تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۶:۳۸
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۵۳۹۵۳
سرویس خبر : زمین شناسی

حفاری و توسعه پایدار صنعت معدن (بخش اول)

حفاری و توسعه پایدار صنعت معدن (بخش اول)
‌می‌متالز - در عصر حاضر، قدرت‌های برتر معدنی جهان با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین حفاری، به اکتشاف و استخراج منابع ارزشمند معدنی در اعماق زمین دست یافته‌اند.

به گزارش می‌متالز به نقل از تاصیکو، امروزه برترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های حفاری جهان متعلق به آمریکا، اروپا و کانادا می‌باشد و کشور‌هایی مانند آمریکا، کانادا، استرالیا و چین از جمله کشور‌های پیشرو در زمینه حفاری و تولید دستگاه‌های حفاری هستند. این کشور‌ها تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای در این زمینه دارند و تولیدات آ‌ن‌ها به سراسر جهان صادر می‌شود.

ایران، با وجود ذخایر معدنی غنی و متنوع، به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های دسترسی به تجهیزات پیشرفته، با چالش‌های جدی در این زمینه روبه‌رو است.

شرایط تحریم در ایران به گونه‌ای است که امکان خرید دستگاه‌های پیشرفته حفاری از کشور‌های پیشرو در این زمینه وجود ندارد، حتی اگر به هر ترتیب دستگاهی وارد کشور شود، خدمات پس از فروش را به دنبال نخواهد داشت بنابر این ساخت و بومی‌سازی دستگاه‌های حفاری مورد نیاز در کشور جهش بزرگی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار در بخش معادن و صنعت معدن کشور دارد.

حفاری، رکن اساسی و کلیدی در اکتشافات معدنی است و بدون بهره‌گیری از روش‌های حفاری دقیق و کارآمد، شناسایی و ارزیابی ذخایر معدنی در اعماق زمین ناممکن خواهد بود.

انواع مختلف روش‌های حفاری، از جمله:

  • حفاری پودری (مناسب برای معادن سطحی و استخراج مواد معدنی نرم)؛
  • مغزه‌گیری (مناسب برای معادن عمیق و سخت)؛
  • چرخشی (مناسب برای حفاری چاه‌های آب و نفت)؛
  • ضربه‌ای (مناسب برای حفاری در سنگ‌های سخت و معادن زیرزمینی)

است که هر یک در مراحل مختلف اکتشاف و استخراج، کاربرد‌های خاص خود را دارند.

منبع: سرمایه‌گذاری صدر تامین (تاصیکو)

عناوین برگزیده