تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۴:۴۰
بازدید: ۳۸
کد خبر: ۳۵۲۳۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
هم‌زمان با حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مس شهید باهنر مطرح شد:

لزوم توجه به صنایع پایین‌دستی مس شهید باهنر از سوی شرکت صنایع ملی مس ایران/ رونمایی از صد قطعه بومی‌سازی شده در صنایع مس شهید باهنر

لزوم توجه به صنایع پایین‌دستی مس شهید باهنر از سوی شرکت صنایع ملی مس ایران/ رونمایی از صد قطعه بومی‌سازی شده در صنایع مس شهید باهنر
‌می‌متالز - «ذبیح‌الله خدائیان» رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جریان بازدید از شرکت مس شهید باهنر معاونت تولیدی این سازمان را مامور پیگیری حل مشکلات مس شهید باهنر کرد. «امیر حسن‌زاده» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز گفت: تولید یک میلیون تن کاتد شعاری بیش نیست و توجه به صنایع پایین‌دستی مس در دستور کار شرکت صنایع ملی مس ایران قرار گیرد.

به گزارش می‌متالز به نقل از تاصیکو، در جریان این بازدید، «احسان نمازی‌زاده» مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر، ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌ها در این شرکت گفت: متاسفانه رویکرد غیرملی در بعضی از شرکت‌های ملی باعث شده است، زنجیره تولید تکمیل نشده و از منافع فراوان آن بی‌بهره بمانیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه بیشترین حجم معادن مس در استان کرمان قرار دارد، اما به علت عدم پیوستگی میان صنایع بالادستی با بقیه حلقه‌های زنجیره تولید متاسفانه بهره کمی از این نعمت خدادادی می‌بریم.

نمازی‌زاده، علت این امر را شکل نگرفتن زنجیره ارزش در صنایع مس به‌ علت مشکلات سهام‌داری عنوان کرد و افزود: در حالی که تولید یک میلیون تن کاتد مس در کشور هدف‌گذاری شده، اما متاسفانه صنایع پایین‌دستی که می‌توانند ارزش افزوده جدی برای اقتصاد کشور ایجاد کنند؛ آن چنان که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است.

نمازی‌زاده ضمن اشاره به مشکل تامین مواد اولیه گفت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها مس شهید باهنر ترکیب سهام‌داری آن است که موجب انقطاع این شرکت با صنایع بالادست مس شده است.

وی افزود: با سهام‌داری شرکت ملی مس در مس باهنر این انقطاع بر طرف خواهد شد و این موضوع که اکنون به یک مطالبه عمومی از سوی مسوولین و مردم کرمان تبدیل شده است، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در ایجاد ارزش افزوده، اشتغال مولد و در نهایت رونق اقتصادی منطقه‌ای داشته باشد.

وی گفت: در همین زمینه جلساتی برگزار و استاندار محترم مکاتباتی را با مسوولین امر داشته و معاون اقتصادی استاندار هم که در جلسه حضور دارند، به طور موکد و مستمر پیگیر این موضوع هستند تا بتوان ظرفیت مجموعه‌هایی مانند مس شهید باهنر را افزایش یابد.

مدیرعامل محترم شرکت ملی مس دکتر «حسین مدرس خیابانی» هم شخصا نگاه بسیار مثبتی به این موضوع دارند وی همچنین بر تربیت و پرورش نیرو‌های ماهر و متخصص و جانشین‌پروری برای عبور از موانع تولید تاکید کرد و افزود: در این خصوص نیز برنامه‌هایی در دستورکار شرکت قرار دارد.

نمازی‌زاده همچنین افزود: به‌ علت تحریم‌های ظالمانه دشمنان، برای تأمین قطعات دستگاه‌های تولیدی با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم لذا تصمیم گرفتیم با بهره‌گیری از توان فنی نیرو‌های شرکت، تولید قطعات مورد نیاز را در دستورکار قرار داده و بحمدلله با تکیه بر فن‌آوری‌های دانش‌بنیان توانستیم گام بلندی در این زمینه برداریم.

وی بیان داشت: این ظرفیت در شرکت مس شهید باهنر وجود دارد که قطعات تولیدی ما تکثیر صنعتی شود و نیاز‌های صنایع دیگر کشور را نیز تأمین کند.

حسن‌زاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز ضمن سخنانی با اشاره برنامه تولید یک میلیون تن کاتد توسط شرکت ملی صنایع مس ایران آن را شعاری بیش نخواند و تصریح کرد: تولید کاتد به‌ تنهایی نمی‌تواند تاثیرچندانی در رونق اقتصاد داشته باشد و بایستی صنایع پایین‌دست مثل مس شهید باهنر تقویت شوند.

حسن‌زاده افزود: باید برای ورود حداقل ۵۰۰ هزار تن از این میزان، در چرخه صنایع پایین‌دستی برنامه‌ریزی کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان با اشاره به اینکه مجموعه‌هایی همچون صنایع مس شهید باهنر می‌توانند تکمیل‌کننده زنجیره ارزش در این چرخه باشند و با استفاده از کاتد مس، ضمن افزایش ظرفیت تولید در صنایع پایین‌دستی، در ایجاد اشتغال پایدار نیز نقش موثرتری ایفا کنند؛ خاطرنشان کرد: هدف سیاست‌گذاران اقتصادی استان در موضوع مس، تکمیل زنجیره ارزش از مس سرچشمه تا مس شهید باهنر است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات این شرکت در بحث سهام‌داری بر ورود ملی مس به سهام‌داری این شرکت تاکید کرد.

گفتتی است قطعات تولیدی اخیر در مس باهنر ضمن برطرف کردن نیاز داخلی این شرکت، در صنایع مختلف همچون سیمان، حمل‌و‌نقل ریلی، خودرو‌های برقی و دیگر صنایع کشور، مصارف عمده دارد.

شرکت صنایع مس باهنر در سال ۱۳۷۴ با نماد «فباهنر» وارد بازار سرمایه شد و از شرکت‌های تابعه هلدینگ صدرتامین، هلدینگ معدنیِ گروه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، حلقه ارتباطی معادن مس و صنایع کشور و تولیدکننده گسترده‌ترین محصولات نیمه‌تمام مسی، برنجی و آلیاژی از جمله انواع ورق، تسمه، لوله، فویل، میلگرد، باسبار، مقاطع مختلف و مطلس می‌باشد.

لزوم توجه به صنایع پایین‌دستی مس شهید باهنر از سوی شرکت صنایع ملی مس ایران/ رونمایی از صد قطعه بومی‌سازی شده در صنایع مس شهید باهنر

منبع: سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو)

عناوین برگزیده