تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۲۰۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

توسعه فولاد مبارکه از مسیر بازیابی/ ارزش‌یابی ضایعات و پسماند در صنعت فولاد

توسعه فولاد مبارکه از مسیر بازیابی/ ارزش‌یابی ضایعات و پسماند در صنعت فولاد
‌می‌متالز - شرکت فولاد مبارکه به دنبال توسعه پایدار در میان شرکت‌های فولادی داخلی و حتی شرکت‌های خارجی است، بخشی از توسعه پایدار از محیط زیست و حفظ آن آغاز می‌شود که علاوه بر اقدامی در حوزه مسوولیت اجتماعی منجر به افزایش بهره‌وری خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، افزایش بهره‌وری یکی از موضوعاتی است که شرکت‌های تولیدی در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنایع معدنی است. این افزایش بهره‌وری علاوه بر کاهش قیمت تمام شده می‌تواند قدرت رقابتی مجموعه‌ها در بازار‌های صادراتی و همچنین حفظ محیط زیست را به همراه داشته باشد.

در نهایت این موضوع منجر به دستیابی به توسعه پایدار خواهد شد. حال فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت فولاد که نقش بسیار مهمی در توسعه زنجیره ارزش این صنعت در کشور داشته است به دنبال روش‌هایی است که بتواند از محل تحقق آنها به افزایش بهره‌وری دست پیدا کند. 

در این زمینه فولاد مبارکه تنها بر توسعه در حوزه تولید و فروش خود متمرکز نشده و تلاش کرده است تا در حوزه محیط زیست نیز با اجرای طرح‌های مختلف به افزایش بهره‌وری دست پیدا کند. 

در این زمینه نخستین پروژه اقتصاد چرخشی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است تا با بازیابی پسماند‌های فرآیندی با رفع مشکلات زیست‌محیطی علاوه بر حرکت به سمت توسعه پایدار، می‌تواند میزان هزینه‌های تولید خود را کاهش دهد. 

پروژه بازیابی لجن کلاریفایر‌ها و پودر‌های اکسیدی که پروژه اقتصاد چرخشی محسوب می‌شود که نتیجه آن می‌تواند بازگشت ضایعات به تولید باشد، امروز با سرمایه‌گذاری ۱۹۰ میلیارد تومانی در حال اجر است. 

همانطور که مطرح شد در نتیجه اجرای این پروژه ضایعات تولیدی در فولاد مبارکه بار دیگر به مرحله تولید می‌رسند و به میزان ۹۰ درصد راندمان در خط را دارند. در کنار حفظ محیط زیست، اجرای این پروژه نشان از فناوری‌های پیشرفته و بومی در فولاد مبارکه دارد که نتیجه سرمایه‌گذاری این مجموعه در واحد تحقیق و توسعه و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان است. 

فولاد مبارکه با بهره‌برداری از این پروژه اشتغال‌زایی ۳۵ نفری را ایجاد می‌کند و ظرفیت آن ۲۵ هزار تن سالانه بازیابی است. 

اجرای این پروژه نشان می‌دهد که فولاد مبارکه در تمامی حوزه‌ها توسعه حداکثری را کلید زده و در تلاش برای بهره‌برداری از تمامی ظرفیت‌های خود است. چنین نگاهی در بین مدیران فولاد مبارکه منجر به ارتقای جایگاه داخلی این مجموعه و همچنین جایگاه جهانی آن می‌شود. 

فراموش نکنیم حفظ محیط زیست از مهمترین المان‌های جهانی است که بسیار مورد توجه بازار‌های جهانی است. حال اجرای چنین پروژه‌ای در کنار دیگر پروژه‌ها از جمله نیروگاه خورشیدی و ... می‌تواند توان رقابتی این مجموعه در بازار‌های جهانی را افزایش داده و فولاد مبارکه را به یک تولیدکننده سبز فولادی چه در داخل کشور و چه در جهان تبدیل کند.

همچنین حرکت به سمت بازیابی و اجرای پروژه‌های اقتصاد چرخشی، منجر به صرفه‌جویی در منابع انرژی خواهد شد. این در حالی است که تامین انرژی از مهمترین چالش‌های تولیدکننده‌های فولادی محسوب می‌شود و راهکار‌های این چنین می‌تواند راهگشای تولید شود.

اما در بخشی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که فولاد مبارکه با اجرای چنین پروژه‌هایی به سمت ارزش یابی محصولاتی همچون پسماند‌ها و ضایعات می‌رود. این موضوع نشان می‌دهد هر محصولی در هر مرحله‌ای دارای ارزش افزوده‌ای است که در کنار آن بهره‌برداری از این محصولات می‌تواند به اشتغال‌زایی و درآمد جدید ختم شود و این موضوع بار‌ها در مجموعه فولاد مبارکه و زیرمجموعه‌های آن مشاهده شده است. 

تغییر رویکرد و نگاه در جهان امروز در کنار ارتقای دانش فنی و تکنولوژی به خلق ارزش افزود منجر می‌شود که فولاد مبارکه در این مسیر قرار گرفته است. 

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده