تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۱۱
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۵۰۳۳۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

بومی‌سازی در کارگاه تعمیرگاه الکتریکی ذوب آهن اصفهان با قدرت ادامه دارد

بومی‌سازی در کارگاه تعمیرگاه الکتریکی ذوب آهن اصفهان با قدرت ادامه دارد
‌می‌متالز - در مجتمع بزرگ ذوب‌ آهن اصفهان بالغ بر ۴۰ هزار الکتروموتور در حال کار است که سرویس، تعمیر و بازسازی آنها بر عهده تعمیرگاه الکتریکی است. علاوه بر الکتروموتورها، این کارگاه تعمیر و نگهداری از مگنت‌های الکتریکی، ترانسفورماتور‌های جوشکاری و قطعات الکتریکی را نیز پوشش می‌دهد. در راستای بازتاب تلاش و کوشش همکاران، با جمعی از این عزیزان گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا دادخواه سرپرست تعمیرگاه الکتریکی گفت: برای سرعت بخشیدن به انجام تعمیرات تجهیزات یاد شده نیاز به ماشین‌آلاتی بود که عمدتاً باید از خارج از کشور تامین می‌شد، اما با توجه به توانمندی کارکنان این تعمیرگاه ماشین‌آلات مورد نیاز از جمله دستگاه فرم دهنده کلاف، پخت کلاف، دستگاه برش سیم پیچ‌های فرسوده الکتروموتور‌ها به طور کامل بومی‌سازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

دادخواه بیان داشت: با توجه به تجهیزات و کارکنان متخصصی که در تعمیرگاه الکتریکی وجود دارد این تعمیرگاه پتانسیل تعمیر تجهیزات برون سازمانی را نیز دارد که می‌تواند سودآوری بیشتری را برای ذوب آهن اصفهان به ارمغان آورد.

علیرضا انصاری فورمن برنامه‌ریزی و تعمیرات داخلی تعمیرگاه الکتریکی ادامه داد: الکتروموتور EGF از جمله تجهیزاتی است که تامین آن برای کارخانه با توجه به تحریم با دشواری همراه است علاوه بر آن ارز بری زیادی را به ذوب آهن اصفهان تحمیل می‌کند از این رو با تکیه بر توان و تخصص همکاران در تعمیرگاه الکتریکی، بازسازی این تجهیز حیاتی را شروع کردیم و به امید خدا به‌زودی این الکتروموتور در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

انصاری تاکید کرد: الکتروموتور برج خنک‌کننده نیروگاه حرارتی نیز از دیگر تجهیزات مهم برای ذوب‌ آهن است که با توجه به اینکه این الکتروموتور قدیمی، روسی می‌باشد امکان تامین آن حتی از خارج از کشور نیز میسر نیست، اما به دست توانای کارکنان تعمیرگاه الکتریکی این تجهیز نیز در حال تعمیر و بازسازی می‌باشد و به‌زودی با نصب در نیروگاه حرارتی، ۱۰ الی ۱۵ مگاوات به تولید برق در نیروگاه کمک می‌کند که در این شرایط که با کمبود برق مواجه هستیم کمک شایانی به تداوم تولید در ذوب‌ آهن اصفهان می‌کند.

مهدی گرجی فورمن پایش وضعیت الکتروموتور‌ها افزود: الکتروموتور‌های معیوبی که جهت تعمیر و بازسازی به این کارگاه آورده می‌شوند، علاوه بر کلاف‌های سیم پیچ، نیازمند قطعات دیگری از جمله بوبین، کِلِم همچنین کنتاکتور‌های کلید‌های مربوطه هستند که این قطعات تماماً در این کارگاه ساخته و روی موتور‌ها نصب می‌شوند.

وی در پایان گفت: در گذشته سیم پیچ‌های فرسوده از روی موتور توسط قلم و چکش بریده می‌شد که این کار علاوه بر داشتن مخاطرات ایمنی، بسیار زمان بر بود، اما با ساخت دستگاه برش سیم پیچ توسط کارکنان تعمیرگاه الکتریکی، این کار به جای چند شیفت، در عرض ۱۰ دقیقه و با حداکثر ایمنی انجام می‌شود. 

منبع: ذوب آهن اصفهان

عناوین برگزیده