تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۵۱۳۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

بررسی روند پروژه‌های فولاد سبز در دنیا

بررسی روند پروژه‌های فولاد سبز در دنیا
‌می‌متالز - در اجلاس اقدامات اقلیمی سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۱۹ با ریاست دبیر کل این سازمان گروه راهبری برای انتقال صنعت (LeadIT) توسط دولت‌های هند و سوئد پیشنهاد و راه‌اندازی شد. همچنین این گروه توسط مجمع جهانی اقتصاد (WEF) حمایت می‌شود. LeadIT کشور‌ها و شرکت‌هایی را گرد هم می‌آورد که متعهد به اقدام برای دست‌یابی به توافق‌نامه پاریس هستند و بر این اعتقادند که مشارکت بین بخش‌های دولتی و خصوصی کلید دست‌یابی به گذار صنعتی به‌سوی هدف خنثی‌سازی انتشار کربن است.

به گزارش می‌متالز، صنعت در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد از انتشار CO۲ جهانی را به خود اختصاص می‌دهد و بازیگران صنعت باید انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را به‌شدت کاهش دهند تا به اهداف جهانی آب‌وهوا دست یابند. همه اعضای LeadIT با این ایده موافق‌اند که صنایع انرژی‌بر می‌توانند و باید در مسیر‌های کم‌کربن پیشرفت کنند و هدف آنها دست‌یابی به انتشار خالص کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ است. در اجلاس اقلیمی اخیر (۲۰۲۳) سازمان ملل متحد در دبی یا به‌اختصار COP۲۸، گروه راهبری برای انتقال صنعت (LeadIT) فاز دوم خود را با نام LeadIT ۲.۰ آغاز کرد که نشان‌دهنده تعهد مشترک کشور‌های عضو و شرکت‌ها برای شکل دادن به چارچوب‌های سیاست و همکاری بین‌المللی برای انتقال فراگیر صنعت است. بیانیه مأموریت سه‌ساله LeadIT، که در نشست سالانه LeadITSummit در COP۲۸ به تصویب رسید، مسیر استراتژیک گروه را برای مرحله بعدی که بر گفت‌وگوی جهانی، همکاری فناوری و تقویت مشارکت‌های انتقال صنعت تمرکز دارد، تشریح می‌کند. یکی از مأموریت‌های مهم این گروه رصد و ردیابی پروژه‌های فولاد سبز در دنیا و حمایت از تصمیم‌گیرندگان در بخش‌های سیاست و صنعت، دانشگاه‌ها و همچنین جامعه مدنی با انتشار اطلاعیه‌های عمومی سرمایه‌گذاری‌های کم‌کربن در صنعت فولاد و ارائه شفاف آنهاست. طبق آخرین نسخه اعلامیه پروژه‌های جدید توسط این گروه در دو سال اخیر (۲۰۲۲ و ۲۰۲۳) میزان تعریف پروژه‌ها در اروپا روند کاهشی داشته، اما در عوض سرمایه‌گذاری‌های جدید در سطح جهانی گسترش بیشتری را نشان می‌دهد.

در حال حاضر شاهد یک روند دلگرم‌کننده هستیم که نشان می‌دهد اعلامیه‌های سرمایه‌گذاری در زمینه فولاد سبز در سطح جهانی با پروژه‌های بیشتری در خارج از اتحادیه اروپا در حال گسترش است. بااین‌حال، این پیشرفت مثبت برای فولاد سبز باید تسریع شود، زیرا هنوز سرمایه‌گذاری‌های جدید با هدف احداث کوره‌های بلند مبتنی بر زغال‌سنگ کک و بدون فناوری‌های کنترل گاز‌های خروجی که یکی از محل‌های عمده انتشارات است در اقتصاد‌های درحال‌توسعه همچنان انجام می‌گیرد. ابزار‌های مبتنی بر فناوری‌های جدید این گروه به‌طور فعال بر سرمایه‌گذاری‌های اعلام‌شده عمومی در بخش تولید فولاد (مخصوصاً تولید از مسیر اولیه که همان تولید فولاد از سنگ‌آهن است) نظارت می‌کند و بینش‌هایی را در مورد چشم‌انداز در حال تحول پروژه‌های سبز نشان می‌دهد. قابل‌ذکر است که آخرین داده‌ها تنها دو اعلامیه پروژه جدید را در کشور آلمان نشان می‌دهند که تنها سرمایه‌گذاری‌های جدید در کل اروپاست، منطقه‌ای که قبلاً تسلط کاملی در زمینه تعریف پروژه‌های فولاد سبز داشته است. اما در یک تحول مهم، چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان، برای اولین بار اطلاعات دقیقی درباره یک پروژه بزرگ فولاد سبز خود فاش کرده است. این یک سرمایه‌گذاری ۶۸۳ میلیون دلاری توسط گروه HBIS در پروژه احیا مستقیم آهن بر پایه هیدروژن سبز (H-DRI) در منطقه Naiman Banner مغولستان داخلی است. فناوری‌های مبتنی بر احیا مستقیم آهن بر پایه هیدروژن سبز یا H-DRI با استفاده از هیدروژن تولیدشده با منابع تجدیدپذیر، مسیر غالب در پروژه‌های جدید فولاد سبز است. این روند در آخرین اعلامیه‌های پروژه‌های خارج از اروپا نیز مشهود است، از جمله یک ابتکار بزرگ در کشور عمان با هدف استفاده از H-DRI در مکانی با منابع بالقوه انرژی تجدیدپذیر.

داده‌ها حاکی از کاهش جزئی در سرعت اعلامیه‌های پروژه‌های فولاد سبز از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ در مقایسه با رونق بالای اعلامیه‌ها در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ است. طبق بررسی‌ها در روند کنونی شاهد اعلام پروژه‌های جدید فولاد سبز بیشتری در خارج از اروپا هستیم. می‌توان گفت ما شاهد افزایش اعتماد دیگر منطقه‌ها به فناوری‌های پیشرویی هستیم که در چند سال اخیر در اروپا تعریف و بنا نهاده شده‌اند. در اواخر سال ۲۰۲۳، LeadIT روش رصد پروژه‌های فولاد سبز را اصلاح کرد تا اطلاعات دقیق‌تری را برای ارزیابی شفافیت، روند‌ها و پیشرفت‌ها در اعلان‌های پروژه‌های کم‌کربن در صنعت آهن و فولاد در اختیار کاربران قرار دهد. اکنون پروژه‌ها بر اساس سطح جزئیات آنها در خصوص جدول زمانی، ظرفیت برنامه‌ریزی‌شده، سرمایه‌گذاری، فناوری استفاده‌ شده و پتانسیل کاهش انتشارات گاز‌های گلخانه‌ای دسته‌بندی و بررسی می‌شوند. این بازنگری در متدولوژی به کاربران اجازه می‌دهد تا پروژه‌های فعال را به‌ وضوح شناسایی کنند و درعین‌حال به پروژه‌هایی که غیرفعال در نظر گرفته می‌شوند نیز نیم‌نگاهی داشته باشند. در این روش پروژه‌های غیرفعال همچنان در صورت پیشرفت‌های آتی مجدداً در سیستم واردشده و قابل‌ پیگیری خواهند شد. گروه LeadIT برای اطمینان از یکپارچگی و همسویی داده‌ها با این متدولوژی با متخصصان دانشگاه لوند سوئد همکاری می‌کند. این همکاری تجزیه‌ و تحلیل ارائه‌شده در اطلاعیه‌ها را غنی‌تر و شفافیت و استحکام سیستم رصد را تأیید می‌کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده