تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۴۵
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۲۲۶۷
سرویس خبر : انرژی

ثبت نصاب‌های تازه در حفاری چاه‌های گازی به‌ همت شرکت مهندسی و توسعه گاز

ثبت نصاب‌های تازه در حفاری چاه‌های گازی به‌ همت شرکت مهندسی و توسعه گاز
‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: در طول دو سال اخیر توانستیم به‌ اندازه کل دوران فعالیت شرکت ملی گاز چاه‌های گازی حفاری کنیم.

به گزارش می‌متالز به‌ نقل از شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، «رضا نوشادی» در نشست با کارکنان امور بهداشت، ایمنی، محیط‌ زیست و پدافند غیرعامل (اچ‌اس‌ئی) این شرکت، اعلام کرد: در فضای پیش‌رو و با توجه به تغییر راهبردی که در ۲-۳ سال اخیر در شرکت اتفاق افتاده است و ما غیر از فعالیت‌های سطح‌الارضی، پایین‌دستی و میان‌دستی، وارد فعالیت‌های بالادستی نیز شده‌ایم، باید پیچیدگی اچ‌اس‌ئی در حوزه بالادست، تحلیل شود و طرح‌های حوزه اچ‌اس‌ئی متناسب با پیمانکاران طرح‌های بالادستی اجرایی شوند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی گاز، افزود: هفت طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی در دستور کار داشتیم که هر هفت طرح را فعال کردیم، ساختار مخزنی یکی از آنها متناسب با ذخیره‌سازی نبود که با استناد به داده‌های به‌دست‌آمده از لرزه‌نگاری‌ها و چاه‌هایی که از پیش حفاری شده بود، آن را از پروژه ذخیره‌سازی خارج کردیم. در ۶ مورد دیگر، پیمانکار ۳ طرح را شناسایی کرد و فعالیت‌های بالادستی و شرح کار تهیه و قرارداد تنظیم و پیمانکار انتخاب شد. در قزل‌تپه دکل مستقر کردیم، در بانکول به‌ طور تقریبی ۵۰درصد تجهیزات دکل به منطقه حمل شد و در میدان مختار هم آیین آغاز قرارداد توسعه برگزار شد که اعلام کردند هر سه این طرح‌ها به شرکت ملی نفت ایران منتقل شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: اکنون پانزدهمین و شانزدهمین چاه در ۳ میدان باقی‌مانده در سراجه و شوریجه، در حال حفاری است و به‌ اندازه کافی چترمان در بالادست گسترده است که امیدواریم در ادامه تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم، بتوانیم یکپارچگی زنجیره ارزش را در صنعت گاز فراهم کنیم.

نوشادی با اشاره به کسب نصاب حفاری چاه‌های گازی، یادآور شد: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در طول دو سال گذشته به اندازه کل طول دوران شرکت ملی گاز توانسته چاه‌های گازی حفاری کند، حتی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت که برای نمونه از سال ۱۳۹۸ قرار بود ۱۰۰ حلقه چاه را به‌صورت اضطراری برای رفع نیاز گاز حفاری کنند هم بیشتر چاه حفاری کرده است. این موارد راهبرد‌هایی تازه‌اند که لازم است اچ‌اس‌ئی برای رسیدن به آنها تجهیز شود.

منبع: شانا

عناوین برگزیده