتری اقدام به خرید سهام برای جلوگیری از جاماندگی از بازار خواهند کرد. همچنین کاهش نسبت قیمت به سود آینده‌نگر یا P/E Forward بازار به سطوح تاریخی، بر ارزندگی بازار افزود که با تعیین سیاست پولی و مالی در دولت جدید، احتمالا این نسبت رشد خواهد داشت.

واکنش مثبت بورس به کابینه

شاخص‌ کل بورس، با رشد ۲ درصدی طی هفته گذشته همچنان سنگر ۲ میلیونی را حفظ کرده‌است. این درحالی است که برخلاف هفته‌های گذشته ۱۷۳ میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد بازار شده‌است. همچنین ارزش معاملات خرد بورس با وجود محدود‌ماندن دامنه‌نوسان، هزار و ۶۰۰ میلیارد‌تومان به‌ثبت رسیده‌است. این آمار‌ها در حالی مورد محاسبه قرار گرفته که رقم قابل‌توجه ۷۵۴ میلیارد‌تومان از صندوق‌های درآمد ثابت نیز خارج شده‌است. به‌نظر می‌رسد، پس از رای‌اعتماد مجلس به اعضای اقتصادی دولت، بورس تهران احساس امنیت بیشتری می‌کند، به‌طوری‌که وزارت اقتصاد هرگونه تغییرات ناگهانی بخشنامه‌ها را ممنوع اعلام کرده‌است. تغییراتی که طی یک‌سال اخیر بازار سهام را به وضعیت اسفناک فعلی کشانده است، همچنین همتی سکاندار جدید این وزارتخانه قبل‌تر نیز افزایش نرخ بهره در شرایط ناترازی بانک‌ها را ناکارآ قلمداد کرده‌بود. اگر ثبات در تصمیم‌گیری‌های کلان تداوم یابد، احتمالا بازار در مرحله اول، در حالت متعادل و مثبت خواهد ماند و در صورتی‌که متغیر‌های تاثیرگذار بر بازار از بورس حمایت کنند، در مرحله بعد، شاخص‌ کل بورس می‌تواند وارد یک روند صعودی شارپی شود.

بازار‌های جهانی در انتظار کاهش بهره

طی هفته گذشته بازار‌های جهانی فلزات، اوضاع خوبی داشتند، به‌طوری‌که با وجود حفظ سطح ۲ هزار و ۵۰۰ در طلای جهانی، آلومینیوم طی هفته گذشته با رشد بیش از ۵ درصدی در کانال ۲ هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر تن ماند. مس با رشد یک‌درصدی به ۹ هزار و ۲۰۰ دلار بر‌تن رسیده‌است. این درحالی است که نفت‌برنت به ۷۷ دلار کاهش یافته‌است. به‌نظر می‌رسد همه اعضای فدرال‌رزرو، در ماه ژوئیه به این عقیده رسیده باشند که احتمالا در سپتامبر یک کاهش در نرخ بهره اتفاق خواهد افتاد. همچنین پیش‌بینی می‌شود این نرخ در پایان ۲۰۲۴ به ۴.۷۵ درصد و در پایان ۲۰۲۵ به ۳.۷۵ درصد برسد. این کاهش نرخ بهره به‌طور زنجیروار بر نرخ بهره سایر اقتصاد‌های بزرگ دنیا نیز اثرگذار خواهد بود. احتمالا با رشد سطح قیمت‌های جهانی سود‌های بالاتری را می‌توان به شرکت‌های بزرگ و صادراتی کشور نسبت داد.

بورس زیر قیمت؟

با رشد قیمت دلار نیما و نزدیک‌شدن آن به دلار بازار آزاد، احتمالا بازار نیمای ۵۰ هزار‌تومانی را برای درآمد صادراتی شرکت‌ها پیش‌بینی می‌کند، در صورتی‌که دلار با سرعت بیشتری بالای ۵۰ هزار‌تومان تثبیت شود، اختلاف دلار نیما و آزاد به زیر ۱۵ درصد می‌رسد و بازار قطعا به این اختلاف کم بی تفاوت نخواهد ماند. با این تفاسیر طی هفته گذشته نسبت P/E Forward بازار به زیر ۵ واحد رسید که در سطوح پایین تاریخی خود است. با توجه به آنکه احتمال درگیری ایران در تنش‌های نظامی حداقل در کوتاه‌مدت، کاهش یافته‌است، احتمالا بازار منتظر است تا تکلیف نرخ بهره نیز با تشکیل کابینه جدید روشن شود، اما از آنجاکه بازار امیدوار است تا کابینه جدید، تصمیمات عاقلانه‌تری بگیرد احتمالا بازار انتظار یک رشد خوب که حدود ۶۰ درصد ارزیابی می‌شود را در کوتاه‌مدت دارد؛ البته اگر در کوتاه‌مدت نرخ بهره به زیر ۲۷ درصد برسد و P/E بازار بیش از ۸ واحد شود. مانع اصلی که در بازار برای ورود سرمایه‌گذار و پول حقیقی درشت وجود دارد، دامنه‌نوسان بورس است. به‌نظر می‌رسد هفته آینده بورس فضای مثبت و آرامی را تجربه‌کرده و پس از بازگشایی دامنه، بورس به‌سرعت برای باز پس گیری قله قبلی خیز بردارد.

بورس در هفته رستگاری کابینه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده