تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۱۳
بازدید: ۱۱
کد خبر: ۳۵۲۰۵۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
ادامه سلسله مراتب تسلط چین بر فلزات نادر در بازارهای جهانی

گالیوم در کنترل چین

گالیوم در کنترل چین
می متالز - گالیوم فلزی است که در گوشی‌‌‌های هوشمند، کیت رادار و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از زمانی که چین شروع به افزایش ظرفیت کرد، بسیاری از تولیدکنندگان خارج از آسیا که این فلز را با قیمتی بالاتر از هزینه‌‌‌های تولید به فروش می‌‌‌رساندند از بازار این فلز خارج شدند.

به گزارش می‌متالز به نقل از فایننشال تایمز، غلبه بر تسلط چین در گالیوم آسان نخواهد بود و جایگزینی یک ماده معدنی به جای دیگری نیاز به زمان و هزینه دارد. بر اساس گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، چین اکنون ۹۸‌ درصد از تولید اولیه گالیوم با خلوص پایین را کنترل می‌کند. هنگامی که پکن کنترل صادرات را در سال گذشته اعمال کرد، خریداران در سایر نقاط جهان دچار سردرگمی شدند. این موضوع باعث شده است که قیمت گالیوم در اروپا تقریبا دو برابر شده و دسترسی به یک ماده معدنی کلیدی برای تراشه‌هایی با کاربرد‌های نظامی و غیر‌نظامی محدود شود.

نوسان قیمت گالیوم نشان می‌دهد بهای آن در اروپا پس از محدودیت صادرات چین افزایش یافت. حالا چه می‌شود؟ از قضا، گالیوم بسیار فراوان است. این محصول فرعی سنگ معدن بوکسیت و روی است. پالایشگاه‌های فلزی مانند آتالکو مستقر در لوئیزیانا، «آخرین پالایشگاه آلومینا در ایالات متحده» که خود را «آخرین پالایشگاه آلومینای فعال در ایالات متحده» می‌نامد، می‌تواند به عقب‌نشینی ادامه دهد. نیراستار، متعلق به گروه تجارت کالا ترافیگورا، به ارزیابی یک تاسیسات پیشنهادی در کارخانه ذوب خود در تنسی ادامه می‌دهد. تخمین زده می‌شود که این تاسیسات که چند سال پیش ۱۵۰ میلیون دلار هزینه داشت، می‌تواند ۸۰‌ درصد تقاضای سالانه ایالات متحده برای گالیوم و ژرمانیوم، یکی دیگر از مواد معدنی حیاتی تحت محدودیت‌های صادراتی چین را برآورده کند.

دولت‌ها احتمالا باید مشوق‌های مالی را افزایش دهند، اما پول نقد فقط برای این هدف وجود دارد. قانون تولید دفاعی ایالات متحده عنوان III را در نظر بگیرید، که برای کاهش اتکا به منابع خارجی و تقویت پایگاه صنعتی دفاعی داخلی طراحی شده است. همچنین زمینه برای بازگشت تولیدکنندگان خارج از ایالات متحده نیز وجود دارد که شامل آلمان، قزاقستان و انگلستان می‌شود. به علاوه با پیوست منابع دیگر نیز می‌شود گالیوم استخراج کرد. به عنوان مثال، گالیوم را می‌توان از خاکستر بادی زغال‌ سنگ، محصول زائد حاصل از احتراق زغال‌ سنگ استخراج کرد.

می‌توان به بازیافت هم فکر کرد، اما بازیافت به دلیل وجود آرسنیک سمی در متداول‌ترین ترکیب مورد استفاده دشوارتر است. تقریبا دو‌سوم گالیوم وارد ویفر‌های گالیوم آرسنید می‌شود. اینها که به عنوان epi-wafers ساخته شده اند، اجزایی کلیدی هستند که اتصال G۴ و G۵ را در تلفن‌های هوشمند و همچنین LED و حسگرها، فعال می‌کنند. (ویفر که گاهی برش یا زیرلایه نیز نامیده می‌شود، یک برش نازک از یک نیمه رساناست که در ساخت تراشه‌های الکترونیکی و در فتوولتائیک برای ساخت سلول‌های خورشیدی کاربرد دارد.).

اما در اینجا نیز روش‌هایی وجود دارد. جایگزینی ژرمانیوم، ویفر‌ها را از نظر زیست محیطی ایمن‌تر و به دلیل در دسترس بودن اندازه‌های بزرگ‌تر، مقرون به صرفه‌تر می‌کند. درست است، ژرمانیوم نیز تحت کنترل صادرات چین است، اما بازیافت راحت‌تر و عمر طولانی تری به آن می‌دهد. رشد و افزایش کاربردها، که بسیاری از آنها در صنایع دفاعی هستند و از نیترید گالیوم استفاده می‌کنند، به این معنی است که تقاضا در حال افزایش است. عرضه ممکن است بیشتر محدود شود، به ویژه اگر (مثلا) چین مجرایی را که به کاربران نهایی ایالات متحده اجازه می‌دهد از کشور‌های ثالث مانند ژاپن و کره‌جنوبی خرید کنند، ببندد. مانند سایر تغییرات؛ جایگزینی یک ماده معدنی با دیگری نیاز به زمان و هزینه دارد. اما واضح است که باید جایگزین‌هایی پیدا کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده