تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۳۲۱
کد خبر: ۳۶۸۱۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
چالش جدید تولیدکنندگان صنایع پایین‌دست مس

مواد اولیه مس آلیاژی کمیاب و گران شده است

می متالز - این‌روزها تولیدکنندگان صنایع مس در پایین‌دست با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند و کمیاب و گران‌شدن مواد اولیه آنها را دچار مشکلاتی در زمینه تولید کرده است.
مواد اولیه مس آلیاژی کمیاب و گران شده است

به گزارش می متالز، البته فعالان این حوزه معتقدند مهم‌ترین عاملی که تولیدکنندگان را در شرایط بحرانی قرار داده، نوسان نرخ ارز است و این نوسان به‌تازگی در سال جدید دوباره آغاز شده و کار را برای آنها سخت کرده است.
برخی از فعالان در صنایع پایین‌دست این حوزه عنوان می‌کنند که بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه در صنایع پایین‌دست مس از طریق جمع‌آوری ضایعات تامین می‌شود که با توجه به نوسانات نرخ ارز و دلار این صنف هم دست نگه داشته و ضایعات را دپو می‌کنند تا شاید به نرخ بالاتر به فروش برسانند.
 

شرایط سخت تولید

درباره بازار صنایع پایین‌دست مس در امسال و حال‌وهوای این روزهای بازار مس، رضا طاهرزاده، قائم‌مقام شرکت ذوبچن مس آلیاژی اظهار کرد: این روزها دوباره نرخ دلار در نوسان است و ما روزانه به‌دلیل این نوسان‌ها قادر به ادامه کار و تولید نیستیم چراکه درحال‌حاضر به هیچ عنوان نمی‌توانیم به مردم نرخ بدهیم.
درحال‌حاضر قلع وارداتی به کیلویی ۱۱ دلار رسیده است.
با این اتفاق‌هایی که روی می‌دهد، تولیدکنندگان دیگر قادر به کار نخواهند بود.
طاهرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: با اتفاق‌هایی که روی می‌دهد به نظر می‌‌رسد بازار در دست عده‌ای قرار دارد که به یکباره روی یک کالایی تمرکز می‌کنند و نقدینگی را به سمت آن هدایت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه ما در صنایع پایین‌دست مس قادر به تولید ارزش‌افزوده هستیم، عنوان کرد: باید تولیدکنندگان به جای صادرات مس آن را به نیاز داخل اختصاص بدهند تا صنایع پایین‌دست ارزش‌افزوده بیشتری ایجاد کرده و کالایی با ارزش‌افزوده بیشتر صادر کنند.
این درحالی است که به ما به عنوان تولیدکننده امکان تامین مواد اولیه خود را نداریم.
قائم‌مقام شرکت ذوبچن مس آلیاژی ادامه داد: از آنجا که تفاوت نرخ آزاد و دولتی برای صادرکنندگان سود به همراه می‌آورد ترجیح می‌دهند که آن را صادر کنند.
 

نمکی‌ها هم دست نگه می‌دارند

طاهرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: مواد اولیه برای تولید آلیاژ مس، حدود ۸۰ درصد مس و ۵ تا ۶ درصد قلع و سایر مواد مانند سرب و روی است که درحال‌حاضر این مواد اولیه یا موجود نیست یا با قیمت‌های بسیار بالا باید آن را تهیه کرد. این در حالی است که حدود ۷۰درصد مواد اولیه صنایع مس، ازسوی نمکی‌ها تامین می‌شود. زمانی که نوسان در قیمت‌ها ایجاد می‌شود، حتی نمکی‌ها هم دست نگه می‌دارند تا ببینند قیمت‌ها به چه سمتی پیش می‌رود.
وی گفت: این نوسان و دپو کردن، سبب توقف کار تولیدکننده می‌شود و مواد اولیه و هزینه‌های تولید نیز گران می‌شود، از این‌رو قدرت خرید را کاهش می‌دهد.
طاهرزاده افزود: به عبارت دیگر مشتری سال گذشته یک تا دو تن کالا سفارش می‌داد اما درحال‌حاضر درخواست ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلو و در حد رفع نیاز روزانه دارد چون قادر به تامین نیست و با این روند این زنجیره دچار مشکل می‌شود.
وی در ادامه گفت: ما هم‌اکنون به شدت در تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستیم، برخی از مواد اولیه با نرخ ارز آزاد در بازار به فروش می‌‌رسد یا حتی با نرخ ارزان‌تر از داخل آن را صادر می‌کنند، در حالی که صنایع پایین‌دست مس حاضر به خرید با نرخ صادراتی نیز هستند و برای تامین مواد اولیه با نرخ صادراتی نیز مشکلی ندارند.
قائم‌مقام شرکت ذوبچن مس آلیاژی در ادامه با اشاره به محدودیتی که به دلیل تحریم‌ها در زمینه صادرات ایجاد شده است، تصریح کرد: ‌درحال‌حاضر به دلیل تحریم‌ها، کشورهایی که از قبل مشتری ما بودند، دیگر قادر به خرید از ما نیستند، برای نمونه ترکمنستان یکی از مشتریان ما بود که به دلیل تحریم‌ها و نبود تعامل ارزی دچار محدودیت شده و ترکیه را واسطه خرید قرار داده است یا حتی حاضر است به ایران بیاید و هزینه خرید خود را به شکل ریالی پرداخت کند، این در حالی است که ما باید ارز آن را به سامانه نیما پرداخت کنیم.
طاهرزاده ادامه داد: مشتری که به داخل کشور ما آمده و بابت خرید خود ریال به ما داده است چرا باید صادرکننده بابت دلاری که دریافت نکرده آن را به دلار تبدیل کند و به سامانه نیما بازگرداند.
وی در پایان شرایط بازار را نامناسب عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون تولیدکنندگان در دوراهی بسیار سختی قرار دارند؛ از یک سو برای صادرات مشوق‌های صادراتی ندارند و از سوی دیگر صادراتی که به سختی انجام می‌دهند باید تبدیل به ارز کرده و به سامانه نیما بازگردانند، در حالی که باید به ‌دنبال تحکیم پول ملی خود در داخل باشیم.
 

امیدوار به حمایت دولت از زنجیره مس

 مجید دیانت، کارشناس و فعال حوزه مس نیز درباره وضعیت بازار مس در امسال عنوان کرد: مهم‌ترین اتفاق پیش‌رو برای بازار مس تحت تاثیر نوسان‌های نرخ دلار است. دیانت در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مشکل این است که چند نوع دلار در بازار وجود دارد و این موضوع کار را برای تولیدکنندگان سخت می‌کند. دیانت در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز امسال را برای بازار مس چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: بعید به نظر می‌رسد که چشم‌انداز چندان مثبتی برای امسال پیش‌رو باشد و بیشتر مدیران‌عامل‌ و مدیران بازرگانی‌ها امیدوارند امسال را به سلامت بگذرانند، مگر اینکه گشایشی و تصمیم‌گیری کلانی در کشور روی دهد. این کارشناس حوزه مس در ادامه تاکید کرد: به هر حال تا زمانی که صادرات نباشد و تحریم‌ها به طورجدی ادامه داشته باشد، کار کردن سخت است و تولیدکنندگان با بیم و امید پیش می‌روند. دیانت در پایان گفت: امیدواریم دولت از تولید و زنجیره مس حمایت کافی به عمل آورد تا بتوان نیاز داخل را تامین کرد.

عناوین برگزیده