تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۰۳۱۲
سرویس خبر : زمین شناسی

امسال صدور گواهی کشف معادن در چهارمحال و بختیاری ۲ برابر شد

امسال صدور گواهی کشف معادن در چهارمحال و بختیاری ۲ برابر شد
‌می‌متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به بررسی ذخایر معدنی استان گفت: امسال تاکنون صدور گواهی کشف معادن در استان ۲ برابر شد.

به گزارش می‌متالز، سیدامیرارسلان سیدین روز دوشنبه تاکید کرد: گواهی کشف تاییدیه وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از اتمام عملیات اکتشافی و کشف کانه به‌نام دارنده پروانه اکتشاف است.

وی افزود: در گواهی کشف صادره نوع ماده معدنی کشف شده، مختصات جغرافیایی رئوس و مساحت محدوده، مشخصات ماده معدنی و هزینه تایید شده، شماره و تاریخ صدور گواهی کشف و نقشه محدوده اعلام شده است.

سیدین تصریح کرد: با صدور گواهی‌های کشف جدید با ذخیره قطعی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن، ذخایر معدنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد رشد دارد.

وی یادآور شد: انجام هر نوع عملیات اکتشاف معدنی از سوی بخش دولتی، تعاونی و خصوصی (ایرانی – خارجی) مستلزم دریافت پروانه اکتشاف از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این استان در زمینه تعداد صدور پروانه‌های اکتشاف معدنی امسال تاکنون ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

وی گفت: متقاضیان پس از دریافت گواهی صلاحیت فنی و مالی نسبت به ثبت محدوده مورد نظر در سامانه کاداستر معادن کشور اقدام می‌کنند و برای ادامه فرآیند‌ها به اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت مراجعه می‌کنند.

سیدین تاکید کرد: اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری پس از ثبت محدوده نسبت به اخذ استعلامات مربوطه مطابق ماده ۲۴ قانون معادن کشور اقدام و بعد از دریافت پاسخ مثبت استعلامات پروانه اکتشاف معادن را مطابق قوانین صادر می‌کند.

چهارمحال و بختیاری رتبه پنجم کشور در رشد وصول حقوق دولتی معادن در سال ۱۴۰۲ را کسب کرد و در این مدت هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی از معادن استان استخراج شد که رشد ۳۲ درصدی داشته است.

وصول حقوق دولتی معادن چهارمحال و بختیاری ۲۸۰ میلیارد ریال بود که ۹۱ درصد بیشتر شد.

در سال گذشته براساس فراخوان عمومی واگذاری معادن از طریق ماده ۸۳ آیین‌نامه اجرایی قانون معادن، خارج از فرایند مزایده برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری هفت معدن به سرمایه‌گذاران واجد شرایط واگذار شد.

برای نخستین بار هیأت حل‌اختلاف ماده ۲۴ مکرر قانون معادن در چهارمحال و بختیاری فعال شد که این مهم به تسهیل در صدور مجوز‌های معدنی استان کمک می‌کند.

تولیدات صنایع معدنی چهارمحال و بختیاری نیز ۲۷ درصد نسبت رشد داشته است.

چهارمحال و بختیاری ۱۶۴ معدن دارای پروانه بهره‌برداری دارد که از این تعداد هم‌اکنون ۱۲۰ معدن فعال است.

چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) چهارمحال و بختیاری

عناوین برگزیده