تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۵۱۰۵۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

صادرات فولاد چین در بالاترین حد خود در ۸ سال گذشته

صادرات فولاد چین در بالاترین حد خود در ۸ سال گذشته
‌می‌متالز - قرار است صادرات فولاد چین در سال جاری به بالاترین حد خود در هشت سال گذشته برسد و جهان را غرق عرضه ارزان‌قیمت کند و تهدیدی برای شعله‌ور کردن تنش‌های تجاری جهانی باشد.

به گزارش می‌متالز، به گفته شرکت مشاوره Mysteel مستقر در شانگهای، انتظار می‌رود صادرات از چین، بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان، در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰ میلیون تن برسد که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۶ است. ویویان یانگ، سرپرست تحریریه Mysteel گفت: "صادرات فولاد تا کنون در سال جاری به بالاترین حد تاریخی رسیده است. " او پیش‌بینی کرد که کل صادرات فولاد در کل سال ۱۰۰ تا ۱۰۱ میلیون تن خواهد بود که سومین رقم بالاترین میزان صادرات است.

کاهش تقاضای داخلی در چین، که بیش از ۵۰ درصد از تولید جهانی فولاد را تشکیل می‌دهد، تولیدکنندگان را به صادرات بیشتر، عمدتاً به کشور‌های جنوب شرق آسیا و به طور فزاینده‌ای به اروپا، سوق داده است. ایان روپر، استراتژیست کالا در شرکت مشاوره آستریس انوایزوری ژاپن، گفت: چین جهان را با فولاد پر کرده و قیمت‌ها را پایین آورده است. روپر انتظار داشت که کشور‌ها در تلاش برای محافظت از فولادسازان داخلی خود در برابر رقابت با بزرگترین تولیدکننده جهان، اقدام تلافی جویانه کنند. او گفت که "پرونده‌های تجاری بیشتر و بیشتری" علیه چین در ماه‌های آینده تشکیل خواهد شد. این موارد می‌تواند منجر به اعمال تعرفه‌های شدیدتر از سوی کشور‌ها بر فولاد چین شود. گروهی از اقتصاد‌های بازار‌های نوظهور مانند مکزیک و برزیل تعرفه‌ها را در سال جاری افزایش داده اند، در حالی که سایرین از جمله ویتنام و ترکیه تحقیقات جدیدی را آغاز کرده‌اند.

ایالات متحده تعرفه‌های خود را بر فولاد چین در سال جاری سه برابر کرد، در حالی که اتحادیه اروپا در ماه مه تحقیقات ضد دامپینگ را در مورد محصولات فولادی گالوانیزه چین آغاز کرد. کانادا هفته گذشته تعرفه‌های جدیدی بر فولاد اعلام کرد.

روز پنجشنبه، انجمن آهن و فولاد چین، که نماینده کارخانه‌های بزرگ دولتی این کشور است، از فولادسازان خواست به «رقابت شرورانه» خود پایان دهند. شاخص قیمت فولاد چین تا ۱۶ آگوست به پایین‌ترین حد خود در ۸ سال اخیر رسید. در اروپا، قیمت‌های نقطه‌ای برای ورق گرم از ابتدای سال تقریباً یک پنجم کاهش یافته است. کاهش سرعت ساخت‌وساز و فعالیت‌های اقتصادی چین باعث کاهش شدید تقاضای داخلی شده است، در حالی که فولادسازان در محدود کردن تولید خود کند بوده‌اند که منجر به عرضه بیش از حد شده است. در نشانه‌ای از نگرانی پکن در مورد این موضوع، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات در ماه اوت مجوز کارخانه‌های جدید فولاد را به حالت تعلیق درآورد.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود