تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۰۴
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۳۴۴۱۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کشف بزرگ منابع فلزات کمیاب، تغییردهنده بازی در جنگ تجاری آمریکا و چین

‌می‌متالز - در اوج درک ماشین جنگی آمریکا مبنی بر اینکه چین تقریباً تمام مواد خام خود را کنترل می‌کند، اکنون دو تحول جدید در اروپا نشان می‌دهد که غرب فرصت جنگی برای تامین فلزات حیاتی برای آینده دارد: یک کشف بزرگ در نروژ و یک کشف بالقوه در گرینلند، تغییر دهنده بازی.

به گزارش می‌متالز، در اواسط ژوئن، شرکت معدنی نروژی Rare Earths Norway یکی از بزرگترین ذخایر عناصر خاکی کمیاب در اروپا را در مجتمع فن کربناتیت در جنوب کشور رونمایی کرد. در همان زمان، شرکت Critical Metals Corp قراردادی را برای آنچه که معتقد است بزرگترین ذخایر فلزات حیاتی در جهان در گرینلند است، اعلام کرد. گفته می‌شود این دخایر دارای بیش از ۲۸ میلیون تن اکسید‌های خاکی کمیاب است.

فلزات خاکی کمیاب در لوازم الکترونیکی روزمره ما استفاده می‌شوند، اما بدون آنها، انتقال انرژی پاک وجود نخواهد داشت و ایالات متحده خود را در یک نقطه ضعیف تسلیحاتی قرار خواهد داد. این فکر ترسناک در زمان تحولات ژئوپلیتیکی است که در سراسر اروپا و خاورمیانه گسترش می‌یابد.

در شرایطی که روسیه و ناتو دائماً پای خود را بر روی خطوط قرمز مربوطه خود در اوکراین فرو می‌برند، روسیه حرکات جانبی در شمال آفریقا انجام می‌دهد و درگیری اسرائیل و حماس باعث تغییر اتحاد‌ها و محاسبات جهانی می‌شود.

فلزات خاکی کمیاب در مرحله بعدی درگیری جهانی قرار گرفته‌اند. این امر اکتشافات اروپایی را بیش از پیش ضروری می‌کند. چین در حال استفاده از سلاح نهایی است و این اکتشافات می‌تواند خط مقدم دفاع باشد.

این جنگ تجاری دو جانبه مدتی است که به خوبی در جریان است و همه چیز در مورد پیوند ریزتراشه‌ها و عناصر کمیاب است.

در آگوست ۲۰۲۲، دولت بایدن قانون تراشه را برای تقویت تولید داخلی نیمه هادی‌ها و کاهش اتکا به چین امضا کرد. این اقدام در واکنش به اقدام پکن برای تشدید صادرات عناصر کمیاب گالیوم، ژرمانیوم و گرافیت بود. در اواخر سال ۲۰۲۳، پکن کنترل‌ها را بر صادرات عناصر کمیاب تشدید کرد و سپس صادرات فناوری استخراج آنها را ممنوع کرد.

همه چیز در آینده در مورد ریزتراشه‌ها است. هوش مصنوعی، دفاع نظامی، و کاملاً همه چیز. همه اینها توسط تراشه‌هایی تغذیه می‌شوند که بدون عناصر کمیاب، مواد لازم برای ساخت آنها وجود ندارند.

به همین دلیل است که خرید Critical Metals Corp بسیار مهم است. این معدن در موقعیت تبدیل شدن به یک زنجیره تامین REE اصلی برای نیمکره غربی در مواجهه با دولت چین است که توانایی مختل کردن شدید دسترسی تقریباً تمام فلزات حیاتی را دارد.

چینی‌ها می‌توانند تقریباً فوراً ۵۰ درصد از عرضه اکسید خاکی کمیاب را از بازار خارج کنند، که به‌طور مخربی بر سیستم‌های دفاعی ایالات متحده، که در حال حاضر بر فراز اوکراین کشیده شده‌اند، تأثیر می‌گذارد.

Critical Metals Corp حاوی مقادیر اقتصادی جذاب زیرکونیوم، تانتالم، نیوبیم، هافنیوم و عناصر REE است. نزدیک به ۳۰ درصد از مواد معدنی، که گفته می‌شود همه آنها در اندازه و کیفیت قابل توجهی وجود دارند.

ترس این است که پکن همه اهرم‌ها را در این مسابقه دارد. چین قبلا صادرات برخی از REE‌ها را متوقف کرده است، و از آنجایی که چین نیز مواد خام REE خود را فرآوری می‌کند، ترس محسوسی وجود دارد که آنها بتوانند به طور کامل با غرب قطع رابطه کنند. این چیزی است که این بازی را تبدیل به یک بازی تراشه و عناصر کمیاب می‌کند؛ و یک چیزی که ما دوست نداریم در مورد آن صحبت کنیم این است که همه موشک‌هایی که در حال حاضر در سالن جنگ اوکراین و تئاتر جنگی اسرائیل و حماس استفاده می‌شوند. به همین دلیل است که غرب آنقدر نگران است که چین به سادگی می‌تواند آن را عرضه کند.

هدف جدید آن تامین یکی از بزرگترین ذخایر خاکی کمیاب در جهان برای دفاع ملی است و نتایج آزمایشات روی صد‌ها هزار سنجش می‌تواند پاسخی قابل توجه به چین در هفته ها، ماه‌ها و سال‌های آینده باشد.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده