به گزارش میمتالز، عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور بهرهگیری از ریل ملی در این پروژهها و مزایای آن، حمایت از تولید در این مجتمع عظیم صنعتی، مطالبات ذوب آهن از شرکت ساخت و مباحثی از این قبیل را تشریح کرده است.
عباس خطیبی گفت: در راستای تکمیل شبکه ریلی کشور، مجوز ترک تشریفات ۳۰ هزار ریل ۶۰E۱ با گرید R۲۶۰ در سال جاری از سازمان برنامه و بودجه کشور برای سه محور ریلی میانه-اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصد که افتتاح آن انشااالله در سال آینده انجام میشود برای ۲۷ کیلومتر باقی مانده از این محور به ۷ تن ریل نیاز داریم، راهآهن مبارکه- شهرکرد نیز که مراحل مناقصه و انتخاب پیمانکار آن هم انجام شده از پیشرفت کلی ۵۵ درصدی برخوردار است و انشااالله ریل گذاری آن به زودی با ریل ذوب آهن آغاز میشود و، اما کلان پروژه مهم در این بخش، راهآهن چابهار-زاهدان میباشد که در کریدوهای ریلی کشور واقع شده است.
وی ادامه داد: محدوده زاهدان تا خاش این محور در سال ۱۴۰۱ به طول ۱۵۴ کیلومتر با ریل ملی افتتاح شد و مابقی این مسیر یعنی از چابهار تا خاش به طول ۴۷۵ کیلومتر در دست احداث قرار دارد و به میزان ۱۰ تن از این سبد ریلی ۳۰ هزار تنی ذکر شده مربوط به راهآهن چابهار-زاهدان میباشد که با توجه به هدفگذاری وزارت راه و شهرسازی برای اتمام این پروژه تا پایان سال آینده، موضوعیت تامین ریل آن مهم بوده و لذا باید مورد توجه ویژه ذوب آهن اصفهان قرار بگیرد.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در خصوص مزایای جایگزین نمودن حملونقل ریلی با نوع جادهای به ویژه در این سه محور ریلی عنوان شده، اظهار داشت: احداث راهآهن و توسعه شبکه ریلی با توجه به ماهیت آن شرایطی را به وجود میآورد که سبب کاهش تصادفات و حملونقل ایمن، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، فراهم نمودن امکان جا به جایی بارهای حجیم، تخریب کمتر جادهها به ویژه بر اثر جابه جایی مواد معدنی و ... را به دنبال دارد. این مزایا به ویژه در راهآهن چابهار-زاهدان با توجه به نقش ترانزیتی بالا و اتصال به بندر چابهار، بسیار حائز اهمیت است و صنایع و معدن کشور میتوانند از مزایای این کلان پروژه ریلی بسیار منتفع شوند.
عباس خطیبی اضافه کرد: در دو محور ریلی میانه-اردبیل و مبارکه-شهرکرد نیز با توجه به وجود صنایع فولادی و معدنی، توسعه شبکه ریلی بسیار حائز اهمیت و ظرفیتآفرین میباشد.
وی با اشاره به اینکه بومیسازی دانش تولید ریل به همت تخصص نیروی انسانی مجرب ذوب آهن اصفهان برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور یک ظرفیت عظیم و ماندگار است، تصریح کرد: با توجه به تولید ریل در ذوب آهن اصفهان و همچنین نیاز پروژههای ریلی کشور به این نماد بومیسازی بزرگ در تاریخ ایران عزیزمان، بازاری مطمئن برای مصرف در داخل کشور و سپس انشااالله در بخش صادرات فراهم بوده لذا نیاز است رشد تولید ریل بیش از گذشته در برنامه کاری ذوب آهن اصفهان قرار بگیرد، زیرا طبق قانون برنامه هفتم توسعه، ماده ۵۶ آن احداث ۳۲۰۰ کیلومتر شامل خطوط اصلی، فرعی و دو خطهها برای ما تکلیف شده است و همچنین بیش از ۲ هزار کیلومتر راهآهن در کشور در دست احداث قرار دارد که پس از طی شدن مراحل زیرسازی آنها، انعقاد قرارداد خرید ریل صورت خواهد گرفت.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در پاسخ به این سوال که اخذ مصوبه هیات دولت برای تهاتر سنگ آهن مرغوب با ریل ذوب آهن برای تجهیز خطوط ریلی کشور که در سالهای گذشته مطرح بود، هم اکنون در چه مرحلهای قرار دارد چنین پاسخ داد: ذوب آهن اصفهان با توجه به شیوه تولید متمایز با سایر فولادهای کشور برای تولید سبد متنوع محصولات به ویژه ریل به مواد اولیه پایدار نیاز دارد لذا در این خصوص از دو سال گذشته و در کمیسیونهای زیربنایی دولت، وزارت راه و شهرسازی و همچنین سایر مراجع ذیصلاح، حمایت از تولید ذوب آهن و در نظر گرفتن یک مکانیزم موثر برای این شرکت مادر صنعتی مطرح بوده و هنوز هم این موضوع دنبال میشود تا انشااالله رشد تولید ریل ملی با دغدغه کمتر به ویژه در بخش مواد اولیه، برای این مجتمع عظیم صنعتی که از یارانه انرژی هم برخوردار نیست، فراهم شود.
پرداخت مطالباتی که ذوب آهن اصفهان از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور طی این سالها داشته است نیز از جمله سایر سوالات بود که عباس خطیبی در مقام پاسخ به آن چنین گفت: در یک سال اخیر تلاش مان بر این بوده که بدهیها و مطالباتی که ذوب آهن از مجموعه شرکت ساخت داشته را پرداخت کنیم و در حال حاضر در این بخش نسبت به سالهای گذشته، در شرایط بهتری قرار داریم.
منبع: ذوب آهن اصفهان