تاریخ: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۴۱۹۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اروپا به قطب تولید لیتیوم تبدیل می‌شود

اروپا به قطب تولید لیتیوم تبدیل می‌شود
‌می‌متالز - پروژه لیتیوم سبز در اروپا توسط توسعه‌دهندگان پالایشگاه لیتیوم سبز بریتانیا و شرکت معدنی ریوتینتو طی سال‌های آینده احداث خواهد شد تا اروپا به قطب تولید لیتیوم در جهان تبدیل شود. کارشناسان مدعی‌اند حجم تولید لیتیوم در صورت احداث این پروژه به قدری بالاست که اروپا نیازی به واردات لیتیوم از چین نخواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، اروپا به قطب تولید لیتیوم در جهان تبدیل خواهد شد. شرکت معدنی ریوتینتو (Rio Tinto) جهت احداث بزرگ‌ترین زنجیره تأمین لیتیوم با توسعه‌دهندگان پالایشگاه لیتیوم سبز مستقر در بریتانیا و اتحادیه اروپا همکاری خود را آغاز کرد. لیتیوم سبز (Green Lithium Refining Limited) یک شرکت فرآوری مواد معدنی است که پیش‌تر پروژه احداث یک پالایشگاه لیتیوم در مقیاس بزرگ در انگلستان را با هدف تولید و عرضه لیتیوم با خلوص بالا به بازار بریتانیا شروع کرد. شرکت ریوتینتو نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی استخراج معادن و فلزات بریتانیایی-استرالیایی نیز به تازگی از شراکت خود با شرکت لیتیوم سبز جهت توسعه این زنجیره تأمین لیتیوم خبر داد. بر این اساس اروپا طی سال‌های آینده به قطب تولید لیتیوم تبدیل می‌شود و مواد اولیه مورد نیاز برای صنایع خودروسازی و باتری اروپا از طریق این پروژه تأمین خواهد شد. طبق توضیحات فیلیپ بورداژ (PhilippeBourdages)، معاون مدیر فروش مواد معدنی ریوتینتو، این همکاری بی‌نیازی اروپا به واردات لیتیوم از کشور‌های آسیا شرقی طی سال‌های آینده را به همراه دارد.

انقلاب در صنعت خودروسازی اروپا

مسوولین ریوتینتو تخمین می‌زند افزایش عرضه لیتیوم و ظرفیت موجود تنها به حدود ۱۵ درصد از رشد تقاضا در دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ پاسخ خواهد داد و حدود ۸۵ درصد باقی مانده باید از طریق احداث پروژه‌های جدید تأمین شود. از این رو ریوتینتو به همراه گرین لیتیوم بزرگ‌ترین زنجیره تأمین لیتیوم در اروپا را احداث خواهند کرد. مسوولان این شرکت ریوتینتو مدعی‌اند این پروژه آینده‌ای پاک‌تر و سبزتر را فراهم می‌سازد. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان حجم تولید لیتیوم در صورت احداث این پروژه به قدری بالا خواهد بود که سبب انقلاب در صنعت خودروسازی می‌شود و بزودی باید شاهد جایگزین خودرو‌های بنزینی با برقی در اروپا بود. همچنین طبق ادعای مسوولان این پروژه میزان پیشرفت در پروژه لیتیوم سبز بیش از انتظار بوده است و تاکنون حوالی ۱۵ میلیون پوند برای راه اندازی این زنجیره تولید جمع‌آوری شده است. مقامات بریتانیا نیز حمایت کامل خود را از این پروژه اعلام کرده‌اند.

زنگ خطر برای شرکت‌های معدنی چین به صدا درآمد

چین جز بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لیتیوم در جهان محسوب می‌شود و طبق پیش‌بینی شرکتی‌های معدنی فعال در حوزه لیتیوم در چین تقاضای جهانی برای این فلز معدنی تا سال ۲۰۳۰ بیش از سه میلیون تن افزایش یابد. از این رو چینی‌ها در تلاش‌اند میزان استخراج و تولید مواد معدنی حیاتی از جمله لیتیوم را بالا ببرند. اگرچه بازار لیتیوم در سال جاری با رکود مواجه است ولی احداث پروژه جدید اروپاییان و تبدیل شدن آنها به قطب تولیدکنندگان لیتیوم زنگ خطری برای شرکتی‌های معدنی فعال در حوزه لیتیوم چین است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده