تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۷
بازدید: ۳۵
کد خبر: ۳۶۹۳۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مرکز پژوهش‏‏‌های مجلس اثرات بودجه ۱۴۰۴ بر کسب‌وکار‌های معدنی را بررسی کرد؛

پاشنه آشیل رشد ۱۳ درصدی

پاشنه آشیل رشد ۱۳ درصدی
‌می‌متالز - حقوق دولتی معادن، تبدیل به پاشنه‌آشیل رشد این بخش مهم اقتصاد شده است. برنامه مالی دولت در سال ۱۴۰۴ نشان می‌دهد راه توسعه معدنی کشور از مسیر مالیه سیاست‌گذار مسدود یا دست‌کم باریک است و تولیدکنندگان معدنی در اقصی‌ نقاط کشور احتمالا سال سختی را پیش رو خواهند داشت.

به گزارش می‌متالز، در حالی که سال آینده سال نخست برنامه هفتم و سرآغاز مطالبه رشد سالانه ۱۳ درصدی بخش معدن است، شرایط برای تحول تولید در این حوزه مهیا نیست. فعالان بخش معدن معتقدند افزایش غیرکارشناسی ضریب دریافت حقوق دولتی و عوارض معادن درحالی که نه تولید افزایش یافته و نه حتی قیمت محصولات، علت العلل تعطیلی ۶۵‌ درصد معادن کشور است. بررسی‌ها حاکی از این است که در ایران بیش از استاندارد جهانی حقوق دولتی دریافت می‌شود که حتی تناسبی با میزان تولید ندارد و درعین حال در برآورد و تعیین نرخ، هیچ مشورتی با تشکل‌های تخصصی نمی‌شود.

در حال حاضر کارشناسان معتقدند دولت برای تحقق رشد ۱۳ درصدی در حوزه معدن باید رویکرد خود را نسبت به حقوق دولتی اصلاح کند. فشار مضاعف، به سطح تولید و اشتغال آسیب می‌زند. به گفته آنها افزایش حقوق دولتی معادن در طول ۴ سال گذشته با وضعیت اقتصاد در حوزه معدن، هماهنگ نیست و موجب شده بر بنگاه‌های معدنی به‌ویژه واحد‌های کوچک و متوسط، فشار چشمگیری وارد شود. چالش دیگر در مورد حقوق دولتی معادن نحوه هزینه کرد این حقوق است. بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ بیانگر این است که سهم معادن از حقوق دولتی اخذ شده روند کاهشی دارد.

با وجود این بررسی موارد مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی در بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ از سوی بازوی پژوهشی مجلس نشان می‌دهد به‌رغم پیش‌بینی افزایش ۱۸‌ درصدی رشد قیمت مواد معدنی، سرجمع مقدار حقوق دولتی پیش‌بینی‌شده تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است. بر اساس این بررسی به‌رغم تصریح قوانین و مقررات مبنی بر ١٠٠‌ درصد تخصیص یافته بودن حقوق دولتی اخذشده از معادن، درسال ١۴٠۴ تنها ۳۱.۲ درصد از پیش‌بینی حقوق دولتی اخذ شده برای هزینه به بخش معدن بازگردانده خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که طبق روال سنوات قبل احتمالا، میزان اعداد تخصیصی به مراتب کمتر از مقدار مصوب خواهد بود؛ به طور مثال تنها ۲.۸ درصد از حقوق دولتی اخذ شده در سال ١۴٠٢ به استان‌های محل معادن تعلق گرفته است. از سوی دیگر با توجه به پیش‌بینی میزان رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در سال آینده در واقع میزان مصوب تخصیص حقوق دولتی نسبت به قانون بودجه سال ١۴٠٣ کاهش یافته است. این موضوع همچنین بیانگر این است که با لحاظ تورم سالانه، میزان تخصیص حقوق دولتی به بخش معدن نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

این در حالی است که بر اساس ماده ۱۴ قانون معادن، باید ۱۲ درصد حقوق معادن به منابع طبیعی، ۱۵ درصد به اهالی منطقه برای جاده سازی و سایر امور عمرانی منطقه، ۶۵ درصد به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تجهیز معادن به منظور ایجاد آزمایشگاه‌های خوب، خرید ماشین‌آلات معدنی و ورود فناوری روز معادن اختصاص یابد و بقیه به خزانه واریز شود.

پاشنه آشیل رشد ۱۳ درصدی

بررسی بخش‌های دیگر لایحه بودجه بخش معدن در سال ۱۴۰۴ بیانگر این است که مشخص شدن میزان دریافتی ناشی از خسارت‌های بهره‌برداری از معادن و فعالیت‌های صنایع معدنی در جداول بودجه می‌تواند چالش‌زا باشد. از سوی دیگر سرجمع اعتبارات (طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و هزینه) پیشنهاد شده برای سازمان زمین‌شناسی کمتر از یک‌سوم میزان مشخص شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت تحقق اهداف اکتشافی مندرج در قانون برنامه هفتم پیشرفت است. در نهایت با فرض میزان مشخصی از افزایش قیمت‌های مواد معدنی (مطابق پیش‌بینی‌ها) و تورم تولیدکننده بخش معدن، درآمد‌های در نظر گرفته شده برای ایمیدرو خوش‌بینانه به نظر می‌رسد.

در قسمت مربوط به درآمد‌ها مشاهده می‌شود برای ردیف درآمدی حاصل از اعمال عوارض بر صادرات مواد خام و محصولات معدنی و لغو معافیت مالیاتی صادراتی مواد خام و نیمه‌خام عدد مشخص شده است، مقدار درآمد این دو ردیف در قانون بودجه سال گذشته به صورت نمادین و با عدد یک میلیارد ریال مشخص شده بود.

در مورد وضع عوارض حمل‌ونقل جاده‌ای بارهای مواد معدنی، با توجه به برآورد درآمد ٣٨٠‌ هزار میلیارد ریالی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال ١۴٠۴ از جابه‌جایی کلیه بار‌ها در جاده (با لحاظ روند افزایشی این درآمد در طول سال‌های اخیر)، عدد مشخص شده برای ۵ واحد‌ درصد افزایش عوارض جابه‌جایی بارهای معدنی در جداول لایحه حدود ٢۵‌ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. این درحالی است که در بخش دوم لایحه بودجه، این عدد، دو برابر و به میزان ۵٠‌ هزار میلیارد ریال پیشنهاد شده است. این امر با بند ٣ سیاست های کلی برنامه ۵ ساله هفتم مبنی بر واقعی کردن منابع، مغایر به نظر می‌رسد.

پاشنه آشیل رشد ۱۳ درصدی

همچنین مشخص شدن میزان دریافتی بابت خسارت‌های بهره‌برداری از معادن و فعالیت های صنایع معدنی، بر اساس جزء «۵» بند «الف» ماده (۴٣) قانون برنامه ششم توسعه که در جزء «۷» بند «ب» ماده (۴٨) قانون برنامه هفتم پیشرفت نیز تنفیذ شده، در جداول بودجه می‌تواند چالش زا باشد. زیرا بیم آن می‌رود که ماده قانونی مذکور به عنوان حکمی عمومی میان تمام معادن و هزینه‌ای اضافه بر حقوق دولتی در میان مسوولان استانی تلقی شود. تحمیل این هزینه می‌تواند فعالیت های معدنی، به خصوص معادن کوچک و متوسط را با چالش‌هایی مواجه کند.

با توجه به ریسک فزاینده فعالیت در حلقه اکتشاف معادن، سازمان زمین شناسی و اعتبارات آن از اهمیت ویژه‌ای در بخش معدن برخوردار هستند. سرجمع طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و اعتبارات هزینه‌ای سازمان زمین شناسی (مرتبط با وظایف حاکمیتی آن در بخش معدن و صنایع معدنی) در بخش دوم لایحه بودجه سال ١۴٠۴ به حدود ۲۷۴۶۰ میلیارد ریال می‌رسد.

این عدد هرچند حاکی از رشد اعداد مصوب در این خصوص نسبت به سال گذشته است، اما علاوه بر احتمال عدم تخصیص، با اعداد مورد نیاز و اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت دستیابی به اهداف اکتشافی مندرج در برنامه هفتم پیشرفت (۸۵ هزارمیلیارد ریال اعتبار در سال ١۴٠۴) فاصله دارد و تنها ٣٢‌ درصد عدد اعلام شده است.

در نهایت با توجه به گسترش فعالیت های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، هزینه‌ها و درآمدهای این سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه در بخش دوم لایحه بودجه سال ١۴٠۴ مورد بررسی قرار گرفت. پیش‌بینی شده که درآمد‌ها و هزینه های این سازمان در سال ١۴٠۴ به ترتیب ۲۳.۸ و ۳۵.۹ درصد رشد داشته است. این در حالی است که با توجه به پیش‌بینی رشد ۱۸.۰۶ درصد قیمت‌های مواد معدنی و ۳۴.۴ درصد هزینه های تولیدکنندگان این بخش، این پیش‌بینی در طرف درآمد‌ها با خوش‌بینی همراه است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده