به گزارش می متالز، سیدابوالفضل موسوی بیوکی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اعلام آمادگی کشورهای عراق و سوریه برای ساخت راه آهن ایران- عراق-سوریه، گفت: بر اساس این طرح، خط راه آهن از منطقه خلیج فارس آغاز شده و از طریق منطقه شلمچه-بصره به سوریه و دریای مدیترانه می رود.
نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی ترانزیت کالا از چهار روش ترانزیت هوایی، دریایی، جاده ای و ریلی صورت می گیرد و بر اساس آمارها ترانزیت ریلی نسبت به اقسام دیگر آن، هزینه کمتری داشته و مقرون به صرفه تر است.
وی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ایران، بهترین راه کار برای انتقال کالا و ترانزیت، توسعه حمل و نقل ریلی است، اما متأسفانه در این حوزه کمبود و ضعف های بسیاری وجود دارد.
موسوی بیوکی با اشاره به تأکید قوانین بالادستی برای توسعه حمل و نقل ریلی در کشور، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه کل کشور، سالانه یک درصد حمل و نقل ریلی افزایش پیدا کند، البته این مسئله تنها معطوف به زیرساخت های داخلی نیست بلکه باید زیرساخت های خارجی نیز با همکاری کشورها توسعه یابد.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: راه آهن خلیح فارس به مدیترانه عملا تکمیل کننده راه آهن شمال به جنوب است، زیرا بر اساس آن پروژه در صورت تکمیل راه آهن رشت- آستارا، ایران می تواند از طریق کشور آذربایجان، کالاها را به کشورهای اروپایی صادر کند.
وی تصریح کرد: مقامات کشورهای اروپایی بارها در دیدار با مقامات کشورمان از توسعه زیرساخت های ریلی ایران استقبال کرده اند، بنابراین این موضوع نشان می دهد که توسعه حمل و نقل ریلی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را برای تقویت زیرساخت های حمل و نقل ریلی از طریق تخصیص اعتبارات مناسب صورت خواهد داد.