تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۱۸۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فولاد سنگان؛ پیشگام در توسعه شایستگی مدیران

فولاد سنگان؛ پیشگام در توسعه شایستگی مدیران
‌می‌متالز - تغییر رویکرد واحد از آموزش سنتی به رویکرد نوین مدیریت شایستگی، موضوعی است که به طور جدی در دستور کار فولاد سنگان قرار دارد. این شرکت برای تحقق این امر، ۱۴ دستورالعمل مهم را تدوین کرده است. مدیریت شایستگی عبارت است از اتخاذ مجموعه استراتژی‌ها و اقداماتی که تضمین دهد مهارت‌های مورد نیاز برای اجرای استراتژی‌های سازمان وجود دارد. این موضوع شامل شناسایی، جذب، گزینش و به کارگیری کارکنانی است که از دانش، مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم برای اجرای استراتژی‌های سازمان برخوردارند.

رویکرد نوین مدیریت شایستگی

به گزارش می‌متالز، در زمینه استقرار استاندارد مدیریت شایستگی نیز فولاد سنگان، تدوین سند صلاحیت‌ها در سطح سازمان، تیم و فرد و استقرار سامانه مدیریت آموزش دیده را مورد توجه قرار داده است. فولاد سنگان از ابتدای فعالیت خود تاکنون در مسیر رشد و تعالی همه‌جانبه گام برداشته و در زمره شرکت‌هایی به شمار می‌آید که صلاحیت‌های شغلی را بر اساس نظام مدیریت فرآیندی در همه سطوح فعالیت از فردی تا سازمانی اجرا کرده است. تغییر در رویکرد‌های مدیریتی، استقرار نظام‌های جدید در حوزه منابع انسانی و اجرای برنامه‌های متحول‌کننده این شرکت از سال ۱۴۰۰ و بر اساس استاندارد‌ها و الزامات مدیریت تحت نظر واحد آموزش و توسعه منابع انسانی آغاز شد. استاندارد «ISO۱۰۰۱۵:۲۰۱۹» مدیریت توسعه شایستگی و توسعه کارکنان، به عنوان مبنا و اساس نظام جامع آموزش در شرکت فولاد سنگان قرار گرفته است و سپس سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در خصوص عملکرد و ارزیابی منابع انسانی طبق این استاندارد در واحد آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی این شرکت انجام می‌شود.

اما در حوزه آموزش و توسعه کارکنان، شاخص‌های حوزه مدیریت عملکرد شامل نرخ نفوذ ارزیابی، میانگین امتیاز عملکرد کارکنان، نسبت کارکنان با عملکرد پایین و نسبت کارکنان با عملکرد بالا است. در شرایطی که نرخ نفوذ ارزیابی بر اساس استاندارد ۳۴۰۰۰، عدد ۹۰ درصد است، این نرخ در سال ۱۴۰۱ در فولاد سنگان ۹۷ درصد و در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۹۶ درصد بوده است. همچنین میانگین امتیاز عملکرد کارکنان مطابق با استاندارد ۳۴۰۰۰، عدد ۶۰ درصد را نشان می‌دهد که در فولاد سنگان و در سال ۱۴۰۱ این میزان ۷۰.۷۴ درصد و در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۱.۰۱ درصد بوده است.

در مورد شاخص نسبت کارکنان با عملکرد پایین نیز در شرایطی که بر اساس استاندارد ۳۴۰۰۰، این عدد ۵.۰۰ درصد است، در فولاد سنگان در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۰.۴۰ درصد و ۰.۰۰ درصد بوده است. در شرایطی که نسبت کارکنان با عملکرد بالا مطابق با استاندارد مذکور، ۶۰.۰۰ درصد است، فولاد سنگان در این شاخص در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب اعداد ۵۴.۴۷ درصد و ۵۴.۱۶ درصد را بر جا گذاشته است.

برگزاری کانون ارزیابی شایستگی کارکنان

اما در رابطه با شاخص مدیریت شایستگی کارکنان، این مجموعه اقدام به برگزاری کانون ارزیابی شایستگی برای ۳۱۸ نفر از کارکنان خود کرده که شامل ۱۳۱ نفر از پرسنل فولاد سنگان و ۱۵۷ نفر از پیمانکاران بوده است. طراحی و استقرار نظام مدیریت عملکرد کارکنان، شاخص دیگری است که مورد توجه این مجموعه فولادی قرار گرفته است.

پر واضح است که یکی از کلید‌های موفقیت هر سازمانی، عملکرد مناسب و اثربخش کارکنان به عنوان سرمایه‌های انسانی است. عملکرد مناسب و اثربخش، عملی است که منتج به تحقق اهداف کمی‌و کیفی مورد انتظار می‌شود و از این موضوع مهم می‌توان به عنوان شالوده واژه بهره‌وری یاد کرد. باور مدیران فولاد سنگان این است که ارزیابی عملکرد کارکنان به تنهایی قابل بهره‌برداری نیست، بلکه ارزیابی عملکرد فعالیتی در راستای فرآیند مدیریت عملکرد است. برای داشتن ارزیابی عملکردی موثر و درست، نیاز به اقداماتی پیش از ارزیابی و همچنین پس از آن است. در واقع ارزیابی عملکرد، ارزیابی فصلی یا سالانه عملکرد و بهره‌وری کارکنان در برابر اهداف و مقاصد شرکت است.

شاخص‌ها و اقدامات انجام شده در مدیریت عملکرد این مجموعه فولادی شامل تدوین و بازنگری دستورالعمل مدیریت عملکرد، تدوین و بازنگری دستورالعمل مدل شایستگی کارکنان در سطوح مختلف، انجام ۳ دوره ارزیابی عملکرد کارکنان، نیازسنجی آموزشی بر مبنای نتایج ارزیابی عملکرد به تعداد ۱۶ دوره و تهیه و اعطای بسته‌های مطالعاتی جهت توسعه کارکنان شامل ۴۷۱ جلد در قالب ۱۵ عنوان کتاب است.

کار تیمی؛ عنصر جدایی‌ناپذیر از فرهنگ سازمانی

اقدامات فولاد سنگان در خصوص مدیریت فرهنگ و رفتار سازمانی هم حائز اهمیت و تاثیرگذار است. در این راستا می‌توان به اقداماتی نظیر ارزیابی وضعیت فرهنگی فعلی این شرکت، بررسی و ارایه مدل مطلوب فرهنگ سازمانی، تعریف پروژه‌های بهبود مطابق با الگوی مطلوب این شرکت، تشکیل کمیته فرهنگ، ارزش‌ها و اخلاق سازمانی، تدوین منشور اخلاقی کارکنان و تدوین مرامنامه اخلاقی و رفتاری کارکنان فولاد سنگان اشاره کرد.

این سازمان خلاق در جهت جاری‌سازی مرامنامه اخلاقی و رفتاری، اقدام به برگزاری مسابقه مرامنامه اخلاقی و رفتاری، طراحی پوستر برای کد‌های رفتاری و برنامه ریزی جهت جمع آوری و تدوین داستان در راستای ارتقای فرهنگ و رفتار سازمانی کرده است. مشارکت، همکاری و کار تیمی به عنوان اصل یکم این مرامنامه است؛ در این اصل آمده است که «کار تیمی، عنصر جدایی‌ناپذیر از فرهنگ سازمانی در شرکت فولاد سنگان است و ما ضمن احترام به تفاوت‌های فردی اعضای تیم کاری از تک روی، کم کاری یا واگذاری کار خود به دیگران می‌پرهیزیم».

مدیران فولاد سنگان بر این باورند که لازمه حرکت چرخ این صنعت با سرعت بیشتر، وجود سرمایه‌های انسانی پرانرژی، پویا، شاداب و خلاق است و جهت روان‌تر شدن این چرخ، باید آن را در یک فرهنگ سازمانی مطلوب پروراند. ضمن اینکه برای حرکت رو به جلو در محیطی که به ارزش‌های سازمانی باور دارد، باید رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگ سازمانی و کد‌های رفتاری را در سازمان، تعریف و به آنها استناد کرد. فولاد سنگان وظیفه مهم خود را انتقال سرمایه‌های انسانی به نسل آینده می‌دانند و معتقدند که این موضوع جز با ایجاد تعادل و هماهنگی رخ نخواهد داد.

از دیگر اقدامات شاخص فولاد سنگان می‌توان به شرکت در ۳ دوره ارزیابی جایزه تعالی منابع انسانی اشاره کرد که کسب تقدیرنامه سه ستاره در سال ۱۴۰۰، کسب تقدیرنامه چهار ستاره در سال ۱۴۰۱ و کسب تندیس برنزین در سال ۱۴۰۲ را برای این مجموعه به ارمغان داشته است. برگزاری ۳ دوره ارزیابی رضایت و اشتیاق شغلی نیز از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در این مجموعه است.

پروژه‌های در دست اقدام

موضوعی که در پایان این گزارش می‌توان به آن اشاره کرد، پروژه‌های در دست اقدام شرکت فولاد سنگان است که شامل طراحی و استقرار نظام جانشین پروری، توسعه سبک رهبری، طراحی و استقرار نظام منتورینگ، طراحی و استقرار نظام مدیریت استعداد، طراحی و استقرار نظام مدیریت عملکرد کارکنان و برگزاری کانون ارزیابی توسعه می‌شود و در آینده نزدیک به منصه ظهور خواهد رسید و آثار و برکات آن نمایان خواهد شد.

منبع: صنایع معدنی فولاد سنگان

عناوین برگزیده