تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۵۱۴۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ترکیه به دنبال مشارکت چین در زمینه عناصر خاکی کمیاب

ترکیه به دنبال مشارکت چین در زمینه عناصر خاکی کمیاب
‌می‌متالز - ترکیه در حال همکاری با چین برای پردازش ذخایر عناصر خاکی کمیاب است، یک مشارکت بالقوه که می‌تواند این کشور را برای سازندگان چینی خودرو‌های برقی و باتری جذاب‌تر کند. دو سال پیش، ترکیه ذخیره بزرگی از عناصر کمیاب خاکی در آناتولی مرکزی کشف کرد. وزارت نیرو ترکیه نیز اعلام کرده که آماده است در آنجا یک پالایشگاه برای فرآوری مواد خام بسازد.

به گزارش می‌متالز، وزیر صنعت و فناوری ترکیه نیز ماه گذشته گفت به کار خود برای راه‌اندازی تأسیساتی در مقیاس صنعتی ادامه می‌دهد که کشور را به یک بازیگر مهم در زنجیره تأمین جهانی عناصر کمیاب تبدیل کند. ترکیه می‌خواهد در سراسر زنجیره تامین از مواد خام گرفته تا خودرو‌های برقی و باتری‌ها فعال باشد.

در طول سه دهه گذشته، چین نقشی مسلط در استخراج معادن و به‌ویژه در پالایش خاکی‌های کمیاب ایفا کرده است. نفوذ چین در واشنگتن و بروکسل هشدار فزاینده‌ای ایجاد می‌کند، اما تلاش‌ها برای تقویت منابع جایگزین خاکی‌های کمیاب و سایر مواد معدنی حیاتی با چالش‌های متعددی از جمله موانع فنی، تاخیر‌های نظارتی و مخالفت‌های اجتماعی مواجه شده است. تولیدکنندگان چینی به دنبال دسترسی بهتر به اتحادیه اروپا هستند که ترکیه با آن توافقنامه گمرکی دارد، زیرا این اتحادیه شروع به اعمال تعرفه بر خودرو‌های الکتریکی ساخت چین کرده است.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده