به گزارش میمتالز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان؛ «محمدهادی ضیاییمهر» شامگاه چهارشنبه (۲۳ آبان ۱۴۰۳) در حاشیه بازدید از محوطههای بندری منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، هدف از این بازدید را بررسی وضعیت تجهیزات ریلی در بندر شهید رجایی و آشنایی با مشکلات صاحبان کالا در حوزه حملونقل در بنادر این استان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه بحث افزایش ۲۵ درصدی بخش ریلی مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: بر اساس تکالیف تعریفشده در برنامه هفتم توسعه و تعامل خوبی که بین سازمان بنادر و دریانوردی و راهآهن وجود دارد، باید تلاش کرد سهم حملونقل ریلی از بنادر افزایش یابد.
به گفته سرپرست معاونت بازرگانی و بهرهبرداری راهآهن؛ این سهم در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد بوده، اما برای توسعه و تقویت زیرساختهای حوزه ریلی بنادر کشور نیازمند هماهنگی و تعامل بیشتر راهآهن و سازمان بنادر هستیم.
ضیاییمهر بر رفع مشکلات و موانع نرمافزاری حوزه ریلی در بنادر تاکید کرد و ادامه داد: با نشستها و تعاملی که از گذشته تا کنون با سازمان بنادر و دریانوردی داریم موضوعات پیرامون توسعه زیرساختهای ریلی بنادر، سیاستگذاری و برنامهریزی به صورت مشترک در حال انجام است.
وی در بخش دیگری به راهاندازی نخستین قطار برنامهای و مستقیم کانتینری حامل قطعات خودرو از بندرعباس به بم در هفته جاری اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف و تکالیف برنامه هفتم توسعه برای راهآهن برقراری قطارهای برنامهای است و تا پایان سال دوم برنامه هفتم تمامی قطارهای باری کشور باید برنامهای شوند.
سرپرست معاونت بازرگانی راهآهن افزود: طبق توافقات انجام شده، هر هفته ۳ زوج قطار برنامهای مستقیم کانتینری بین بندرعباس و خودروسازی بم و بالعکس تردد خواهد کرد که در صورت افزایش تقاضای حمل امکان برنامهریزی افزایش تعداد رام قطار وجود دارد.
ضیاییمهر همچنین با اشاره به افزایش سهم ریلی در بندر شهید رجایی همراستا با سیاستهای کلان برنامه هفتم توسعه یادآور شد: برای تمامی شرکتهای حملونقل ریلی و صاحبان کالایی که از طریق راهآهن از بندر شهید رجایی به مقاصد مختلف دارند، اعلام آمادگی میکنیم چراکه با قطارهای مبدا مقصدی زمان سیر محمولهها نیز کوتاهتر میشود.
در راستای اجرای ماده ۵۶ برنامه هفتم توسعه کشور مبنی بر افزایش سهم ریلی از بنادر، با همکاری و همراهی بین شرکت راهآهن و یکی از شرکتهای حملونقل ریلی، روز دوشنبه ۲۳ مهر نخستین قطار باری برنامهای و مستقیم (مبدا - مقصدی) با ۳۸ واگن حامل ۷۶ کانتینر قطعات خودرو از بندرعباس به مقصد ایستگاه راهآهن بم اعزام شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز با اشاره به سهم عظیم بندر شهید رجایی در توسعه صنعت حملونقل دریایی به ویژه صادرات، گفت: بر اساس طرح جامع بنادر برنامههای عملیاتی این بندر در سه بخش کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تعریف شده است.
«حسین عباسنژاد» افزود: با همکاری و تعامل با راهآهن منطقه استان هرمزگان چند طرح در دست اقدام داریم که یک بخش آن طرحهای توسعهای در بخش شانتینگ یاردهای ریلی و همچنین تجهیزات و رفع نواقص اسکلههاست که در مدت یک سال باید انجام بگیرد.
وی در این رابطه به مرحله نخست عملیات اجرایی احداث کریدور خطوط لوله و ساماندهی پایانه نفتی در بندر شهید رجایی در تیرماه امسال اشاره کرد و ادامه داد: متصل نبودن شانتینگ یارد یا محوطه اختصاصی ریلی در این بندر در گذشته یکی از محدودیتهای توسعه در حمل فرآوردههای نفتی بوده، اما با ساماندهی و سرعتبخشیدن به این طرح و همچنین افزایش خطوط ریلی، حجم و سرعت صادرات مواد نفتی نیز افزایش خواهد یافت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه شکوفایی چرخه صادرات مواد معدنی و فرآوردههای نفتی با توسعه حملونقل ریلی رابطه تنگاتنگ دارد، سرمایهگذاری بخش خصوصی در بخش احداث اسکلهها و پایانه مواد معدنی با استفاده از تجهیزات ریلی بندر شهید رجایی را یکی از طرحهای توسعهای شاخص در این بندر عنوان کرد.
عباسنژاد ادامه داد: با توجه به اینکه تمامی کالای صادراتی مواد معدنی به صورت مکانیزه و از طریق خطوط ریلی انجام خواهد شد، ضروری است به منظور سرعت بخشی و استانداردسازی عملیات تخلیه و بارگیری مواد معدنی، تعداد یاردها در شمال بندر شهید رجایی نیز افزایش پیدا کند.
به گفته وی؛ در حال حاضر ظرفیت عملیات بندری در بخش ریلی بندر شهید رجایی ۱۳ میلیون تُن بوده که با احداث و تکمیل پایانه مواد معدنی به ۲۸ میلیون تُن میرسد.