تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۴۷
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۶۸۳۳۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

دود خصوصی نشدن صنعت خودرو در چشم مردم

دود خصوصی نشدن صنعت خودرو در چشم مردم
‌می‌متالز - یک کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد که مانع‌تراشی مخالفان واگذاری شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی باعث شده است تا مردم ضرر‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شوند.

به گزارش می‌متالز، عمادالدین جعفری، کارشناس صنعت خودرو، درمورد خصوصی‌سازی صنعت خودرو گفت: حدود ۲۰ سال است که اصل ۴۴ قانون اساسی اعلام کرده است باید صنعت خصوصی‌سازی شود و مساله مهمی که وجود دارد این است که ما در همه دولت‌ها شاهد بوده‌ایم که وقتی نامزد‌های ریاست‌ جمهوری می‌خواستند رأی بدست بیاورند وعده می‌دادند که صنعت خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار خواهند کرد و بالاخره، بعد از ۴۶ سال بخش خصوصی توانست مدیریت ایران‌ خودرو را از دولت بگیرد. اما باید به این مساله توجه کرد که الان خیلی‌ها می‌گویند ایران‌ خودرو واگذار شده و کروز صاحب این شرکت خودروسازی شده است ولی این‌طور نیست؛ چراکه اگرچه کروز سال‌هاست حدود ۶۰ درصد سهام ایران‌ خودرو را در اختیار داشته ولی دولت اجازه نمی‌داده کسی که بیشترین سهم را در اختیار داشته است مدیرعامل را تعیین کند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: هم اکنون در شرکت‌های خودروسازی به خاطر این که مدیریت آنها دولتی است و یک سری از افراد نفوذ دارند بسیاری از حقوق‌هایی که داده می‌شده است، دیگر داده نمی‌شود و یا خیلی از هزینه‌هایی که به شرکت‌های خودروسازی تحمیل می‌شده است الان دیگر تحمیل نمی‌شود و همه اینها دست به دست هم داده‌اند تا دوستانی که مخالف واگذاری ایران‌ خودرو به بخش خصوصی هستند نگران شوند.

جعفری مطرح کرد: اگرچه افرادی که از بودن شرکت‌های خودروسازی در انحصار دولت منفعت می‌برند و از واگذاری آنها به بخش خصوصی ناراضی هستند و حاضر نیستند از موضع خود کوتاه بیایند ولی باید واقع‌بین باشیم. چون اگر شرکت‌های خصوصی مدیریت درستی نداشته باشند براحتی می‌توان مدیریت را از آنها گرفت؛ هرچند که تجربه ثابت کرده است برای این که بخواهند مدیریت را از دولت بگیرند بیش از ۴۰ سال زمان صرف شده است و به نظر بنده، این خیلی سخت‌تر است که وقتی مدیریت دولتی باشد این مدیریت از آنها گرفته شود در حالی که اگر بخش خصوصی نتواند پاسخگو باشد و مدیریت خوبی نداشته باشد دولت می‌تواند دوباره مدیریت خودروسازی را به دست بگیرد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بعد از این همه سال، شرکت‌های خودروسازی ایران‌ خودرو و سایپا با واگذاری به بخش خصوصی می‌توانند شرایط بهتری پیدا کنند. چون نه تنها به دولت‌ها بلکه به مردم زیان‌های مختلفی وارد شده است و علتش این است که ما همیشه چوب یک تعداد از افراد را خورده‌ایم که دنبال منافع شخصی خود هستند و همیشه برای تغییرات اساسی مانع‌تراشی کرده‌اند. چون سودشان در گروی تغییر نکردن این سیستم بوده است و همیشه مردم تاوان داده‌اند.

جعفری افزود: وقتی شخصی، کارخانه‌ای را در اختیار دارد تمام تلاش خود را می‌کند که کارخانه به سوددهی برسد و هر سال و هر ماه، آمار زیان نمی‌دهد. چون باید کاری کند کارخانه‌ای که در اختیار دارد و برای آن هزینه می‌کند سودده شود. اما وقتی که مدیریت، دولتی می‌شود و زیان‌ها را دولت می‌پردازد خیلی از افراد دخالت‌هایی می‌کنند و معمولاً مدیرانی که انتخاب می‌شوند لایق نیستند و سفارشی انتخاب می‌شوند و ما سال‌هاست که مشاهده کرده‌ایم صنعت خودرو، مدیران قابلی را به خود ندیده است. اما به نظرم از این به بعد و با واگذاری شرکت‌های خودروسازی ایران‌ خودرو و سایپا به بخش خصوصی، صنعت خودرو وضعیت بهتری خواهد داشت و خصوصی‌سازی می‌تواند به این موضوع کمک زیادی کند و در این میان، امیدوار هستم مدیریت سایپا هم به بخش خصوصی واگذار شود و دو شرکت خودروسازی ایران‌ خودرو و سایپا از وضعیتی که در این سال‌ها داشته‌اند خارج شوند و روند خوبی پیدا کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین