به گزارش می متالز، سعید رسولی در مصاحبهای گفت: در چهار ماه نخست امسال، ورود تولیدات کاملا داخلی به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۶۴ درصد رشد داشت و این روند در ادامه، افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص تولید لکوموتیو ملی و واگن نیز گفت: پس از برگزاری هفتمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی که از لکوموتیو مپ ۲۴ شرکت مپنا رونمایی شد، شرکت راهآهن سفارش تولید لکوموتیو را به سازندگان داخلی داد ضمن اینکه از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ که توافقنامه آن به ارزش دو هزار میلیارد تومان با سازمان برنامه و بودجه مبادله شد، سفارش تولید هزار واگن اعم از باری، مسافری و خودکشش داده شده که بزودی کار تولید آنها آغاز خواهد شد و به تدریج ظرف امسال و سال آینده وارد ناوگان ریلی کشور خواهد شد.
وی همچنین درباره تولید ریل ملی هم که پیش از این از خارج وارد میشد، افزود: همین امروز به یکی از تولید کنندگان خارجی که تقاضای فروش ریل به ایران را داشت گفتیم که ما در تولید ریل به خودکفایی رسیدهایم و دیگر هیچ ریلی از خارج خریداری نخواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت راهآهن در توضیح این موضوع افزود: ذوب آهن اصفهان موفق شده است که ریل ملی را تولید کند و مراحل تست آن انجام شده و بخش اول ریل به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ تن تحویل شده است و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم سفارش جدیدی برای خرید ریل ملی داده است.
وی تصریح کرد: راهآهن قرارداد خرید ۴۰ هزار تن ریل را با ذوب آهن اصفهان دارد که به تدریج در حال تحویل گرفتن آن است.
رسولی همچنین در ادامه از خودکفایی کشور در تولید ادوات ترمز که پیشتر با صرف هزینههای ارزی بالا از خارج کشور خریداری میشد خبر داد و گفت: در مورد چرخ مونو بلوک قطار هم که به واردات آن وابسته بودیم اخیرا سه شرکت داخلی اقدام به تولید کردهاند که با حمایت راهآهن مراحل تست آن بهزودی طی خواهد شد و کشور از واردات این محصول کلیدی صنعت ریلی هم بینیاز خواهد شد.
وی افزود: یکی دیگر از محصولاتی که به واردات آن وابسته هستیم بلوک سیلندر لکوموتیو جیام است که با تولید آن در یکی از کارخانجات کشور، در صورت موفقیت در طی کردن تستهای فنی و برخورداری از استاندارد، به خودکفایی در این محصول هم دست خواهیم یافت.
مدیرعامل شرکت راهآهن تصریح کرد: سیاست کلی و اصلی ما در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی این است که مانع واردات کالاهایی شویم که در داخل کشور امکان تولید آن وجود داشته باشد.
به گفته رسولی، شرکت راهآهن همچنین برای تامین لکوموتیوهای مورد نیاز ناوگان ریلی کشور، همه لکوموتیوهایی که در سراسر کشور بهدلیل مشکلات فنی غیرقابل استفاده و اصطلاحا سرد شده بودند را بررسی و قطعات مورد نیاز آنها برای بازسازی را مشخص کرده و با کمک تولیدکنندگان داخلی و تامینکنندگان قطعات، بازسازی آنها را هم در دستور کار خود قرار داده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن همچنین از تشکیل هفتگی جلسات مشترک معاون ناوگان و مدیران فنی این شرکت با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: در این جلسات مشترک، تلاش میکنیم از همه ظرفیتهای تولیدکنندگان داخلی استفاده کرده و با این تولیدکنندگان ارتباط بیشتر و موثرتری برقرار کنیم.