تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۴۴۵۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بیشترین ذخایر معدنی قلع متعلق به کدام کشورها است؟

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قلع دنیا

می متالز - بخش عمده‌ای از ذخایر معدنی فلز قلع دنیا متعلق به کشورهای آسیای شرقی است و در این میان چین به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده معدنی قلع دنیا بیشترین سهم از ذخایر معدنی این فلز را نیز در اختیار دارد. اندونزی، بولیوی و برزیل در ادامه در رتبه‌های بعدی تولید معدنی این فلز قرار دارند.
بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قلع دنیا

به گزارش می متالز، در نمودار 1 سهم کشورهای مختلف دنیا از ذخایر معدنی قلع براساس اطلاعات سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا آورده شده است. براساس اطلاعات این سازمان میزان ذخایر قطعی فلز قلع در سراسر جهان، برابر 4 میلیون و 700 هزار تن قلع محتوی تخمین زده می‌شود که کشور چین با دارا بودن یک میلیون و 100 هزار تن قلع در رتبه اول دنیا به‌لحاظ ذخایر معدنی این فلز قرار دارد. کشورهای اندونزی، بولیوی، برزیل، استرالیا، روسیه، مالزی، تایلند و کونگو به ترتیب در رتبه‌های بعدی تولید این فلز قرار گرفتند.

قلع فلزی است که تولید آن از محصولات بازیافتی این فلز بسیار رایج و نتیجه بخش است، عموما در تولید فلز تصفیه شده قلع، بین 15 تا 19 درصد از قراضه (منابع ثانویه) استفاده می‌شود و مابقی از تولیدات معدنی تأمین می‌شود. همین امر نیز سبب شده تا درکنار تولید معدنی، بازیافت این فلز نیز بسیار مورد توجه قرار گیرد.

همانطور که در نمودار 2 مشاهده می‌شود، چین به‌عنوان کشوری که دارای بیشترین ذخایر معدنی قلع است با تولید 90 هزار تن قلع در رتبه اول تولید معدنی این فلز در سال گذشته میلادی قرار گرفت. همچنین این کشور 29 درصد تولید جهانی معدنی قلع را به خود اختصاص داد.  میزان تولید معدنی قلع چین در سال 2018 نسبت به سال قبل خود 3.2 درصد کاهش یافت.

اندونزی نیز علاوه بر آنکه در رتبه دوم ذخایر قلع دنیا قرار دارد، در سال 2018 در رتبه دوم تولید معدنی این فلز نیز قرار گرفت و با تولید 83 هزار تن قلع محتوی معدنی، سهم 26.7 درصدی از تولید معدنی این فلز را به خود اختصاص داد.

میانمار کشوری که تنها 2 درصد از ذخایر معدنی این فلز را در اختیار دارد اما با تولید 45 هزار تن قلع در سال 2018 معادل 14.5 درصد از تولید معدنی جهانی این فلز را به خود اختصاص داد. این کشور در سال‌های اخیر روند کاهشی را در زمینه تولید قلع داشته است و باتوجه به سهم بالای این کشور در تولید جهانی قلع، این کاهش بر تولید جهانی معدنی قلع نیز موثر واقع شده است.

در حال حاضر، عمده قلع تولیدی در دنیا به مصرف لحیم‌کاری می‌رسد و کاربردهای مواد شیمیایی، ورق‌های فولادی قلع‌اندود، باتری‌ها و تولید آلیاژها در رده‌ها بعدی مصرف این فلز قرار دارند. با این حال، باتوجه به چشم‌انداز بازار خودروهای الکتریکی، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای قلع از محل باتری‌ها افزایش یابد؛ علاوه بر آن، نظر به ویژگی‌های قلع انتظار می‌رود که این فلز به‌زودی جای خود را در مصارف جدید و مدرن همچون کاتالیزورها نیز باز کند.

عناوین برگزیده