تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۸۵۸۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل تجلی عنوان‌ کرد؛

چالش‌های تولید و صادرات؛ از قیمت‌گذاری دستوری تا قطعی برق و گاز/ اخبار خوب تجلی از عناصر نادر خاکی

چالش‌های تولید و صادرات؛ از قیمت‌گذاری دستوری تا قطعی برق و گاز/ اخبار خوب تجلی از عناصر نادر خاکی
‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با اشاره به وضعیت بغرنج تولید صنعتی و معدنی در کشور، گفت: سودآوری زنجیره فولاد امروز به کمتر از ۳۰ درصد رسیده که مواردی همچون قیمت‌گذاری دستوری و قطع برق و گاز از جمله عوامل اصلی این رشد منفی است.

به گزارش می‌متالز، مرتضی علی‌اکبری افزود: هم‌اینک طرح‌ها و پروژه‌های شرکت تجلی از جمله در فولاد کردستان، فولاد شرق خراسان، فولاد سرمد و پروژه‌های صبا امید غرب و سایر طرح‌ها با پیشرفت مناسبی همراه است.

وی بیان داشت: هرچند تحت فشار شدید نقدینگی هستیم، اما با تمام توان خود را هماهنگ می‌کنیم تا منابع لازم را برای این پروژه‌ها تامین کرده و به موقع نقدینگی لازم را تزریق کنیم.

علی‌اکبری خاطرنشان کرد: در سال‌ جاری پروژه‌ها به مرحله‌ای رسیده‌اند که اگر بتوانیم نقدینگی لازم را به آنها تزریق کنیم، بسیاری از آنها می‌توانند به بهره‌برداری آزمایشی برسند.

وی درعین‌حال گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، وضعیت بانک‌ها و بازار سرمایه و همچنین وضعیت صنعت به‌ویژه در معادن و فلزات که وضعیت مناسبی نیست، با مشکلات شدید نقدینگی مواجهیم.

چالش‌های تولید و صادرات؛ از قیمت‌گذاری دستوری تا قطعی برق و گاز/ اخبار خوب تجلی از عناصر نادر خاکی

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات تاکید کرد: این مشکلات راهکار‌هایی دارد که دولت در وهله نخست باید به حذف قیمت‌گذاری دستوری بپردازد، همچنین باید صادرات محصولات را آزاد کرده و ارز را به نرخ ثابت بازگرداند؛ در غیر این صورت کل صنعت با مشکلات عدیده نقدینگی و بازرگانی مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: از سویی قطع برق و گاز تاثیر منفی زیادی روی صنعت گذاشته است و شاهدیم سال به سال میزان استفاده از برق افزایش یافته و راه‌اندازی کارخانجات بیشتری را شاهدیم که خود مصرف برق بیشتری را به دنبال دارد، با این حال کارخانجات با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند.

علی‌اکبری تاکید کرد: اینها مشکلات عدیده‌ای است که سبب می‌شود نقدینگی کمتری از بابت درآمد و سود برای این شرکت‌ها ایجاد شود.

وی معتقد است: با مشخص شدن وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، پیشنهاد می‌شود یکی از نخستین اولویت‌های وزارتخانه حذف نرخ‌های دستوری باشد. همچنین بازگشت ارز حاصل از صادرات با نرخ‌های آزاد و کاهش یا حذف عوارض صادراتی در زنجیره فولاد باید در دستور کار قرار بگیرد.

قطع برق واحد‌های صنعتی سفره خانوار‌ها را کوچک می‌کند

مدیرعامل تجلی با اشاره به تشدید گرمای هوا در این روز‌ها و اولویت دولت بر قطع برق واحد‌های صنعتی، این تصمیم گیری را ۱۰۰ درصد اشتباه برشمرد و گفت: این مساله منجر به کاهش تولید و اشتغال می‌شود. علاوه بر آن صاحبان شرکت‌ها از پرداخت وجوه اضافه، کارانه و تشویقی عاجز می‌شوند و این بدان معناست که عملاً فشار قطعی برق صنعت به خانوار‌ها وارد می‌شود. در این زمینه تاکید می‌شود که باید قطع برق واحد‌های تجاری و غیر صنعتی در دستور کار باشد نه واحد‌های صنعتی.

کاهش ۴۰ درصدی سودآوری زنجیره فولاد

وی همچنین افزایش عوارض و حقوق معادن را از دیگر مشکلات پیش روی فعالان صنعتی و معدنی برشمرد و افزود: زمانی زنجیره فولاد تا ۷۰ درصد سود داشت، اما این روز‌ها به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است؛ دلیل این مساله نیز عواملی همچون قطعی برق و گاز، عوارض صادراتی، عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات با نرخ‌های آزاد و قیمتگذاری دستوری است.

چالش‌های تولید و صادرات؛ از قیمت‌گذاری دستوری تا قطعی برق و گاز/ اخبار خوب تجلی از عناصر نادر خاکی

عناصر نادر خاکی

علی‌اکبری در ادامه با اشاره به فعالیت‌های شرکت تجلی در خصوص عناصر نادر خاکی گفت: اکنون تست‌های مربوطه در کارخانه نیمه‌صنعتی شرکت تجلی انجام شده و توانستیم به آنچه مد نظر بوده برسیم.

وی بیان داشت: در روز‌های آینده اخبار خوبی بابت افتتاح این خط که فناوری و ساخت تجهیزات آن در منطقه نمونه ندارد خواهیم داشت و قادر خواهیم بود اکسید مونازیت تولیدی را به عنوان یک کار منحصر به‌فرد در ایران و خاورمیانه در معرض نمایش قرار دهیم و شرکت تجلی به‌عنوان نخستین شرکت که دارای پروانه عناصر نادر خاکی در کشورمان و خاورمیانه است، به نخستین تولید کننده محصولات نیز تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل تجلی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک با احداث کارخانه بزرگ بتوانیم سهم خوبی در تولید محصولات داشته و سودآوری و ارزآوری مناسب داشته باشیم.

منبع: سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

عناوین برگزیده