تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۲
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۵۱۱۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
به‌رغم عقبگرد صنعتی، اما صادرات چین به مسیر رشد بازگشت

اشتهای صادراتی اژد‌های زرد

اشتهای صادراتی اژد‌های زرد
‌می‌متالز - آمار منتشرشده اداره آمار چین در ماه اوت نشان می‌دهد؛ میزان سفارش‌های خارجی در مدت زمان مورد بررسی افزایش یافته‌است و به‌عبارت بهتر تقاضای جهانی در مقایسه با تقاضای داخلی چین نسبتا انعطاف‏‏‏‏‏‌پذیر بوده و از این‌رو شاخص مدیران خرید صادراتی چین در ماه اوت ۵۰.۴ واحد اعلام شد که نشان‌دهنده رشد فعالیت‌های صادراتی این کشور است، با این‌ وجود شاخص مدیران خرید صنعتی چین همچنان فاز‌ انقباضی اقتصاد این کشور را نشان می‌دهد که به کمترین میزان خود طی ۶ ماه اخیر رسیده‌است. این دوگانگی به‌وضوح نشان می‌دهد؛ چین به‌رغم عقبگرد داخلی، اما بازار‌های صادراتی را هدف قرارداده و تلاش دارد تا افت تقاضای داخلی را با رشد صادرات جبران کند؛ واقعیتی که می‌تواند برای دنیا نگران‏‏‏‏‏‌کننده باشد.

به گزارش می‌متالز، در بسیاری از صنایع؛ از مواد معدنی و فلزات نادر گرفته تا فولاد و محصولات پتروشیمی شاهد هستیم که چین در حال تولید با قیمت تمام شده بسیار پایینی است که می‌تواند برای اقصی نقاط جهان مشکل آفرین باشد. این نگرانی به‌قدری برای کشور‌های صنعتی مهم شده که به‌سرعت در مسیر وضع تعرفه واردات برآمده اند. از هم‌اکنون نمی‌توان گفت که این رویکرد چه میزان اثرگذار بوده، زیرا اولین جرقه‌ها از احتمال کاهش صادرات چین را شاهد هستیم.

آمار منتشرشده از اداره آمار چین نشان می‌دهد؛ فعالیت‌های تولیدی این کشور در ماه اوت به دلیل سفارش‌های جدید به مسیر رشد بازگشته است، با این حال اولین کاهش سفارش‌های صادراتی جدید در هشت ماه اخیر زنگ خطر را به‌دنبال داده‌های امیدوارکننده صادرات در ماه ژوئیه به صدا درآورد و نگرانی‌ها در مورد چشم انداز تجارت را درست در زمانی‌که محموله‌های کالا‌های کریسمس شروع به رشد کردند، افزایش داد. البته هنوز PMI صادراتی چین اوضاع خوبی دارد. وضعیت بخش مسکن و مستغلات چین در ماه اوت همچنان با بحران مواجه بود به‌طوری که در ماه مورد بررسی قیمت مسکن به کمترین میزان در ۱۵سال‌اخیر در این کشور رسید. مشکلات طولانی‌مدت املاک چین که ناشی از بحران بدهی درمیان توسعه دهندگان است؛ انتظار نمی‌رود به این زودی برطرف شود. همچنین آمار منتشرشده از طرف اداره آمار چین نشان می‌دهد فعالیت کارخانه‌های این کشور در ماه اوت درمیان تولیدکنندگان کوچک‌تر رشد متوسطی داشته‌است، چراکه سفارش‌های صادراتی کاهش مصرف داخلی را جبران می‌کند. شاخص مدیران خرید صنعتی چین (PMI) که هر ماه منتشر می‌شود یک نشانه اولیه از فعالیت‌های اقتصادی در بخش تولید و صنعتی چین را ارائه می‌کند. این شاخص توسط فدراسیون لجستیک و خرید چین (CFLP) و مرکز اطلاعات لجستیک چین (CLIC) بر اساس داده‌های جمع آوری شده توسط دفتر ملی آمار (NBS) این کشور گردآوری می‌شود. مرکز تحقیقات لی و فانگ مسوول تهیه و انتشار گزارش PMI انگلیسی است. قرائت بالاتر از ۵۰، حد صعودی و انقباضی اقتصاد درنظر گرفته می‌شود، درحالی‌که خواندن پایین‌تر از ۵۰ روند انقباضی و کاهش فعالیت‌های تولیدی و صادراتی را نشان می‌دهد.

ثبت کف شاخص مدیران خرید صنعتی چین در ۶ ماه اخیر

شاخص مدیران خرید رسمی صنعتی چین در ماه اوت به پایین‌ترین حد در ۶ ماه گذشته رسید و ۴۹.۱ واحد اعلام شد، چراکه اقتصاد چین به دلیل تضعیف مصرف، مشکلات بازار املاک و افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک همچنان در حال از دست‌دادن حرکت صعودی خود است. شاخص PMI در ماه ژوئیه ۴۹.۴ واحد اعلام‌شده بود و تحلیلگران برای ماه اوت ۴۹.۵ واحد را پیش‌بینی کرده‌بودند که شاخص اعلام‌شده کمتر از این رقم است که نشان می‌دهد فعالیت تولیدی این کشور کاهش یافته‌است. همچنین شاخص مدیران خرید رسمی Caixin در ماه اوت ۵۰.۴ واحد اعلام شد که نسبت به ماه پیشین افزایش یافته‌است. این شاخص در ماه ژوئیه ۴۹.۸ واحد اعلام‌شده بود؛ این در حالی است که تحلیلگران شاخص مدیران خرید رسمی صادراتی چین را برای ماه اوت ۵۰واحد پیش‌بینی کرده‌بودند. شاخص اعلام‌شده نشان می‌دهد فعالیت‌های صادراتی چین در ماه اوت روند افزایشی داشته‌است. بر اساس این نظرسنجی که اغلب شرکت‌های کوچک صادرات‌محور را پوشش می‌دهد، سفارش‌های جدید پس از کاهش در ماه ژوئیه افزایش‌یافته و باعث رشد تولید برای دهمین ماه متوالی شد، به‌ویژه شرکت‌ها در بخش‌های کالا‌های مصرفی و واسطه ای، رشد تولید را رهبری کردند، اما بدتر‌شدن تقاضای خارجی منجر به کاهش سفارش‌های جدید صادراتی برای اولین‌بار در هشت ماه گذشته شد.

صادرات یکی از محرکه‌های کلیدی دومین اقتصاد بزرگ جهان است، چراکه مصرف داخلی کاهش‌یافته و بحران املاک به اعتماد کسب‌وکار و خانوار لطمه زده است. اصطکاک تجاری فزاینده چین با شرکای تجاری اصلی نیز شرایط نامطمئنی در صادرات به‌وجود آورده‌است. با توجه به هدف بلند‌پروازانه رشد اقتصادی سالانه دولت چین، چالش‌ها و مشکلات در تثبیت رشد طی ماه‌های آینده قابل‌توجه خواهد بود. بهبود تقاضای کلی منجر به تثبیت سطح کارکنان پس از ۱۱ ماه کاهش شد. در ماه اوت میزان ذخایر کالا‌های اساسی افزایش یافت که نشان می‌دهد تاخیر در محموله‌های خروجی به افزایش موجودی‌های پس از تولید کمک کرده‌است. در میان محدودیت‌های عرضه و حمل‌ونقل، زمان تحویل با سرعت بیشتری در ماه اوت افزایش یافت. به‌عبارت بهتر شرایط نامساعد جوی از سیل‌های مرگبار گرفته تا گرمای سوزان، تدارکات حمل‌ونقل را در برخی مناطق مختل کرد.

کاهش قیمت مواد خام در چین موجب شد تا برای اولین‌بار طی پنج ماه اخیر فشار قیمتی کاهش یابد، به‌عبارت بهتر تولیدکنندگان قیمت‌های فروش را کاهش دادند و برخی از شرکت‌ها برای رقابتی ماندن شرایط تخفیف‌هایی را ارائه کردند. خوش‌بینی تولیدکنندگان به بالاترین میزان نسبت به ماه مه بهبود یافت، اما کمتر از میانگین بلندمدت باقی‌مانده‌است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود