به گزارش میمتالز، در مسیر صادرات، شرکتهای تولیدکننده فولاد در کشور با چالش بزرگ و مهم لجستیک و حملونقل روبرو هستند ودر حال حاضر این بخش با ضعف زیرساخت و فرسودگی ناوگان مواجه است و ظرفیتهای کنونی کشور به خوبی پاسخگوی نیاز صنایع نیستند.
از سوی دیگر، با توجه به سهم ۱۰ تا ۲۰ درصدی بخش حملونقل در هزینههای تولید، توجه به این بخش در کاهش هزینههای سربار و افزایش سودآوری حائز اهمیت است.
به همین جهت بزرگان صنعت و معدن به منظور تقویت ظرفیت حملونقل مواد معدنی و محصولات فولادی و رفع گلوگاههای لجستیک، دور هم گرد آمدند و شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) راه تاسیس کردند.
تجلی توسعه معادن و فلزات، معدنی و صنعتی گلگهر، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گهرزمین، هلدینگ سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات و گروه مدیریت سرمایهگذاری امید، سهامدار این شرکت هستند.
رسالت اصلی این شرکت حملونقل مواد فله است و در کنار آن، نسبت به تقویت زیرساختها و سرمایهگذاری در ایجاد پایانه تخصصی مکانیزه مواد معدنی، اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی، زیرساختهای جادهای، ریلی و دریایی نیز فعالیت میکند. با توجه به سرعت پیشرفت پروژههای شرکت هیمکو، طی چند سال آینده سرمایهگذاری در خرید واگن، تجهیز و تاسیسات حملونقل ریلی، جادهی، بندری و دریایی و همچنین احداث اسکله و پایانه مکانیزه تخصصی صادرات و واردات مواد معدنی و محصولات فولادی به بهرهبرداری خواهد رسید.
تاسیس شرکتی همچون هیمکو برای سهامدارانش از این حیث حائز اهمیت است که ضمن کاهش هزینه حملونقل، با درآمدزایی بخشی از این هزینه را پوشش میدهد و هزینه انجام شده سهامداران در قالب درآمد مجددا به شرکت باز میگردد و به نوعی، این اقدام یک بازی دو سر برد برای سهامداران عمده آن همچون شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات به شمار میرود.
با توجه به این که حملونقل جادهای و ریلی بیشترین سهم را در جابجایی بار فله در جهان دارند و این موضوع در ایران نیز صدق میکند، بخش عمدهای از سرمایهگذاریهای شرکت به این بخش اختصاص یافته است.
علاوه بر این، بزرگترین اسکله بارگیری مواد فله معدنی به صورت مکانیزه توسط شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا در بندر شهید رجایی کلید خورده و تا مردادماه سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۱ درصد پشرفت فیزیکی داشته است.
قرارگیری این ترمینال مواد معدنی که دارای یارد ریلی است در مجاورت یکی از مهمترین مراکز جذب و تولید بار کشور یعنی بندر شهید رجایی، ضرورت و پتانسیل بالایی جهت توسعه ریلی هیمکو ایجاد میکند. دسترسی ریلی و جادهای به معادن بزرگ کشور، امکان استفاده از اسکلههای موجود و بهرهبرداری زودهنگام از پایانه، قابلیت توسعه و حذف آلایندههای محیط زیست از جمله مزیتهای این طرح بهشمار میرود.
ظرفیتهای موجود در بخش لجستیک و حملونقل صنعت و توانمندی بالای شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) قابل توجه است و انتظار میرود با راهاندازی طرحهای در دست اجرا بتواند نقش مهم و موثری در حل یکی از مهمترین چالشهای صنعت فولاد ایفا کند.