تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۵۹
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۴۸۰۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار طلای آب شده رونقی ندارد

می متالز - از اوایل سال ۹۷ با توجه به بحران قیمتی که در طلا به وجود آمد،بسیاری از مردم چون دسترسی به شمش طلا نداشتند و خرید سکه حباب هم داشت، ترجیح دادند که پول خود را در طلای آب شده سرمایه‌گذاری کنند.
بازار طلای آب شده رونقی ندارد

به گزارش می متالز، محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در خصوص پذیرش طلای آب شده و شمش طلا در بورس کالا گفت: از اوایل سال 97 با توجه به بحران قیمتی که در طلا به وجود آمد، بسیاری از مردم چون دسترسی به شمش طلا نداشتند و خرید سکه حباب هم داشت، ترجیح دادند که پول خود را در طلای آب شده سرمایه‌گذاری کنند.
 در حقیقت خرید طلای آب شده به دلیل قیمت غیرواقعی سکه و نبود شمش طلا در دست مردم صورت گرفت. وی افزود: به عبارت دیگر دادوستد عادی و حرفه ای طلای آب شده در حرفه طلافروشی بین افراد انجمن انجام می‌شود و احتیاجی به بورس نیست.
 بنابراین چنین بازاری صرفا برای سرمایه‌گذاران عادی برنامه‌ریزی شده که آنها نیز در مواقع خاصی که به آن اشاره شد، تمایل به حضور در این بازار را دارند. از این‌رو به نظر نمی رسد که چنین بازاری رونق داشته باشد. کشتی‌آرای ادامه داد: نکته حائر اهمیت این است که با کاهش قیمت طلا در چند وقت اخیر، بسیاری از طلاهای آب شده که در دست مردم بود به طلافروشی‌ها برگشت و به دست افراد حرفه ای رسید.
رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با تاکید بر مصرف طلای آب شده در تولید طلا گفت: پیش‌بینی این است که‌ برخلاف شمش یا سکه که دادوستد آنها در بورس کالا با اقبال روبه رو می‌شود، به دلیل عدم حضور صنف طلا و جواهربرای خرید طلای آب شده از این بازار و نیاز مقطعی مردم، این بازار با اقبال روبه‌رو نشود.
 این کارشناس طلا در خصوص اعتبار شمش و طلای آب شده در بازارتصریح کرد: در مورد اعتبارسنجی طلای آب شده سازمان ملی استاندارد تعاریف خاصی دارد که عیار شمش را 999 و 995 در هزار در نظر می‌گیرند. اما طلاهای آب شده دارای عیارهای متفاوت هستند و باید توسط اداره استانداردسازی عیارسنجی شوند.
کشتی آرای بیان داشت: چون عیارها در این حوزه متنوع بوده، دیگر عیار استانداردی وجود ندارد و امکان دارد که از عیار استاندارد کشور کمتر یا بیشتر باشد، تشخیص آن باید برعهده کارشناسان اتحادیه طلا و جواهر کشور باشد.

عناوین برگزیده