تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۵۱۵۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

خطر کاهش سنگ معدنی نیکل در معادن اندونزی

خطر کاهش سنگ معدنی نیکل در معادن اندونزی
‌می‌متالز - دولت اندونزی به تازگی از افزایش ظرفیت ۹۲۸ هزار تنی استخراج و تولید نیکل ظرف سه سال آینده خبر داد. درمقابل کارشناسان حوزه صنعت و معادن بر این باورند اندونزی به دلیل سرعت سرسام آور گسترش معادن خود بزودی با مشکلات جدی در تامین سنگ معدنی نیکل مواجه خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، دولت اندونزی میزان استخراج و عرضه نیکل به بازار جهانی را افزایش می‌دهد. طبق گفته مسوولان شرکت‌های معدنی در اندونزی ظرفیت استخراج و تولید نیکل ظرف سه سال آینده در این کشور بالا خواهد رفت تا هرگونه کمبودی در بازار جهان جبران شود. طبق ادعای آنها بازار جهانی نیکل طی سال ۲۰۲۷ تحت کنترل کامل اندونزی درمی‌آید و نقش سایر تولیدکنندگان نیکل در این بازار کمرنگ‌تر از قبل خواهد شد. در همین راستا دولت اندونزی در حال بررسی تغییراتی در سیاست خود مبنی بر ارائه معافیت‌های مالیاتی مرتبط با پروژه اکتشاف معادن و استخراج نیکل است تا سرمایه‌گذاران خارجی نیز در کنار فعالان داخلی انگیزه ایجاد کارخانه در این کشور را پیدا کنند.

بر اساس توضیحات سپتین هاریو ستو (Septian Hario Seto)، معاون وزارت هماهنگی امور دریایی و سرمایه‌گذاری در اندونزی قیمت نیکل در بورس فلزات لندن طی میان مدت باید در محدوده ۱۵ تا ۱۶ هزار دلار در هر تن باقی بماند. سپس ۹۲۸ هزار تن ظرفیت جدید استخراج سنگ معدن نیکل و تولید آن در اندونزی ظرف سه سال آینده به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد معدنکاران این کشور پیش‌تر با هدف تولید و فروش نیکل برای تولید خودرو‌های الکترونیکی پروژه افزایش ظرفیت تولید نیکل را آغاز کردند ولی کاهش تقاضا برای مواد اولیه از جمله نیکل و لیتیوم از سوی خودروسازان برقی باعث شده معدنکاران اندونزی بهره‌برداری از خطوط جدید تولید نیکل را به تعویق بیاندازند تا تقاضا برای این فلز مجدد از سوی تولیدکنندگان خودرو‌های برقی روند رو به رشد پیدا کند.

همچنین هاریو ستو به تازگی در اجلاس بین‌المللی مواد معدنی و فلزات حیاتی با ابراز نگرانی از افزایش تقاضا برای نیکل در سطح جهانی طی دو و سه سال آینده خبر داد، به اعتقاد وی ظرفیت فعلی جوابگوی تقاضا در آینده نزدیک را نمی‌دهد تا قیمت نیکل به طرز چشمگیری بالا رود.

خطر کاهش سنگ معدنی نیکل بیخ گوش اندونزی

نیمی از نیکل تولیدی در سطح جهانی طی سال‌های اخیر به کشور اندونزی اختصاص دارد، تا جایی که بررسی‌ها از کاهش قیمت سنگ معدن این فلز به واسطه افزایش عرضه در بازار جهانی توسط اندونزی حکایت می‌کند و تعداد زیادی از معادن نیکل در سایر نقاط جهان به مرزی تعطیلی رسیده‌اند. با این حال مقامات این کشور در تلاش‌اند بهره‌برداری از معادن نیکل را بالا ببرند تا بازار جهانی و قیمت‌گذاری نیکل به طور کامل تحت سلطه اندونزی درآید. در مقابل کارشناسان حوزه صنعت و معادن بار‌ها در خصوص استخراج نیکل هشدار داده‌اند و بر این باورند این کشور آسیای جنوب شرقی به دلیل سرعت سرسام‌آور گسترش معادن نیکل خود در آینده نزدیک با مشکلات جدی در تأمین سنگ معدن نیکل مواجه خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده