تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۲۹
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۵۲۱۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روز پرواز شاخص کل

نقشه نیمروز بورس (4 شهریور)

می متالز - شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با جهش معنادار بیش از 2 درصدی به مرز 275 هزار واحد نزدیک شد و یک رکورد دیگر بر جای گذاشت. انتشار گزارش‌های ماهانه مرداد در کنار گمانه‌زنی بهبود شرایط سیاسی از مهمترین دلایل بروز چنین اتفاقی به شمار می‌آمد.
نقشه نیمروز بورس (4 شهریور)

به گزارش می متالز، علاوه بر این تداوم ورود جریان نقدینگی به بازار سهام و مورد توجه قرار گرفتن سهام شرکت‌های بزرگ‌تر و حفظ تقاضای قدرتمند در صنایع کوچک و متوسط، بهترین روز تالار شیشه‌ای را در دو ماه اخیر رقم زد.

شاخص کل بورس تهران با رشد 5646 واحدی (2.1 درصد) به عدد 274871 واحد رسیده است و یک رکورد دیگر را از خود برجای گذاشته است. علاوه بر تداوم تقاضا در نمادهای صنایعی چون سیمانی‌ها، غذایی‌ها، لبنی‌ها، محصولات فلزی، قند و شکر، دارویی، کاشی و سرامیک، حمل و نقل، لاستیک، کانی غیرفلزی و انبوه‌سازی که رشدهای بیشتر از 2.5 درصدی را در شاخص صنایع خود ثبت کرده‌اند، صنایع دارای شرکت‌های بزرگتر نظیر فلزات اساسی و چندرشته‌ای صنعتی (مشتمل بر هلدینگ‌های متنوع بورسی) نیز با رشد پرفشار تقاضا و جهش بیش از 2 درصدی شاخص صنعت همراه بودند.

ارزش معاملات خرد روزانه به 1400 میلیارد تومان رسیده‌است و این اتفاق با تغییر مالکیت 52 میلیارد تومانی حقیقی به حقوقی نشان از تحرک بالای خریداران و هیجان متکی بر عوامل گوناکون است. انتشار گزارش‌های ماهانه مرداد و تداوم تایید روند رو به بهبود شرکت‌های بورسی از مهمترین دلایل اقبال سرمایه‌گذاران به صنایع یاد شده‌است. نکته‌ای که در این خصوص باید مدنظر سهامداران و سرمایه‌داران قرار بگیرد این است که فاصله گرفتن شرکت‌های بزرگ‌تر از روند رو به رشد بازار به دلیل بروز ریسک‌های رکودی در اقتصاد جهانی و انعکاس آن در معادلات سهام کماکان پابرجاست.

اما تکمیل پازل درآمدزایی شرکت‌های مرتبط در سال جاری و به تبع آن محدود شدن تاثیرپذیری از چشم‌انداز رکودی، واکنش فعالان بازار سهام را اندکی متعادل‌تر کرده‌است. در همین خصوص انتشار گزارش‌های ماهانه و روشن‌تر شدن فضای کسب و کار شرکت‌های بورسی فرصت مناسبی‌ست تا غربال‌گری لازم در خصوص سهام ارزنده و سهام داغ شده صورت بگیرد. اما نباید فراموش کرد که در نهایت جهت‌گیری بازارهای جهانی و سمت و سوی آن است که سایه بزرگ‌تر را بر تمام این مسائل خواهد انداخت و عدم حرکت سریع قیمت‌های جهانی مواد خام در مسیر نزولی، توجه‌ها را به تحولات داخلی شرکت‌ها معطوف کرده‌است. موضوعی که می‌تواند کاملا تحت‌الشعاع تکانه‌های قیمت‌های جهانی باشد و واکنش‌های هیجانی معناداری را به فراز و فرود احتمالی قیمت‌ کامودیتی‌ها نشان دهد.

سبزپوشی تمام صنایع بازار

یکی از اتفاقات جالب توجه در معاملات امروز، سبزپوش بودن شاخص تمام صنایع بورسی به جز صنعت تک نمادی اطلاعات و ارتباطات (های‌وب) بود. افت و درجا زدن بازارهای موازی علی‌الخصوص بازار ارز در ماه‌های اخیر، سرمایه‌های سرگردان را به سمت تالار شیشه‌ای هدایت کرده‌است. دلار در بازار آزاد به محدوده 11300 تومانی رسیده و روند نزولی خود را حفظ کرده‌است. در همین راستا نقدینگی‌ آزاد شده، قابلیت به حرکت در آوردن سهام کوچک‌تر را بیش از پیش داشته‌است. امری که رشدهای پی در پی قیمت برخی سهم‌های خاص را در پی داشته و به یک قمار تمام عیار با محوریت طمع سرمایه‌گذاران تبدیل شده ‌است. تقویت این فرآیند رفته‌رفته سهام بیشتری را درگیر حباب خواهد کرد و شکنندگی بازار سهام را نسبت به مسائل و ریسک‌های بیرونی بیش از پیش می‌کند. البته بهبود شرایط سیاسی عاملی‌ست که ذهن سرمایه‌گذار را باز کرده و مرزهای محدود ارزندگی را در فواصل دورتری قرار می‌دهد.

سیگنال معاملات کالایی

همزمان با دادوستدهای پرهیجان سهام، بورس کالا نیز بستر معاملات مهمی بود. در جلسه امروز ورق‌های فولاد مبارکه، شمش بلوم «ارفع» و «فخوز» و مس مفتول «فملی» در گروه محصولات صنعتی عرضه شد. از دیگر سو در گروه فراورده‌های نفتی عرضه لوبکات و وکیوم‌باتوم را شاهد بودیم. محصولاتی که در روند معاملات نمادهای قیرسازان و تولیدکنندگان روانکار اهمیت زیادی داشت.

محصولات مسی در بورس کالا همچنان با ضعف ملموس تقاضا مواجهند. افت قیمت مس در بازار جهانی و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد داخلی انگیزه خریداران محصولات مرتبط با فلزات رنگی مصرفی را تضعیف کرده است. در جلسه امروز در مقابل عرضه هزار تنی این محصول تنها 20 تن تقاضا قرار گرفت. قیمت پایه این محصول نیز 66.3 میلیون تومان به ازای هر تن تعیین شده بود. قیمت هر تن مس در بازار LME در حدود 5630 دلار است.

شمش بلوم فولادی نیز اگر چه همچنان از تقاضای حداقلی برخوردار است اما کاهش محسوس قیمت‌ها را تجربه می‌کند. قیمت پایه این محصول در جلسه امروز در حدود 3180 تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد. فولاد ارفع عرضه‌کننده هزار تن از این محصول بود و حجم عرضه فولاد خوزستان 30 هزار تن تعیین شده بود. قیمت پایانی این محصول برای «ارفع» در حدود 3406 تومان و برای «فخوز» در حدود 3350 تومان رقم خورد.

ورق‌های گرم فولاد مبارکه تحت دو قرارداد مچینگ و سلف معامله شدند. حجم معاملات مچینگ ورق گرم B کاملا محدود بود و ورق گرم C در حجم 13239 تن و در قیمت 4970 تومان به ازای هر کیلوگرم تحت این قرار داد معامله شد.

در معاملات سلف، 83820 تن ورق گرم B با قیمت پایه 4042 تومان عرضه شد و قیمت پایانی در سطح 4980 تومان قرار گرفت. حجم عرضه ورق گرم C نزدیک به 13 هزار تن بود و قیمت پایانی این محصول نیز در محدوده 4931 تومانی قرار گرفت که افت اندکی را نسبت به جلسه پیشین عرضه نشان می‌دهد.

در گروه فرآورده‌های نفتی، تنزل قیمت پایه محصولات لوبکات و وکیوم باتوم برای نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی اهمیت فراوانی دارد. پالایشگاه‌ها به عنوان عرضه کننده این محصولات و دیگر نمادهای این گروه به عنوان مصرف‌کنندگان آن از کاهش قیمت‌ها اثر می‌پذیرند. از جمله مهم‌ترین عوامل ترغیب تقاضا به سمت نمادهای تولیدکننده روانکار باید به همین کاهش قیمت پایه لوب‌کات اشاره کرد. لازم به ذکر است با توجه به محدود بودن خریداران این محصول رقابت قیمتی چندانی برای این محصولات شکل نمی‌گیرد.

عناوین برگزیده