تاریخ: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۰۳
بازدید: ۱۴
کد خبر: ۳۵۴۱۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت استان خبرداد

۲۵۰۰ نفر ظرفیت اشتغال‌زایی معادن خراسان شمالی

۲۵۰۰ نفر ظرفیت اشتغال‌زایی معادن خراسان شمالی
‌می‌متالز - مدیرکل صمت خراسان شمالی گفت: ظرفیت اشتغال‌زایی استان در حوزه معدن حدود ۲۵۰۰ نفر است.

به گزارش می‌متالز، «حسین حاجی‌بگلو» اظهارکرد: ظرفیت اشتغال‌زایی استان در حوزه معدن این استان ۲۴۸۸ نفر و سرمایه‌گذاری در این بخش ۴۸۱۵ میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه این استان در حوزه معدن شاخص، اما در کشور ناشناخته است، بیان کرد: خراسان شمالی در حوزه معدن ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر مواد معدنی فرآوری شود، شاهد جهش اقتصادی بزرگی در این منطقه خواهیم بود.

حاجی‌بگلو افزود: اختصاص تسهیلات به معدن‌کاران استان که از نیاز‌های اولیه آنهاست می‌تواند فرآوری محصولات معدنی را رقم بزند و مانع از فروش خام مواد معدنی شود.

وی ادامه داد: به استناد گزارش موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، رتبه‌بندی استان‌های محروم و کم‌تر توسعه یافته کشور، استان خراسان شمالی با توجه به ظرفیت‌ها و تعداد بنگاه و اشتغال در حوزه صنعت، معدن، تجارت و خدمت بررسی و سنجیده شده است.

حسین حاجی‌بگلو بیان کرد: در حال حاضر با ارائه خدمات شاهد ارتقاء چندرتبه‌ای استان بودیم.

به گفته این مقام مسوول با توجه به ظرفیت‌های استان و تعداد بنگاه‌ها در حوزه صنعت، معدن، تجارت و خدمات؛ سهم اشتغال صنعتی و معدنی استان در کشور سنجیده شده است که از لحاظ محرومیت خراسان شمالی جزء استان‌های محروم کشور است و در حال حاضر با ارائه خدمات مدیران دستگاه‌های نظارتی و اجرایی و رهنمود‌های استاندار و نمایندگان این استان جایگاه استان ارتقا و رشد یافته است.

به گفته وی رتبه‌بندی استان‌های محروم کشور با توجه به سطح توسعه‌یافتگی صنعتی، معدنی و تجاری بر اساس شاخص‌های اشتغال بخش صنعت، معدن و تجارت، تعداد بنگاه‌های صنعتی و معدنی استان، درصد سهم اشتغال صنعتی و معدنی استان از کل کشور، تعداد بنگاه‌های راکد صنعتی و معدنی، تعداد شهرک و ناحیه صنعتی، جمعیت، نرخ بیکاری و نرخ مشارکت استان صورت گرفت.

مدیرکل صمت استان با بیان اینکه در تمامی شاخص‌ها شاهد رشد چندین برابر بودیم از رشد صدور مجوز‌های معدنی و صنعتی در استان خبر داد.

وی با اشاره به افزایش صدور پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی و ایجاد اشتغال در استان اظهار کرد: طی یک سال اخیر صدور ۶۳ پروانه بهره‌برداری صنعتی با اشتغال‌زایی ۷۲۹ نفر و سرمایه‌گذاری ۱۵۶۱۹۸۱۱ میلیون ریال، همچنین صدور پنج پروانه بهره‌برداری معدنی با اشتغال‌زایی ۳۵ نفر و میزان سرمایه‌گذاری ۱۳۲۸۸۳ میلیون ریال و ۱۴ پروانه اکتشاف و دو گواهی کشف تاکنون به ثبت رسیده است.

حاجی‌بگلو افزایش صدور جواز‌های تاسیس صنعتی را و پای کار آوردن سرمایه‌گذاران را نیز مهم برشمرد و از صدور ۷۴۳ جواز تاسیس صنعتی طی یک سال اخیر و رشد ۴۰ درصدی صدور جواز‌های تاسیس صنعتی خبر داد.

به گفته وی طی این مدت تعداد ۱۵۳۸ مورد جواز صنعتی فعال به مبلغ سرمایه‌گذاری ۴۳ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۲۴ هزار نفر انجام گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده