تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۵۱۵۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تاثیر سنگ آهن ۹۳ دلاری بر صورت مالی تولیدکنندگان داخلی/ چشم‌انداز منفی قیمت سنگ آهن

تاثیر سنگ آهن ۹۳ دلاری بر صورت مالی تولیدکنندگان داخلی/ چشم‌انداز منفی قیمت سنگ آهن
‌می‌متالز - قیمت سنگ آهن در بازار‌های جهانی به حدود ۹۳ دلار در هر تن سقوط کرد و موسسات مالی مانند گلدمن ساکس چشم‌انداز مثبتی از رشد قیمت سنگ‌ آهن در ماه‌های پیش‌رو ندارند. در این میان آخرین صورت‌های مالی تولیدکنندگان سنگ آهن نشان می‌دهد درآمد بسیاری از آنها در بازه‌های زمانی مختلف صعودی بوده است.

به گزارش می‌متالز، ۵ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۳ به روز‌های سیاهی در بازار جهانی سنگ آهن تبدیل شد. قیمت سنگ آهن تا کمتر از ۱۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. گزارش‌ها از ضعف شدید تقاضا برای سنگ آهن در بنادر چین خبر می‌دهد و این مساله بسیاری از تولیدکنندگان سنگ آهن در بازار‌های جهانی را شوکه کرده است. درآمد معادن استرالیا به عنوان قطب تولید سنگ آهن جهان به طرز چشم‌گیری کاهش یافته است. در مقابل تولیدکنندگان داخلی سنگ آهن از نظر فروش در ۵ ماه ابتدایی سال جاری در شرایط خوبی به سر می‌بردند.

بر اساس آخرین صورت‌های مالی منتشر شده کگل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان در این دسته طی مردادماه به ۷۰۸۴ میلیارد تومانی رسید. کگهر با فروش ۴۳۶۴ میلیارد تومانی در رتبه دوم قرار می‌گیرد و در انتها نیز کچاد و کنور به ترتیب به درآمد ۲۷۹۱ و ۵۰۲ میلیارد تومانی رسیدند. درآمد مردادماه برای کگهر و کگل بالاتر از میانگین درآمد ماهانه در سال ۱۴۰۳ بود ولی کچاد و کنور در مرداد کمتر از میانگین سال فروش داشتند. نسبت درآمد ۵ ماه اول این تولیدکنندگان به ۵ ماه اول سال ۱۴۰۲ به قرار نمودار زیر است:

تاثیر سنگ آهن ۹۳ دلاری بر صورت مالی تولیدکنندگان داخلی/ چشم‌انداز منفی قیمت سنگ آهن

درآمد کنور در ۵ ماه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۰ درصدی و درآمد کگل رشد ۲۰ درصد داشت ولی درآمد کگهر و کچاد نزولی بودند. برخلاف تولیدکنندگان جهانی سنگ آهن، برای تولیدکنندگان داخلی افت درآمد‌ها محسوس نیست. ضمن اینکه بیشتر تولیدکنندگان نسبت به میانگین فروش ماهانه در سال ۱۴۰۲ نیز فروش بیشتری داشته‌اند. کنور در مرداد ماه ۵ درصد بالاتر از میانگین ماهانه ۱۴۰۲ درآمد داشت. این عدد برای کگهر و کگل نیز به ترتیب به ۱۵ و ۳۶ درصد می‌رسد ولی درآمد کچاد در مرداد ۱۴۰۳ نزدیک به ۴۰ درصد کمتر از میانگین درآمد ماهانه سال ۱۴۰۲ بود.

پیش‌بینی فروش تولیدکنندگان سنگ آهن در ماه‌های آتی

تولیدکنندگان داخلی سنگ آهن در ماه‌های گذشته با چالش‌های بسیاری دست و پنجه نرم کرده‌اند. افت قیمت در بازار‌های جهانی و محدودیت توزیع انرژی در فصل تابستان موانع بزرگی برای رشد درآمد آنها بود. سنگ آهن در بازار‌های جهانی شرایط خوبی ندارد و در معاملات دو هفته اول شهریورماه به کمتر از ۹۳ دلار رسید، ادامه این روند خبر خوبی برای تولیدکنندگان سنگ آهن در جهان نیست. مؤسسات مالی جهان چشم‌انداز روشنی برای قیمت سنگ آهن در ماه‌های آینده ترسیم نمی‌کنند و معتقدند احتمال کاهش بیشتر قیمت‌های جهانی وجود دارد. گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد سنگ آهن در سال ۲۰۲۵ به روند ریزشی خود ادامه می‌دهد. اکنون در سطح جهان چشم‌انداز مثبتی برای بازار سنگ آهن وجود ندارد و باید دید تولیدکنندگان داخلی چگونه از این بحران عبور خواهند کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده