تاریخ: ۱۱ آذر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۲۳
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۳۶۰۵۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل سبدگردان دارایی نیکی مطرح کرد:

چهار ویژگی عرضه خودرو در بورس کالا

چهار ویژگی عرضه خودرو در بورس کالا
‌می‌متالز - مدیرعامل سبدگردان دارایی نیکی اعتقاد دارد؛ کاهش رانت‌جویی، حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، شفافیت در فرآیند عرضه و تقاضا و تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد چهار دلیل مهم برای عرضه خودرو در بورس کالا است.

به گزارش می‌متالز، «یاسر فلاح» مدیرعامل سبدگردان دارایی نیکی، در پاسخ به این پرسش که چه دلیلی برای عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد؟ به مدار اقتصادی، گفت: هرچند در بورس‌های کالای دنیا، عرضه بسیاری از محصولات نهایی از جمله خودرو رایج نیست، اما صنعت خودروی ایران در شرایط خاصی قرار دارد و باید برای حفظ این صنعت، نقشه راهی ترسیم کرد.

او با بیان این‌که در شرایط فعلی دروازه بهبود صنعت خودروسازی، بورس کالا است ، تاکید کرد: ویژگی مهم عرضه خودرو در بورس کالا کاهش رانت‌جویی در شرایط فعلی است؛ چراکه این عرضه بر مبنای اصول رقابتی و شفاف صورت می‌گیرد و اگر نگوییم حذف، حداقل فضای تاخت‌وتاز واسطه‌ها را کم می‌کند و به کاهش فساد و افزایش اعتماد عمومی منجر می‌شود؛ زمانی که معاملات خودرو در سازوکار قانونی بورس انجام شود، رانت‌های ناشی از روش‌های سنتی نیز پایان می‌یابد.

مدیرعامل سبدگردان دارایی نیکی، ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری چالش حل نشده کل اقتصاد، از جمله بازار سرمایه است. ما باید واقعیت‌های اقتصادی را بپذیریم، نمی‌توانیم نرخ تورم، افزایش دستمزدها و در مجموع افزایش هزینه‌ها را در تولید نادیده بگیریم. تولید خودرو با قیمت‌گذاری دستوری، برای تولیدکننده توجیه اقتصادی ندارد. وقتی بورس کالا با فضایی رقابتی و شفاف و بر اساس فرآیند عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده قیمت باشد، عملا نقطه پایانی بر سیاست قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو گذاشته می‌شود.

یاسر فلاح افزود: در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۸ هزار دستگاه (کم‌تر از ۷ درصد از کل فروش خودروی تولیدی سال ۱۴۰۱) از انواع مختلف خودرو در بورس کالا معامله شد، آمارها نشان می‌دهد؛ در آن دوره، نه تنها مصرف‌کنندگان بلکه تولیدکنندگان نیز از این اقدام سود بردند.

او با بیان این‌که تجربه گذشته نشان داد منافع مصرف‌کننده در کنار تولیدکننده با عرضه خودرو در بورس کالا حفظ می‌شود، گفت: قیمت خودروهای عرضه شده در بورس کالا بسیار ارزان‌تر از بازار آزاد بود و مصرف‌کنندگان با قیمت بهتری خودرو خریداری کردند و محصول نهایی با قیمت واقعی‌تر و بدون فشار کاذب به دست مصرف کننده رسید. در بلندمدت نیز با تامین منابع و کاهش زیان انباشته، دست تولیدکننده برای بهبود کیفیت و توسعه محصول بازتر شد.

او با بیان این‌که در بورس کالا، تمام اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا در معرض دید عموم قرار دارد، افزود: در مکانیسم عرضه و تقاضای بورس کالا، هیچ فرآیند غیرقانونی یا مبهمی مشاهده نمی‌شود.

یاسر فلاح، در پایان تاکید کرد: می‌توان گفت عرضه خودرو در بورس کالا، هم‌زمان کاهش رانت‌جویی، حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده، شفافیت در فرآیند عرضه و تقاضا و تعدیل قیمت‌ها در بازار را به همراه دارد و بدون شک نتیجه این چهارمتغیر، بهبود وضعیت صنعت خودروی کشور، رشد تولید، افزایش اعتماد و تحرک نمادهای بورسی است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده