تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۸
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۵۴۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چشم‌انداز مثبت نقره در بازار‌های جهانی و ضعف تقاضا در بازار داخلی

چشم‌انداز مثبت نقره در بازار‌های جهانی و ضعف تقاضا در بازار داخلی
‌می‌متالز - قیمت نقره در بازار‌های جهانی در یک روند صعودی قرار دارد و تحلیل‌گران مدعی‌اند رشد تقاضا همزمان با ثبات تولید نقره احتمال ادامه روند صعودی این فلز را تقویت می‌کند ولی در بازار داخلی شاخص‌ها از چشم‌انداز منفی سرمایه‌گذاران برای نقره خبر می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، قیمت انس نقره به در ماه جاری به بالاترین سطح در طول ۱۳ سال اخیر رسید. نقره بر خلاف انس طلا همچنان با سقف تاریخی خود فاصله دارد ولی در ماه‌های گذشته روند صعودی قوی را آغاز نمود و به فاصله کمتر از ۴ سنت تا ۳۳ دلار در هر انس رسید و سپس ریزشی شد. نقره در سال ۱۹۸۰ به قیمت ۴۸ دلار در هر انس رسید و به شدت ریزشی شد، سپس در سال ۲۰۱۱ دوباره به سقف ۴۸ دلار برگشت و تا فاصله چند سنتی تا ۵۰ دلار نیز پیشروی کرد ولی در یک رالی نزولی قوی ۴ سال بعد به کف ۱۳ دلار به ازای هر تن برگشت و برای سال‌ها در این محدوده باقی ماند تا اینکه روند صعودی جدیدی را در سال ۲۰۲۰ آغاز نمود.

چشم‌انداز مثبت نقره در بازار‌های جهانی و ضعف تقاضا در بازار داخلی

قیمت نقره در یک سال اخیر بیش از ۴۴ درصد افزایش یافته‌ است ولی همچنان با سقف تاریخی خود فاصله دارد. سال گذشته رویترز در گزارشی پیش‌بینی کرد عرضه نقره در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا می‌کند. شکاف عرضه و تقاضای نقره از سال ۲۰۲۰ رشد کرد و اکنون عرضه فعلی پاسخگوی سطح تقاضا نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود رشد بیش از ۴۴ درصدی قیمت نقره در یک سال گذشته تولید دو تولیدکننده بزرگ این حوزه تغییر خاصی نداشته‌است.

چشم‌انداز مثبت نقره در بازار‌های جهانی و ضعف تقاضا در بازار داخلی

بلومبرگ در گزارشی نوشت سطح تولید نقره در سال ۲۰۲۴ به اندازه سال ۲۰۱۰ است و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های محدود برای توسعه معادن جدید، نباید انتظاری برای افزایش تولید نقره در کوتاه‌مدت یا شاید حتی بلندمدت داشت. در طول ماه‌های گذشته همزمان با افزایش شدید قیمت طلا بسیاری از شرکت‌های معدنی از طرح‌های توسعه‌ای خود با هدف افزایش سطح تولید طلا خبر دادند ولی تاکنون برنامه خاصی برای رشد تولیدات نقره مطرح نشده‌است و این مساله چشم‌انداز قیمتی نقره را روشن می‌کند.

با این وجود شاخص آتی نقره در بورس کالا در روند نزولی قرار دارد. این شاخص از اواسط شهریورماه تاکنون بیش از ۸ درصد افزایش یافت ولی شباهتی با قیمت نقره در بازار‌های جهانی ندارد. آتی نقره برای شهریور و مرداد ۱۴۰۳ نیز بر خلاف انتظارات افزایش خاصی نداشت و در یک روند نزولی قرار داشت. برای مثال قیمت آتی نقره شهریور ۱۴۰۳ از اواسط مرداد تا اواسط شهریور نزدیک به ۱۷ درصد کاهش پیدا کرد.

با وجود رشد شدید قیمت نقره در بازار‌های جهانی و چشم‌انداز مثبت به ادامه روند صعودی قیمت‌ها ولی در بازار داخلی نقره چشم‌انداز مثبتی ندارد. در بازار‌های جهانی کشور‌های مختلف در حال افزایش ذخایر نقره خود هستند. واردات نقره چین دو ماه قبل به بالاترین سطح در طول تاریخ رسید. سایر کشور‌های جهان به خصوص کشور‌های صنعتی نیز در حال خرید بیشتر نقره هستند. سال گذشته در ابتدای روند صعودی انس طلا نیز کشور‌های بزرگ جهان با عطش بسیاری بر ذخایر طلای خود می‌افزودند و نتیجه آن شکست سقف تاریخی انس طلا بود. برخی از تحلیل‌گران در هفته‌های گذشته پیش‌بینی کردند انس نقره نیز در ماه‌های آینده سقف تاریخی خود را می‌شکند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین