به گزارش می متالز، این طرح سرمایهگذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه ۲ مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» را دربرمیگیرد و امید میرود با این طرح ارتباط همه جانبهای بین کشورهای اوراسیایی برقرار شود. این ارتباط میتواند در زمینه ساخت مسیرهای حملونقل، زیرساخت انرژی، بندر و بیش از اینها باشد. نکته قابل توجه آن است که توسعه ساختار انرژی و حملونقل به طور ویژه به مقدار زیادی مس نیاز دارد و کارشناسان پیشبینی میکنند با اجرای این طرح، سرانه مصرف سالانه برق به ۲۰هزار و ۲۴کیلووات ساعت رشد کند. این درحالی است که مس مادهای حیاتی در تولید کابلها و دیگر تجهیزات برق سنگین به شمار میآید. در نتیجه تقاضا برای مس بالا میرود. کارشناسان همچنین پیشبینی میکنند در ۵ سال نخست اجرای این طرح و در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۲ تا نیمه دی ۱۳۹۶خورشیدی) ۱.۲۵میلیون تن مس در ساخت یک شبکه تولید برق، بزرگراهها و راهآهنها استفاده شد. در اجرای این طرح نیاز به تجهیزاتی که در ساخت آنها مس زیادی مصرف میشود مانند ابزاری که در تهویه هوا و گرمایش استفاده میشوند و همچنین مسی که در ساختوسازها مصرف میشود، تقاضا را برای این فلز تشدید میکند و رویهمرفته، ترکیبی از عوامل مستقیم و غیرمستقیم در طرح یک کمربند و یک جاده چین به مصرف ۲.۸ میلیون تن مس در سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی (۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ خورشیدی) میانجامد.
علاوه بر تحلیلگران، شرکتهای معدنی هم خبر از رونق بازار مس در جریان این طرح میدهند. آنگلوامریکن برآورد کرده که تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹خورشیدی) نیاز به ظرفیت تولید بیش از ۵.۶ میلیون تن مس برای رویارویی با افزایش تقاضا وجود خواهد داشت. شرکتهای معدنی فریپورتمکموران در امریکا و آنتوفاگاستا در شیلی که در زمینه استخراج فلز سرخ فعالیت میکنند نیز گفتهاند که تقاضا برای مس از سوی مشتریان آنها همچنان قدرتمند میماند. شرکت بیاچپی بیلتون تخمین زده که طرح یک کمربند، یک جاده، ۷ مرتبه بزرگتر از طرح مارشال است. مارشال برنامهای برای نوسازی اروپا پس از جنگ جهانی دوم بود که امریکا آن را پیش برد. این شرکت همچنین به رسانهها گفته که طرح یک کمربند یک جاده میتواند تقاضای سالانه مس را حدود ۱.۶ میلیون تن در هر سال برابر با ۷درصد رشد دهد.
احمد کاظمی / کارشناس معدن