به گزارش میمتالز، دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن انتقاد از قیمتگذاری دستوری خودرو، توضیح داد: قیمتگذاری دستوری باعث شده سالانه هزاران میلیارد تومان ضرر و زیان نصیب خودروسازان شود، این در حالی است که قیمت خودرو در بازار آزاد بسیار بالاست و فروش به صورت لاتاری انجام و منابع آن به جیب دلالان میرود.
او تاکید کرد: متاسفانه سرکوب مالی قیمت خودرو و جلوگیری از افزایش قیمت خودرو منجر به شکلگیری لاتاری خودرو شده است. اگر میخواهیم مسیر صنعت خودرو اصلاح شود، باید ضمن آزادسازی قیمت، قیمتگذاری دستوری را به طور کامل از این صنعت حذف کنیم.
او گفت: به ازای هر ۱۰۰ خودرویی که در لاتاری فروخته میشود شاید حدود ۲۰ درصد سود نصیب مردم عادی و ۸۰ درصد سود نصیب سرمایهگذاران و دلالان میشود.
دبیر انجمن خودروسازان ایران اعلام کرد: فروش خودرو به صورت لاتاری باعث شده رقم بدهی خودروسازان به قطعهسازان از ۱۰۰ همت فراتر برود.
نعمتبخش گفت: در روزهای آینده انجمن خودروسازان ایران در نامهای به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، درخواست تشکیل جلسهای مشترک، به منظور بررسی منافع عرضه خودرو در بورس کالا برای سهامداران ایران خودرو و سایپا و خریداران خودرو، را ارائه میدهد.
نعمتبخش تاکید کرد: ضرر و زیانهای ناشی از قیمتگذاری دستوری باعث شده آنطور که باید روی کیفیت تولید خودرو اقدامی نشود و در نتیجه خریداران هم از خودروهای تولید شده همیشه ناراضی باشند و از طرفی سهامداران ایران خودرو و سایپا هم سالهای زیاد سودی نبرند.
او با اشاره به نامهای که انجمن خودروسازان برای محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور، ارسال کرده، توضیح داد: در این نامه تاکید شده؛ پس از گذشت ۱۸ تا ۱۹ ماه از ثابت نگه داشتن قیمت خودرو، اگر میخواهیم ۴۰ میلیون سهامدار ایران خودرو و سایپا دیگر با ضرر و زیان مواجه نباشند، بهتر است موافقت خود را با افزایش قیمت خودرو اعلام کنند.
نعمتبخش ادامه داد: با توجه به شرایط موجود، به نظر میرسد بهترین روش، عرضه خودرو در بورس کالا است.
دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: قیمتهایی که در بورس کالا برای خودروها کشف میشود، هم به نفع مصرفکننده است و هم به نفع خودروساز، چون این نرخها نسبت به بازار، پایینتر ثبت میشود و در این مسیر خودروسازان ضرر نمیکنند و از سوی دیگر از نرخ بازار آزاد هم بسیار پایینتر است که مصرفکننده هم از محل آن منتفع میشود.
او اعلام کرد: عرضه خودرو در بورس کالا به نفع اقتصاد ملی، سهامداران و همچنین به نفع خریداران خودرو است و بورس را به سمت مثبت شدن سوق میدهد و با این اتفاق، خودروساز به جای ضرر و زیان، سود کرده و روی کیفیت، توسعه محصول و محصولات جدیدتر کار میکند.