تاریخ: ۱۷ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۵۴۷۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توضیحات میراث فرهنگی درباره بهره‌برداری معدنی از شوش قوم

توضیحات میراث فرهنگی درباره بهره‌برداری معدنی از شوش قوم
‌می‌متالز - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی پیرامون نحوه بهره‌برداری از منطقه «شوش قوم» در شهرستان هریس توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش می‌متالز، وحید نواداد روز سه‌شنبه انتشار اخبار و گزارش‌هایی مبنی بر صدور مجوز از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای بهره‌برداری از «شوش قوم» به اداره کل صنعت، معدن و تجارت را نادرست خواند و افزود: در این رابطه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی هیچ گونه مجوز رسمی برای بهره‌برداری معدنی از این منطقه را به هیچ کس، نهاد و ارگانی صادر نکرده است و هر گونه اظهار نظر در این خصوص نادرست است.

وی به استعلام سازمان صمت آذربایجان شرقی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اشاره و اظهار کرد: چندین سال قبل این سازمان استعلامی درخواست کرده بود که در آن اعلام شده است شوش قوم منطقه‌ای تاریخی نیست.

نواداد با تاکید بر اینکه موضوع استعلام فوق تنها برای تاریخی بودن منطقه و محوطه بود، یادآور شد: طبق پاسخ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی مبنی بر تاریخی نبودن منطقه، سازمان صمت مجوز بهره‌برداری از آن را صادر کرده است.

وی مسوولیت بهره‌برداری از شوش قوم به عنوان معدن را متوجه سازمان صمت دانست و ادامه داد: البته از زمان بهره‌برداری، اعتراضاتی از سوی مردم و دوست‌داران محیط زیست و گردشگری صورت گرفت و با حساسیت فرمانداری شهرستان هریس، مصوبه‌ای در شورای تامین این شهرستان مبنی بر ممنوعیت هر گونه بهره‌برداری تصویب شد.

نواداد مصوبه شورای تامین شهرستان هریس را به معنی لغو مجوز‌های بهره‌برداری معدنی تعبیر کرد و گفت: باید توجه داشت که هرچند این منطقه جزو آثار ثبت شده میراث فرهنگی نیست، اما به دلیل ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری جزو مناطق ارزشمند کشور به شمار می‌رود.

وی مراقبت و حراست از شوش قوم را از مسوولیت‌های ذاتی و اصلی سازمان‌های حفاظت محیط زیست و منایع طبیعی برشمرد و یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به لحاظ وظیفه و مسوولیت‌های اجتماعی تاکنون چندین مکاتبه با نهاد‌های مربوطه انجام داده است تا جلوی هر گونه بهره‌برداری از شوش قوم گرفته شود.

نواداد دلیل اصلی مخالفت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بهره‌برداری معدنی شوش قوم را مسایل گردشگری عنوان و خاطرنشان کرد: این مجموعه رسالت مطالعه، پژوهش، معرفی و در نهایت تلاش برای ثبت آثار تاریخی و گردشگری را بر عهده دارد.

«شوش قوم» منطقه کویری بکر با مساحت بیش از ۶ هکتار در شهرستان هریس و فاصله ۸۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و در میانه جاده هریس-اهر واقع شده است که به دلیل زیبایی‌های خاص جزو مناطق گردشگری آذربایجان شرقی به شمار می‌رود.

این منطقه کویری ناشناخته در قلب مناطق خوش آب و هوای کوهستانی آذربایجان‌شرقی در گذر زمان و در اثر وزش باد‌های شدید به وجود آمده است.

در روز‌های اخیر گزارش‌های مختلفی از صدور مجوز بهره‌برداری معدنی از سوی سازمان صمت آذربایجان شرقی در این منطقه منتشر شد که بازتاب وسیعی در میان دوست‌داران طبیعت و گردشگران داشت.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

عناوین برگزیده