تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۴ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۷۲۸۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اروپا در رقابت با چین بر سر مواد معدنی کمیاب دچار چالش شده است

اروپا در رقابت با چین بر سر مواد معدنی کمیاب دچار چالش شده است
‌می‌متالز - کارشناسان بر این باورند اروپا تا سال ۲۰۳۰ احتمالاً تنها قادر خواهد بود بخش کمی از مواد معدنی کمیاب مورد نیاز خود برای تولید خودرو‌های برقی و توربین‌های بادی را تولید کند؛ عمدتاً به دلیل رقابت ارزان قیمت از سوی چین که تولیدکننده غالب این مواد است.

به گزارش می‌متالز، اروپا و ایالات متحده در سال‌های اخیر در تلاش بوده‌اند تا تولید و فرآوری داخلی مواد معدنی کمیاب را افزایش دهند و وابستگی به چین را کاهش دهند؛ چرا که چین حدود ۹۰ درصد از مواد معدنی کمیاب فرآوری‌شده در سطح جهان را تأمین می‌کند.

امروزه فاصله هزینه‌ای بین زنجیره ارزش چین و زنجیره ارزش احتمالی در اروپا بین ۲۰ تا ۴۰ درصد است. در برخی موارد این فاصله حتی بیشتر بوده و محصولات چینی ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزان‌تر هستند.

تقاضای سالیانه اروپا برای مواد معدنی کمیاب مورد استفاده در آهنربا‌های دائمی فوق‌العاده قوی که در خودرو‌های برقی و توربین‌های بادی به کار می‌روند، قرار است تا سال ۲۰۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته و به ۳۰ هزار تن برسد؛ ارزشی معادل ۱.۵ میلیارد یورو. در حالی که انتظار می‌رود تا آن زمان اروپا کمتر از ۵۰۰۰ تن از این مواد را تولید کند.

با وجود اینکه چین ۶۵ درصد از عرضه معادن خاکی کمیاب در جهان را تأمین می‌کند، ذخایر بزرگ مواد معدنی در نقاط دیگر وجود دارد و بسیاری از آنها در حال توسعه هستند. اما از میان ۵۰ پروژه معدنی خارج از چین که هدف دارند تا سال ۲۰۳۰ تولید خود را آغاز کنند، تنها ۲ تا ۵ پروژه از نظر اقتصادی قابل راه‌اندازی خواهند بود که عمدتاً به دلیل قیمت پایین مواد معدنی کمیاب است.

این پروژه‌ها در سال تقریباً ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ تن از مواد معدنی کمیاب تولید خواهند کرد و تنها ۶۰۰۰ تن از نوع مورد نیاز برای ساخت آهنربا‌های دائمی خواهند بود. وی افزود که بازیافت می‌تواند به تأمین مواد معدنی کمیاب در اروپا کمک کند، اما تنها پس از سال ۲۰۳۵ زمانی که آهنربا‌های قدیمی کافی موجود شوند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده