به گزارش می متالز، حدود ۴۰ سال پیش، هنگامی که مردم ایران، نهال تازه انقلاب را در خاک میهن کاشته بودند و با تمام وجود از آن حراست میکردند، بنیان یکی از بزرگترین پروژههای صنعتی کشور در استان اصفهان گذاشته شد و صنعت فولادسازی درایران، رنگ توانمندی و بومی سازی به خود گرفت.
درست در ۷۵ کیلومتری جنوبغربی شهر اصفهان، شهری آهنین به وسعت ۳۵ کیلومترمربع استقرار یافته که محرک بسیاری از صنایع بالادستی و پاییندستی است و با به کارگیری دانشمندان، مهندسان و متخصصان کشور، گامی بلند در راستای تولید ملی و بومی سازی انواع محصولات فولادی برداشته است.
شرکت فولاد مبارکه اصفهان با برخورداری از آخرین دستاوردهای فن آوری مدرن صنعت تولید فولاد، بهره مندی از نیروی انسانی متخصص و مجرب، محصولات تولیدی خود را به روش مشتری محوری به بازارهای داخل و خارج عرضه مینماید. محصولات این شرکت شامل کلاف و ورقهای سرد و گرم، کلافهای اسیدشویی شده، کلاف نوار باریک و تختال است که مطابق با استانداردهای بین المللی و ملی فولاد تولید میگردد.
محصولات این شرکت به ۳۰ کشور جهان در اروپا، آمریکای شمالی، خاور دور، آفریقا و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است.
فولاد مبارکه در سال ۹۷ شاهد فروش ریالی به عدد ۲۳ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان شد که با وجود تحریم ها، ۴۸ درصد نسبت به مدت مشابه گذشته افزایش داشته است.
حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به رشد تولید و فروش این شرکت در سال ۹۷ اظهار کرد: در سال ۹۷ و بر اساس گزارشهای رسمی شرکت، بیش از ۶ میلیون و ۷۸۸ هزار تن محصول در فولاد مبارکه تولید شده که این شرکت، ۶ میلیون و ۷۱۵ هزار تن از تولیدات خود را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش رسانده است.
وی ادامه داد: میزان فروش ریالی فولاد مبارکه در سال ۹۷ به عدد ۲۳ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان رسید که ۴۸ درصد نسبت به سال قبل بالاتر است.
عظیمیان تصریح کرد: ورق گرم، بیشترین سهم را در تولید و فروش شرکت داشته است و سهم آن به ۶۶ درصد از کل فروش میرسد و تولید این محصول در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بیش از ۸ درصد رشد را نشان میدهد.
وی تاکید کرد: فولاد مبارکه به عنوان مولود انقلاب اسلامی در حال حاضر با ۱۰.۲ میلیون تن تولید، ۵۰ درصد تولید کشور را در اختیار دارد و زنجیره تولید این شرکت از بالا دست تا پایین دست صنعت فولاد گسترده است.
سید مهدی نقوی مدیر ناحیۀ نورد سرد شرکت فولاد مبارکه، با تاکید بر اینکه با با همت کارکنان سختکوش ناحیۀ نورد سرد، تولید محصولات این ناحیه در دوماهه اول سال ج اری به ۲۷۴ هزار تن رسید گفت: در دوماهۀ اول سال «رونق تولید»، میزان تولید محصولات سرد در این ناحیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱ درصدی داشت.
وی ادامه داد: محصولات پوششدار بهطور متوسط ۴ درصد رشد داشته و تولید آن به ۷۰ هزار تن طی دوماهۀ ابتدایی سال جاری رسیده است. ضمن اینکه میزان تولید محصول قلعاندود به رشد قابلتوجه ۹ درصد رسیده است.
مدیر ناحیۀ نورد سرد فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: مهمترین دلایل کسب این رکورد و افزایش تولیدات را میتوان کاهش توقفات خطوط ناحیۀ نورد، افزایش تن بر ساعت تولید، بهبود برنامهریزی تولید و حمل محصول عنوان کرد.
نقوی افزود: باتوجه به اختلاف قیمت محصولات داخلی و مشابه خارجی و عزم کشور برای کاهش واردات محصولات سرد و جلوگیری از خروج ارز، تولید حداکثری محصولات کیفی در سال ۹۸ بهمنظور تأمین نیاز مشتریان پاییندست در دستور کار ناحیۀ نورد سرد فولاد مبارکه قرار گرفت.
مدیر ناحیۀ نورد سرد از صنایع خودروسازی، تولیدکنندگان لوازمخانگی، فیلترسازان، بشکهسازان و سایر صنایع پاییندستی بهعنوان مشتریان عمدۀ ناحیۀ نورد سرد نام برد و گفت: برنامهریزی برای تداوم و بهبود هرچه بیشتر ظرفیت تولید در این ناحیه در حال انجام است.
عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه سپاهان، با تأکید بر اینکه ۷۵ درصد از تکنولوژی صنعت فولاد کشور بومی سازی شده است گفت: استفاده از چراغ دانش میتواند در توسعۀ تکنولوژی و چرخۀ تولید و اقتصاد کشور نقش بهسزایی داشته باشد.
وی با بیان اینکه در چشمانداز و هدفگذاریهای جدید فولاد مبارکه دستیابی به دانش فنی روز و تکنولوژی فولاد ترسیم شده است ادامه داد: بهگونهای برنامهریزی کردهایم تا پنج سال آینده به این هدف مهم و تعیینکننده برسیم. اینکه فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکنندۀ فولاد کشور و خاورمیانه است خوب است، ولی کافی نیست؛ باید از این مرحله عبور کنیم و صاحب تکنولوژی شویم. در این صورت است که میتوانیم مجموعۀ کاملی باشیم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه سپاهان ضمن ابراز خرسندی از دستیابی به دانش فنی تولید گندله و آهن اسفنجی در کشور تصریح کرد: در حال حاضر با اتکا به دانش فنی شرکتهای داخلی ۷۵ درصد تکنولوژی تولید فولاد را کسب کردهایم و نیاز به تلاش بیشتری است که به ۱۰۰ درصد تکنولوژی بومی دسترسی پیدا کنیم و برای تحقق این امر راهی جز استفاده از دانش داخلی که بهخصوص در دانشگاهها تولید میشود نداریم و این برای صنعت فولاد کشور یک الزام است.
طالبی رئیس دانشگاه اصفهان هم در این باره گفت: ظرفیت و پتانسیل دانشگاهها بسیار بالاست و شاید هماکنون از ۵۰ درصد این ظرفیت استفاده میشود. این تجربۀ شرکتهای بزرگ و موفق دنیاست که دانشگاهها را به دل صنعت بردهاند. رمز موفقیت در این مقوله این است که دانشگاه در همکاری نزدیک با صنعت قرار داشته باشد و در اتاقهای فکر مشترک از دانش کسبشده استفاده کند.
ایرج ترابی، مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، گفت: برای آبیاری فضای سبز و تأمین نیاز آب صنعتی برخی واحدهای شرکت، طی قراردادی که با مدیریت آب و فاضلاب استان منعقد گردیده، ایجاد شبکه جمعآوری پساب ۹ شهر از شهرستانهای لنجان و مبارکه با سرمایهگذاری بالغبر ۳۲۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار داد و خوشبختانه این پروژه که بهنوعی ملی است اکنون در برخی بخشها مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
وی در همین خصوص افزود: پروژۀ جمعآوری پساب شهرستانهای همجوار، علاوهبر اینکه حدود ۳۰ درصد آب موردنیاز شرکت را تأمین میکند، درعینحال از جاری شدن این پسابها در بستر زمین، سفرههای آب زیرزمینی و زایندهرود و بروز برخی بیماریها جلو گیری میکند.
فولاد مبارکه در راستای اجرای قانون ۱۶۰۰ هکتار فضای سبز در سطح شرکت گسترانیده است. حفظ محیطزیست، همهساله در تدوین اهداف سالانه و استراتژیهای بلندمدتِ شرکت فولاد مبارکه، بهعنوان یک اصل مدنظر قرار داده میشود.
محسن ستاری، رئیس محیطزیست شرکت فولاد مبارکه با تاکید اینکه حرکت به سمت پسماند صفر از راهبردهای اصلی فولاد مبارکه است تصریح کرد: این شرکت در یک مرحله با توسعۀ تصفیهخانههای خود توانست ۲۰ درصد از پساب تصفیهشده را به ابتدای خط بازگرداند.
وی ادامه داد: با تغییر رویکرد مدیران و طراحان واحدهای فولادی، امروز صنعت فولاد در جهان صنعتی دوستدار محیطزیست است. فولاد مبارکه از ابتدای راهاندازی، اثرات زیستمحیطی فعالیتهایش در منطقه را با کمک تیم دانشگاهی و سازمان محیطزیست مورد بررسی قرار داده، تصریح کرد: بر همین مبنا، این شرکت زیرساختها را برای کنترل آلایندهها، تصفیه پسابها و مدیریت پسماند در نظر داشته است.
ستاری با تاکید بر اینکه محصولات فولادی ازجمله معدود محصولاتی است که ۱۰۰ درصد امکان بازیافت دارد. گفت: در حال حاضر چندین شرکت در راستای فراوری و تبدیل ضایعات به یک ماده با ارزش با فولاد مبارکه همکاری میکنند، فراوری ضایعات و استفادۀ مجدد از آنها بهجای مواد طبیعی و خام در سیکل تولید، در کاهش مصرف منابع طبیعی نیز به میزان قابلتوجهی مؤثر است.
حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه شرکت فولاد مبارکه برای چهارمین سال متوالی تندیس طلایی حمایت از حقوق مصرفکنندگان را کسب کردگفت: تمام توان خود را برای حمایت از حقوق مصرفکنندگان به کار بستهایم و با طراحی چندین سیستم سیستم
برای تسریع ارسال سفارش مشتریان و تسهیل فرایند امور مصرفکنندگان، درصددیم تا سهم خود را در احترام و پاسداری از حقوق مصرفکنندگان بهطور کامل ایفا کنیم.
وی تأکید کرد: مشتریمداری و خطمشی و سیاست تکریم مشتریان، موجب شده فولاد مبارکه همواره فراتر از الزامات و استانداردها گام بردارد. این شرکت در تنظیم و ارائۀ خدمات با استفاده از پیگیری و نظارت از راه دور مشتریان موفقیتهای چشمگیری داشته است؛ بهنحویکه مشتریان از طریق اینترنت و سایت فولاد مبارکه میتوانند عملیات فروش را با تمام جزئیات پیگیری کنند و بر آن نظارت داشته باشند.
مدیرعامل فولاد مبارکه ایجاد مراکز فروش متعدد در سراسر کشور از سوی فولاد مبارکه بهعنوان چرخهای برای توزیع عادلانۀ محصولات فولاد مبارکه یاد و تصریح کرد: رسالت این مراکز خدماتی توزیع عادلانۀ محصولات گروه فولاد مبارکه به مشتریان خرد است.
گروه شرکتهای فولاد مبارکه اصفهان در حال حاضر مواد اولیه بیش از ۳۰۰۰ کارخانه و کارگاه تولیدی کشور در صنایع لوله و پروفیل، نفت و گاز و پتروشیمی، خودرو، موتورهای الکتریکی، لوازم خانگی، فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتیسازی و سازههای دریایی را تأمین مینماید.
شرکت هر ساله بخشی از محصولات خود را در راستای ارتقای کیفیت، برآورده نمودن نیازهای ارزی و حضور مستمر در بازارهای جهانی و توسعه آن صادر میکند و با توجه به اعتبار کسب شده در بازار جهانی هماکنون پتانسیل و اعتبار لازم جهت صادرات به بیش از ۳۸ کشور دنیا را دارد.