تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۴
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۲۰۹۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

ریزش متوقف نشدنی در بازار آهن‌آلات

ریزش متوقف نشدنی در بازار آهن‌آلات
‌می‌متالز - قیمت میلگرد و پروفیل در بازار آهن‌آلات طی هفته سوم شهریورماه کاهشی بود ولی در بازار تیرآهن و نبشی قیمت بعضی از محصولات کاهش یافت و بعضی از محصولات نیز رشد کرد. فعالان بازار عقیده دارند کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی دلیل اصلی افت قیمت‌ها در معاملات هفته گذشته بود.

به گزارش می‌متالز، قیمت آهن‌آلات در بازار آزاد طی هفته سوم شهریورماه کاهشی بود، اگرچه افت قیمت آهن‌آلات در تابستان ۱۴۰۳ برای بسیاری از هفته‌ها تکرار شد. فعالان بازار نبود تقاضا و کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی را دلیل اصلی افت قیمت‌ها عنوان می‌کنند. نادر گلاله یکی از آهن‌فروشان خیابان امام خمینی در این باره گفت: قیمت فعلی آهن‌آلات نسبت به قیمت‌های واقعی ارزان است و فکر نمی‌کنم هیچ زمانی آهن‌آلات ارزان‌تر از این بوده باشد. بیشترین کاهش قیمت در طول هفته گذشته برای بازار میلگرد به ثبت رسید.

قیمت میلگرد برخی از تولیدکنندگان در معاملات هفته گذشته نزولی بود. برای مثال میلگرد ۱۴ محصول میانه از کیلویی ۲۵۹۰۰ به ۲۵،۷۲۰ تومان کاهش یافت. قیمت میلگرد ۱۴ بافق یزد نیز از کیلویی ۲۵۹۰۰ تا ۲۵،۸۰۰ تومان کاهش یافت. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد اگرچه قیمت انواع میلگرد در معاملات هفته قبل نزولی بود ولی کاهش قیمت‌ها جزئی است. کمترین قیمت میلگرد بازار آزاد در کانال ۲۴،۰۰۰ تومان در هر کیلو قرار می‌گیرد و در مقابل بیشترین قیمت میلگرد نیز در کانال ۲۹،۰۰۰ هزار تومان است. برخی از فعالان بازار عقیده دارند با پایان فصل تابستان قیمت میلگرد دوباره کاهشی خواهد شد.

قیمت‌ها در بازار تیرآهن بر خلاف میلگرد یک دست نزولی یا صعودی نبود، بلکه بعضی از انواع تیرآهن با قیمتی بالاتر از دو هفته قبل معامله شد. در بخش ریزشی بازار قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۵ ذوب آهن از ۵ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان به ۵ میلیون و ۲۲۷ هزار تومان کاهش یافت و در مقابل قیمت تیرآهن ۱۴ ذوب آهن از ۴ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان به ۴ میلیون و ۳۶۳ هزار تومان افزایش یافت. قیمت تیرآهن در معاملات کیلویی نیز صعودی بود و هر کیلوگرم تیرآهن ۳۰ ذوب آهن از ۲۸،۱۸۰ تومان تا ۲۹،۲۷۰ تومان افزایش پیدا کرد. این نوع نوسانات قیمتی در بازار نبشی نیز وجود داشت. قیمت بعضی از انواع نبشی کاهشی بود و بعضی از ضخامت‌ها کاهش پیدا کرد ولی بازار پروفیل مانند بازار میلگرد یک دست نزولی بود.

تقاضا در بازار پروفیل در طول شهریورماه کاهش یافت. قیمت هر کیلوگرم پروفیل ۲ محصول پروفیل تهران از ۳۵۶۰۰ به ۳۵،۲۰۰ تومان رسید. سنگین‌ترین ریزش قیمت‌ها در بازار پروفیل اطلس فولاد مازندران اتفاق افتاد. قیمت پروفیل سایز ۲ این تولیدکننده ۳۵،۶۰۰ تومان به ۳۴،۵۰۰ تومان رسید. این ریزش‌ها در بازار نبشی کمتر بود و قیمت بعضی از انواع نبشی تا بیش از ۱ درصد رشد کرد. فعالان بازار در سال جاری بار‌ها نسبت به افت شدید تقاضا خبر دارند و معتقدند سطح تقاضا در تابستان ۱۴۰۳ کمتر از تابستان ۱۴۰۲ بود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده